Anonym (Blivande jourfamilj) skrev 2017-09-29 11:52:15 följande:
Det är som sagt 0-6 åringar som jag tänker borde kunna dela rum i de fyra månader som socialtjänsten har på sig att hitta ett familjehem. Mina egna barn delar rum, så det handlar inte om att pressa in så många barn som möjligt här.
Vad är det som du tycker är hemskt med delat rum? I den åldern alltså när behovet av egentid inte riktigt finns? Menar inte att vara spydig alltså utan jag vill geniunt veta varför för att kunna ge barnen en så bra tid här som möjligt!
Om ni har två platser så kan du inte räkna med att det är syskon som är placerade samtidigt.
Sexåringar kan definitivt vilja att få vara ostörd i sitt eget hem. Traumatiserade omhändertagna barn kan ha ännu större behov av att dra sig undan och vara för sig själv, även om de är relativt små. Inte ha påtvingat umgänge med okända dygnet runt. En sexåring som delar rum med ett litet barn kan få nattsömnen förstörd, får inte ha sina saker ifred osv...
Även om det är en kort tid så är det en extremt känslig period i deras liv. Jag hoppas att din kommun anser att de har rätt till en egen privat sfär i jourhem.
Hur gamla är dina barn? Hur stort bor ni?