Övertala ridskola att sälja
Nu är jag ingen expert på hästar eller ridskolor per se. Men min familj står inför samma frågeställning, fast tvärtom. Ridskolan skall sälja en häst som delar av min familj är omåttligt förtjust i... och vi funderar på att köpa.
Då är det så här du måste tänka, och måste förstå. Samt lite frågor du bör ställa dig själv.
En häst är en tillgång. Den har köpts in för X pengar (om den inte kommit till skänks till ridskolan/föreningen). Hästen är en del av ridskoleverksamheten, det innebär att hästen skall ha en viss "beläggning" (lektionstimmar) för att den skall vara passande i verksamheten, och dra in pengar till verksamheten.
Är hästen en bra tillgång, dvs "alla" kan rida den, den är tämligen okomplicerad, den är hållbar, den dras inte med skador i tid och otid. Tja, då är den troligtvis "värdefull" för ridskolan, och de vill kanske inte sälja den lättvindigt.
Samt att hästen kanske är populär på ridskolan bland övriga medlemmar. Då kan det givetvis vara svårt för en ridskolechef att motivera att hästen skall säljas.
Motiven brukar oftast vara de motsatta - hästen drar inte in pengar (för få lektionstimmar), den är för komplicerad (kräver för mycket av ryttaren), den kanske är svårhanterad etc. Då brukar det bli funderingar att sälja.
Frågor du kan ställa dig? Hur ställer du dig till delfodervärd? Hur ser tanken ut med hästen efter ett köp? Skall den flyttas till ett annat stall eller kan du tänka dig att ha kvar hästen på ridskolan? Kan du tänka dig att låta hästen fortsätta vara del i ridskoleverksamheten (fast i mindre utsträckning)? medryttare?