• zuces

IVF - Sahlgrenska

ESK1 skrev 2017-11-26 19:31:58 följande:

Men kära någon, varför ska det vara mer "okej" att en 21 åring som kan få barn på naturlig väg får det än att de som behöver hjälp får hjälp.

Hade det varit så här där vi bor och jag själv hade fått höra det av en läkare när man redan är ganska omskakad efter besked om att man behöver få hjälp hade jag brutit ihop totalt, som du säger - Det är åldersdiskriminering.

Jag och min kille har varit sambos i 4 år, och jag ser inte att det är konstigare att vi vill ha barn än ett par i 30 års åldern som vill det.  

Men vad skönt att det på Sahlgrenska tagit er på allvar, det är något jag verkligen oroar mig för. Man känner sig redan så utlämnad, och att då få höra en sån sak gör än ju inte direkt starkare. Vi har tid hos Ali, är det något namn du känner igen?

Våran remiss skickades in i slutet på Juli, så vi fick vänta ganska exakt 4 månader från att de fått in remissen tills att vi fick kallelsen, 5 månader sammanlagt från remiss till besök. Vi fick till oss av läkaren som gjorde utredning att det var upp till 9 månaders väntetid på att få kallelse för besök - Så vi blev överlyckliga när tiden kom på posten! 

Jaa men verkligen.. vi blev väldigt ledsna över att behöva betala själva. Kostar ju typ 70 000. Och vi ville verkligen inte vänta tills jag fyllt 25år. Jag fyller 23 i februari och sen skulle det alltså vara 2 år till tills vi ens ställs i Ivf kö.. usch. Men det är rekommenderat i hela riket att höja åldersgränsen till 25. Det är alltså bara Sahlgrenska och Västra Götaland som erbjuder ivf för de som är under, om vården blir samma i hela riket så kommer alla sjukhus ha den åldersgränsen. Tror faktiskt Sahlgrenska också kommer höja tillslut, tyvärr..

Jaa vi skulle gå till någon som hette Johan men fick istället gå till Ali. Han var jättebra! Du kan va heeelt lugn, väldigt kunnig var han.

Vi var med i kortvarsel listan så vi fick en tid med en halv veckas varsel vilket var jätteskönt för då slapp man tänka så mycket på besöket. Men det är bra nu att du får höra av mig att Ali var jättebra och du behöver inte oroa dig :)
  • zuces
    ESK1 skrev 2017-11-26 21:51:20 följande:

Konstig åldergräns! 

Då tackar jag något fruktansvärt att jag hinner med detta innan den förbaskade åldersgränsen träder in!

Hm.. Kortvarsel listan lät intressant, hur hamnar man i den? Eller kan man ej hamna i den om man redan fått en tid? Man vill ju såklart få det gjort så snabbt som möjligt! Men gud så skönt att få höra att han är bra - Det lugnar mig aningen! Det kommer alltså vara han som "håller" i vår IVF behandling?

En till sak jag grubblar över, Hur har ni gjort med jobb? Chef och kollegor? Har ni berättat? Om inte, hur förklarar ni eran frånvaro?

Vi har ca 1 timme och 40 minuter till Göteborg från där vi bor och kommer vid tillfällena på Sahlgrenska behöva vara borta från jobb hela dygnet, och vad jag läst runt är det många som behöver vara hemma även dygnet efter äggplock pga ömhet. Hur förklarar man detta? 

Jag tror inte man kan hamna i den efter man fått tid. Men tänk på att ni ändå inte skulle kunna göra uttag i december så ni förlorar ingen månad där :) tror ni kommer få börja i januari sålänge det finns tid!

Jaa han kommer ha ansvar för den men du kanske får träffa andra i hans team ifall han inte är där eller är upptagen med annat vissa dagar så de håller koll på sina patienter bättre.

Jag har inte berättat för någon utan enbart för min mamma och min svärmor. Vill inte att vänner och sådant ska veta detta just nu, kanske att jag berättar efter att vi blivit gravida! Jag pluggar till förskollärare så jag har inga problem med att vara borta nån gång här och där.

Hade jag varit i din sits så tänker jag att berätta för chefen inte skulle vara så farligt kanske? Möjligtvis kollegorna då, du får fundera på om du tycker integriteten är jätteviktig här, är den det så kan du säga att du har fått urinvägsinfektion och att den är svår att bli av med haha :) så vissa dagar är den värre och då blir du hemma!
  • zuces
    nyfikenkvinna skrev 2017-11-27 02:55:26 följande:

Har inga erfarenhet av detta så jag behöver ställa lite frågor här. Landstingsfinansierade utredning, betyder det att kostnaden är som ett vanligt läkarbesök? Så ifall det blir aktuellt för en ivf så kan kvinnokliniken skickar våra provsvar till reproduktionsmedicin. Hur lång väntan kan det ta?

Jaa precis, det kostar som vanligt läkarbesök. Dem skickar även remisser till ivf om det behövs. En utredning brukar va klar på 2 månader iallafall, vår va klar på 6veckor. Sen kanske det behövs andra prover hos reproduktionsmedicin ifall något fel hittas. Till exempel fick min man tid hos en androlog och man tog reda på ifall det fanns kromosomavbrott mm.

När hade du tid? :)
  • zuces
    nyfikenkvinna skrev 2017-11-27 02:55:26 följande:

Har inga erfarenhet av detta så jag behöver ställa lite frågor här. Landstingsfinansierade utredning, betyder det att kostnaden är som ett vanligt läkarbesök? Så ifall det blir aktuellt för en ivf så kan kvinnokliniken skickar våra provsvar till reproduktionsmedicin. Hur lång väntan kan det ta?

Glömde säga att allt som allt tog vår utredning 12 veckor egtersom vi va tvinga att vänta på androlog tiden och svaren därifrån.
  • zuces
    zuces skrev 2017-11-27 08:18:17 följande:

Jaa precis, det kostar som vanligt läkarbesök. Dem skickar även remisser till ivf om det behövs. En utredning brukar va klar på 2 månader iallafall, vår va klar på 6veckor. Sen kanske det behövs andra prover hos reproduktionsmedicin ifall något fel hittas. Till exempel fick min man tid hos en androlog och man tog reda på ifall det fanns kromosomavbrott mm.

När hade du tid? :)

kromosombrott ska det stå! det är för tidigt för mig hahah
  • zuces
    sofie9191 skrev 2017-11-27 19:50:19 följande:

Jag blir så fruktansvärt ledsen :?( här har vi gått och trott i 5 veckor att vi står i kö till ivf.. Men i fredags när min sambo ringde till Borås så insåg barnmorskan under samtalet att något blivit fel... remissen har inte blivit skickad. Nu skickas ärendet till rätt barnmorska som ska titta på vårt fall och sedan skicka in remissen

Får verkligen hoppas att de gör rätt denna gång...

Så sjukt besviken på sjukvården!!!!

Förlåt för mitt gnäll men var tvungen att få ut min frustration

Jaa jag sa åt dig för typ 2 veckor sen att ni borde ringa och kolla :( men ni hade inte så lång kö ändå så försök tänka positivt. Vissa har 6-9 månaders kö.
  • zuces
    ixi skrev 2017-11-28 12:42:53 följande:

Är på rd 5 idag och har fått en ljusrosa flytning.. om detta vore en normal månad så ska mensen komma imorn och det händer att jag får en färgad flytning dagen innan.. är så himla rädd nu :( är detta ett misslyckande ännu en ggn? Man kan ju få en blödning när ägget fäster, men det känns som det är så sent? Har någon fått samma och ändå pussat sen? Sett är en naturlig cykel så det är inga andra hormoner inblandade..

Man kan blöda lite även fast man är gravid. Det är tydligen jättevanligt. Vill du inte ta ett test för att få lite svar kanske?
  • zuces
    Jadu skrev 2017-11-28 20:47:43 följande:

Håll tummarna att vi får fina ägg att sätta tillbaka på Torsdag!

Hur gick äggplocket idag?? Hur många ägg blev det? :)
  • zuces
    Jadu skrev 2017-11-28 21:17:38 följande:

Det gick, tog dem 30 min att sätta kanyl, små kärl o de rullar eller går sönder så 5e sticket blev nedanför tummen och gjorde ont som f*n.

Stesoliden kände jag inte av, plocket va helt Ok, gjorde ont ngn enstaka gång men fick mer morfin på direkten då... Men nu känner jag mig överkörd av en ångvält.

De fick ut 14 ägg så går allt som det ska får vi tillbaka 2 st på torsdag eftermiddag :)

Hoppas du får fina blastocyster till frysen också som reserver! :) vill de inte långtidsodla dina om många blir befrukade tills imorgon? För de ringer väl imorgon?
  • zuces

Vilka mediciner har ni i kylen? Jag har just nu fyremadel och lutinusen ute och otrivellen och gonal-F i kylen. Är osäker på om lutinus också ska vara i kylen?

Svar på tråden IVF - Sahlgrenska