• lyckligast80

IVF - Sahlgrenska

regina87 skrev 2018-10-17 15:53:03 följande:

Hej! Jag är ny och undrar lite om ivf. Remiss skickades i slutet av augusti till Sahlgrenska och i november har det gått 3 månader men inget hört än. Hur länge fick ni andra vänta och vad händer när dom där 3 månaderna har gått om an inte har fått någon tid ? Tänker på vårdgarantin. Lycka till allihopa!

Hej och välkommen hit:)

Vi fick vänta i nästan 7 mån. Och då stod vi i kort varsel kön och fick en återbudstid i sep. Står ni inte med på den listan så ring och säg att ni vill det om ni har möjlighet att komma med kort varsel.

Vet inte hur det fungerar med vårdgarantin faktiskt, Ring och hör med kliniken. :)
  • lyckligast80

Hej,

Igår var vi på Sahlgrenska och gjorde äggplock! Försök nr 2. Av 7 ägg hade 5 blivit perfekt befruktade som sköterskan sa när hon ringde. Så vi ska tillbaka på lördag för att få en blastocyst tillbaka. Är oerhör glad givetvis men samtidigt så galet orolig, mycket tankar som snurrar.

Så nu tar jag även dem hemska Lutinus tabletterna, usch för dem! Så nu längtar jag bara till lördag. :)

• lyckligast80
    Elcca skrev 2018-12-04 12:57:54 följande:

Hej igen..var ett tag sedan jag skrev här. Har bara velat stänga av allt som jag med IVF att göra ett tag. Men nu är jag förhoppningsvis snart ruvare igen. Och då är bergodalbanan igång igen. Testade idag positivt på ägglossningstest och ska nu vänta 6 dagar på återföring av en fryst blastocyst. Är alltid lika nervigt inför en frysåterföring. Tänk om det inte klarar upptiningen! Gah.

Och ruvartiden är så fruktansvärd! Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det denna gången. Blir fjärde försöket för oss. Första gången blev det en kemisk graviditet och de två andra gångerna negativt med blödning innan testdag och blödning flera dagar efter testdag. Någon som kommer ligga i samma fas som jag?

Hej!

Vi följdes åt tidigare ett gäng när vi låg i samma fas:) omhäng 2 nu och nu fick vi tillbaka en blastocyst och är på ruvardag 4. Så är lite före.

Lovade mig själv att inte tänka då mycket denna gången eller googla olika saker... javisst! det gick ju inte alls:/

Har ju sånna förhoppningar nu med en blastocyst, men bara vänta och se....
  • lyckligast80
    Vogga skrev 2018-12-06 10:30:56 följande:

Hej alla! Är inne på ruvardag 6 och det är vårt första IVF-försök. Nu går tankarna fram och tillbaka kring om den lilla nybyggaren trivs och kommer att stanna kvar. Är det fler som är i samma situation?

/A

Hej!

Vad roligt jag är också på ruvardag 6. : ) Det är vårt andra försök men denna gången blev det en blastocyst tillbaka. Jag är så orolig så vill knappt tänka på det, så svårt att låta bli bara... känner ju absolut ingenting heller så det gör ju inte saken lättare.

Hur upplever du dina ruvardagar? Känns det något?
  • lyckligast80
    Vogga skrev 2018-12-08 17:12:17 följande:

@lyckligast80 Då går vi helt parallellt ju ???? Tycker mig inte känna så mycket fysiskt än, mer än svullen mage och lite dragningar i magmusklerna. Hur känns det för dig?

@Ellca då håller vi tummarna för måndag! ????????????????

Hej,

Känner skrämmande nog ingenting. Häromdagen drog det lite i magen men sen har jag inte känt nånting. Lite oroväckande. :/

Rädd för att gå på toaletten nu, rädd att det ska komma blod.... usch det är olidligt just nu.
  • lyckligast80
    Vogga skrev 2018-12-08 23:56:24 följande:

Förstår känslan, man försöker hålla sig sysselsatt med annat, men än är det ju för tidigt för att veta. Eller? När är det dags för att testa?

På onsdag har vi testdag:)
  • lyckligast80

Idag är det normalt sett min mensdag, och ja det har börjat blöda lite nu på morgonen:( Är så ledsen att inte ens med en blastocyst fungerade det. Känner mig uppgiven och arg på min kropp.

Testdag på torsdag, men sist kom den också som den ska och före testdagen.

Nästa försök blir i januari... får samla krafter tills dess.

• lyckligast80
    Elcca skrev 2019-01-08 21:51:04 följande:

Hur går det för er här?

Nu är jag jag nervös!

Ska om allting går bra, göra min 5:e insättning imorgon. Jag tycker att jag blir mer och mer nervös för varje gång, då jag är livrädd att blastisen inte ska klara upptiningen!

Hej! : )

Ååh lycka till! Håller alla tummar å tår!

Själv väntar jag på att mensen ska komma (idag) så jag kan starta med sprutorna.
  • lyckligast80
    Elcca skrev 2019-01-09 16:54:27 följande:

Tack! Det hjälpte nog, för nu är jag ruvare igen!

Har mensen kommit? Konstigt det där att man ibland kan längta ihjäl sig efter något som varit så förknippat med sorg och misslyckade innan.

Spännande! : ) NU håller jag verkligen alla tummar & tår!!

Nä den har inte dykt upp än, men kommer den inte idag får jag väl ta ett test imogon bitti. Är orolig att den bara är senare än vanligt och att vi inte kommer hinna med äggplock och insättning v.4:( Då kanske dem skjuter upp det till nästa mens:(
  • lyckligast80
    Jojohanna90 skrev 2019-01-22 12:17:50 följande:

Har pratat med Sahlgrenska idag och de säger att det är ca 6 månaders kö nu, vilket för oss skulle innebära att få tid dit i juni och då är det mitt i semestrarna och sommarstängt. Ringde ni också och kollade av kötiden när ni blivit remitterade? Stämde det de sa överens med hur länge ni faktiskt fick vänta? Står nu även i kortvarselkön. Var det någon av er som fick tid på det sättet? Hur mycket fortare kom ni in då?

Många frågor från en förtvivlad kvinna!!

Förstår dig! Det är en olidlig väntan!

Vi ringde ganska ofta faktiskt för att stämma av kötiden, och en vacker dag när vi ringde hade dem precis fått ett återbud och vi fick tid för ett första besök dagen efter. Men vi hade då redan väntar nästan 6 mån.

Nu ska vi göra vårt tredje försök här i veckan...

Vi stod i kort varsel kön och vi hade väldig tur att just vi ringde då.
  • lyckligast80
    Jitang skrev 2019-01-24 07:38:14 följande:

Hej, vi fick remiss från vår privata gyn till Sahlgrenska efter gjort fertilitets utredning.

Men vi har bott utomlands så vi har inte varit skrivna på samma adress i två år så blir lite orolig för det. Men fick brev att Sahlgrenska mottagit vår remiss och att vi ska vänta på tid.

Är dom stenhårda på att man ska varit skriven på samma adress i minst två år?

Hej,

Vi hade varit skrivna på samma adress i 5 månader när vi kom på första besöket på Sahlgrenska, däremot har vi varit tillsammans i 4 år. Vi bodde ju ihop i stort sett men vi var inte skrivna på samma adress.
  • lyckligast80
    Toffsen90 skrev 2019-01-24 08:38:07 följande:

Ingen aning. Problemet är att Socialstyrelsen är inblandad oavsett om man är gift eller inte.

Okek, det var inget vi fick frågor om, mer än hur länge vi varit tillsammans och bodde ihop, men inte hur länge vi bott ihop.

Vi är inte gifta.

Hoppas det går bra för er!
  • lyckligast80
    Jitang skrev 2019-01-26 03:36:51 följande:

Jag har tvekat på om man borde göra IVF utomlands istället, jag skulle gärna vilja ha tvillingar. Då vo familjen,så har jag alltid hoppats på att jag med får det.

Men förstått att man sätter bara in ett ägg,,?

Hej,

I regel 1 ägg. Vi fick 2 ägg återförda igår på Sahlgrenska, på vårt tredje sista försök där. Jag är dock 39 i år och vi hade då 2 försök innan som inte tagit. Dem två första försöken sa dem nej men nu på sista fick vi. Dem bedömer chansen, eller risken som dem säger för tvillingar och utgår efter det. I vårt fall är chansen 20% att det blir tvillingar, inte så stor med andra ord. Målet är ju ett friskt barn, två blir en fantastisk bonus.
  • lyckligast80
    Elcca skrev 2019-01-26 12:28:30 följande:

Har idag ännu en gång testat, och det är på riktigt! Kanske dags att försöka glädjas åt detta nu och släppa lite på rädslorna. För hur det än kommer att gå så har jag äntligen fått se dessa efterlängtade plus!

Och jag vill ännu en gång tacka alla här inne för allt fantastiskt stöd under denna resa..ingen aning som fullt ut kan förstå vad man går igenom!

Och ge inte upp!! Jag trodde många gånger att jag inte skulle orka, men längtan efter att barn fick mig ändå att tro på att det någon gång skulle bli min tur. Och det var 5:e gången som blev min tur! Så jag vet hur det känns att kämpa i motvind.

Men heja er!!! <3

Det är sååå fantastiskt att se det där plusset! Underbart!

Ja vi är kämpar allihop och tillslut går det, det tar tid ibland bara, väldigt lång tid. Men man får inte ge upp!

Grattis igen och jag önskar dig/er all lycka på vägen! : )
  • lyckligast80
    Malias skrev 2019-02-03 01:36:50 följande:

Hej alla! Jag har suttit hela dagen och läst allas inlägg sen mer än ett år tillbaka nu. Vilken resa ni har haft! Och här sitter jag nu i allra första början.

Jag kan börja med att presentera mig : Jag och min fästman har varit tillsammans i drygt 5 år, särbo typ nästan hela den tiden då vi bokstavligen bodde grannar. Nu bor vi tillsammans ett halvår tillbaka (så skönt och slippa känna sig som backpacker jämt:)). Hursomhelst han har ett barn sedan tidigare via IVF. Och vi gifter oss i juli. Vi är 31 och 35. Under alla dessa år har vi haft oskyddat sex, då vi visste att han hade svårt utan hjälp med befruktning.

Vi skickade nyligen (januari) en remiss för ivf (Sahlgrenska) och mottog ett svar om ?mottagen remiss bekräftelse?, så vi är i det absolut tidiga stadiet av vad jag hört en evighets väntan, som jag nu sitter och nojjar över. Jag är mest orolig nu över när vi ens får chansen och få stå i kö, eller när vi blir kallade på ett första möte i och med de krav som finns ?stabilt förhållande?, måste ha vart sambo i 2år.

I sommar blir vi gifta och sambo i ett år. Finns det hopp om att få stå i kö innan dess?

Hej och välkommen hit! :)

När vi kom in på vårt första besök på Sahlgrenska fick vi svara på massa frågor om oss, bland annat hur länge vi varit tillsammans och OM vi bodde ihop. Dem frågade aldrig hur länge vi varit sambos. Men all denna information fick vi lämna redan till kliniken där vi gjorde utredningen så Sahlgrenska hade egentligen informationen men vi fick bekräfta den igen.

Det var inte så att kliniken vi gjorde utredningen på eller Sahlgrenska kollade upp våra svar om boendet vad jag vet, för då hade dem sett att vi varit skrivna på samma adress endast några månader. Vi sa bara ja vi bor ihop.

Antingen hade vi väldig tur eller så är det viktigaste att man varit ett par ett antal år och har ett stabilt förhållande. Och sen tar det (oftast) minst 6 mån innan man får starta då kötiden är lång. Se till att ställa er i kortvarsel kön också. :) Tror ni hamnar i kön från den dagen som remissen kommer till kliniken.
  • lyckligast80
    Malias skrev 2019-02-03 10:55:05 följande:

Tack snälla! Gud vad glad jag är över och ha hittat hit, känner mig lite lugnare nu. Tänkte att jag väntar till mars typ, så ringer jag och kollar läget.

Ja det är skönt att denna grupp finns och man kan skriva av sig lite och dela med sig av glädje och sorg, vilket det blir ibland när det inte fungerar. Då är det jätteskönt att ha andra som förstår vad man går igenom.

Det skadar nog inte att ringa emellanåt, det var så vi fick vår tid, dem hade precis fått en avbokning så vi hade sån himla tur att vi ringde just då. Men vi hade iofs stått i kö nästan 6 mån då. Vi stod i kort varsel kön så vi kunde komma in dagen efter för ett besök. Sen väntade vi bara in min mens så fick vi starta. Vilket var 10 dagar efter. Sen ska det ju såklart tajma med deras schema också.

Nu ruvar jag för tredje gången så i veckan hoppas vi på ett plus! :)
Svar på tråden IVF - Sahlgrenska