• Fröken Rabarber

IVF - Sahlgrenska

Vicki89 skrev 2018-06-09 00:04:10 följande:

Hej allihop!

Jag och min man ska på vårt första möte på Sahlgrenska nästa vecka. Endast 10 veckor efter att remiss skickades! Utredning har redan gjorts. Jag har problem med glesa ägglossningar pga PCO. Hur lång tid brukar det ta innan man får sätta igång med behandlingen efter det första mötet? Är det återigen lång väntetid då?

Eftersom det är juni nu och personalen ska ha semester gissar jag att vi inte kommer få börja vår behandling förrän tidigast i augusti, men brukar det dröja ännu längre än så?

Har tänkt att det skulle ta så lång tid innan vi skulle få komma till Sahlgrenska så nu när det gick så fort känner jag mig inte riktigt förberedd och har börjat bli rädd att det ska göra ont och vara påfrestande och att man ska behöva vara hemma från jobbet mycket. Vill inte berätta om IVF för min chef, så det känns som att det blir mycket "fejkad" sjukdom. Hur har ni andra gjort med ert arbete?

Jag har PCO, hur brukar det se ut för oss som har det? Någon som vet om man brukar få köra långa eller korta protokollet då?

Ursäkta alla frågor, men ska bli givande att ha den här tråden att följas åt i.

Hej, jag och min sambo har precis tagit oss igenom utredningen och fått godkänt remiss för ivf. De sa att vi får räkna med att bli kallade som tidigast runtomkring december. Är 6 månaders väntetid, och som sagt uppehåll under sommaren.

Jag har också funderat på när det är läge att berätta. Ett par vänner vet, men ingen inom familjen. Och avvaktar med att berätta för chefen tills behandling faktiskt är igång. Men vill nog gärna veta mer om behandlingen först, hur påfrestande kommer den vara mentalt, hur många besök som kommer påverka arbetstiden. Men tror inte jag kommer vilja berätta för mina kollegor däremot.
  • Fröken Rabarber
    Långväntanefterdig skrev 2018-06-13 20:17:44 följande:

Hej!

Beroende på om ni redan gjort utredning eller inte så är de lite olika hur må ga ggr man får komma.

För att göra utredning krävs vanligtvis 2-3 besök beroende på när i cykeln du kommer dit. 1 inskrivningssamtal, 1 gynundersökning å spolning samt lämna manligt prov och blodprover.

Vid själva ivf;

Uppstart med gynundersökning och bestämmande av doser för medicinen. Genomgång och prova sprutorna.

Besök 2 är på 5e sprutdagen för att kolla äggen med ultraljud. Besök 3 på dag 7 å den dagen bestämmer ni tid för äggplock. Sen är de själva plocket och sista dagen är insättningen:)

Kan säkert avvika lite någonstans men exakt så har de sett ut för mig med korta protokollet.

Tack för info, då är det i princip 3 besök med korta protokollet, är ju inte så värst farligt. Är det påfrestande mentalt så det tar mycket tankar och energi under dagen?
  • Fröken Rabarber
    regina87 skrev 2018-12-21 20:07:29 följande:

Hej! Nu har äntligen första tiden kommit till Sahlgrenska. Blir besök i mitten av januari. När på ett ungefär kan man räkna med att va igång med behandling mm ? Berätta hur det va / är för er.

Är det första besök för utredning eller för IVF-behandling? Utredningen tog för oss ett par månader totalt och sen från att remissen skickats tog det ett halvår så fick vi tid för behandling och då var det kvickt igång. Gjorde långt protokoll med nedreglering under 2-3 veckor, sen sprutor 2 veckor, äggplock och återföring, sen är det att vänta i 17 dagar efter återföring. :) ett kort protokoll tar typ en månad som jag förstått det.
  • Fröken Rabarber

Hej, hur går det för alla? Låter som att de flesta ligger lite före mig i tid. Jag har testdag på söndag, så hoppas att blastocysten håller sig kvar så vi får ett fint plus i julklapp. :) symptomen växlar tycker jag, ibland är det massa molvärk och i andra stunder kan jag övertyga mig om att det säkert inte tagit sig...

• Fröken Rabarber
    Jojohanna90 skrev 2019-01-13 08:18:05 följande:

Hej!

Jag har precis blivit ställd i kö till IVF på Sahlgrenska. Är det någon av er som vet ungefär hur lång kö det är? Hur lång tid tog det innan ni fick en tid dit?

Vi ställdes i kö(efter utredning) i juni 2018, hade första besök i november och nu är jag gravid. Tycker det är rätt kvickt jobbat att få hjälp och bli gravid inom året. Jag skrev vår egenvårdsremiss på nyårsafton 2017. :)
  • Fröken Rabarber
    Jojohanna90 skrev 2019-01-13 21:05:37 följande:

Vad fantastiskt! Stort grattis!! :) Det var ju verkligen över förväntan förstår jag. Hoppas det går lika fort för mig. När är det beräknat?

Tack, är beräknad till 29 augusti. Så vi har varit på sista ultraljudet hos sahlgrenska och tillhör nu officiellt vanliga mvc. :) är I v. 8 nu.
  • Fröken Rabarber
    regina87 skrev 2019-01-13 22:03:23 följande:

Grattis. Hur tycker du att själva processen va med allt ? Gick det på första försöket ? Långt , kort protokoll ?

Tack. Vi fick långa protokollet då de tyckte jag hade lite dålig äggreserv. Nu i efterhand har de skrivit i journalen att jag har störda äggledare. Blev väldigt trött av nedregleringen, men generellt funka allt fint. Var otroligt nervös vid äggplock. Men där fick jag massvis med goa mediciner, men jag tyckte det var värt att vara ledig dagen efter plocket också.
  • Fröken Rabarber
    regina87 skrev 2019-01-14 07:12:16 följande:

Okej. Amh värde tar det innan man påbörjar behandling ? Ja ägglocket är man redan nervös inför.. men man borde kunna få lite extra lugnande eller liknande

I mitt fall gjorde de det just för att de tyckte det var lite få ägg synliga. Men vet inte om det görs för alla.
  • Fröken Rabarber
    regina87 skrev 2019-01-20 17:22:02 följande:

Hej ska börja med långt protokoll i början av feb.. vet att man kanske inte kan jämföra men hur mådde in under nässpray , sprutor ?

Jag blev väldigt trött under sprayandet, och ett fåtal vallningar. Sen gick sprutorna utan större problem, lite stressande att matcha tiden bara. Jag valde att ta den runt 21:30 som blir runt läggtid för mig. Sedan fick jag röra mig rätt försiktigt de sista dagarna innan plocket, att springa var inte att tänka på. :) rekommenderar att ta ledigt dagen efter äggplock eller jobba hemifrån om det går, rätt skönt med en extra vilodag. Hoppas allt går väl för dig!
  • Fröken Rabarber
    regina87 skrev 2019-02-02 15:43:58 följande:

Hej! Börjar med långt protokoll på tisdag. Nässpray 2×3 per dag. Hur tyckte nu andra det va med långt protokoll?

Jobbigt med effekterna av sprayen, jag blev väldigt trött och lite mer känslomässig. Men eftersom jag blev gravid så var det uppenbarligen rätt val. Vi lät helt det beslutet ligga hos läkaren. Hoppas det går vägen för er! :)
Svar på tråden IVF - Sahlgrenska