• BinniBoo

IVF - Sahlgrenska

Hej

Hoppar in här i all hast.

För att försöka göra en lång historia kort:

Har en son från tidigare förhållande på 10,5 år

Har en son på 3,5 år med nuvarande som blev till genom ivf. Anledningen till ivf beror på en kopparspiral jag satte in efter första sonen som gav mina äggledare inflammationer som läkarna kunde upptäckt i tid och behandlat men istället tog dom bara ut spiralen utan att ta reda på varför jag hade ont. Och det dröjde ytterligare 2 månader innan jag togs på allvar för en undersökning och då var det försent. De sa att jag hade 10 cm cysta som var elakartad, alltså cancer och skulle akutopereras och vara beredd på att de skulle ta bort allt, livmoder, ledare och stockar. Jag var då 20 år gammal. Men vid operation fanns ingen cysta. Utan cysta var i själva verket inflammationen av mina äggledare. Så dessa var tvungna att tas bort. Därav kan jag inte få barn på naturlig väg. Så vi behöver en mötesplats som en läkare en gång sa ????

Första IVF försöket tog sig alltså och fick även 2 ägg till frysen. Vi försökte stoppa in ett i november förra året men det blev tyvärr missfall vilket knäckte mig rejält. Men nu är det dags att försöka igen med sista ägget. Närmare bestämt idag ska det sättas in. Nervös som sjutton!

(¯`°?.¸ ♥ Alexander 080219 Oscar 150219 ♥¸.?°´¯)
  • BinniBoo
    Vildismamma skrev 2018-10-03 13:57:49 följande:

Oj vilken berättelse.. välkommen in i våran lilla tråd..

vad spännande med insättning idag då ligger du i fas med oss andra.. hur går det till för er eftersom du inte har några äggledare?? Har ni fått använda ägg från någonannan då eller kan du fortfarande producera ägg?

Förstår att du är nervös det är vi ju allihopa... herregud vilken resa detta är kan jag säga... massa tankar hela tiden...

Tack!

Jag har fortfarande äggstockarna kvar, det är bara ledarna som leder ägget till livmodern som inte finns kvar. Så ägg har jag. Men dom kan inte ta sig till livmodern själva så att säga.

Försöker att inte tänka så mycket på det den här gången men man har ju missfallet från sist i bakhuvudet å även att detta är sista ägget vi har. Sen får vi börja om från början.
  • BinniBoo
    Elcca skrev 2018-10-03 16:23:22 följande:

Vilken resa du gjort!

Men välkommen hit och vi ska peppa varandra! Hoppas insättningen gick bra idag!

Ja det har varit en hel del upp och ner genom åren.

Tack! Insättningen gick bara bra. Nu ruvas det ????
  • BinniBoo
    lyckligast80 skrev 2018-10-03 20:27:14 följande:

Välkommen till tråden! Hoppas allt gick bra idag:)

Säger som dem andra, vilken resa du gjort! Själv är det första ivf försöker och ruvar just nu sen i söndags. Så nu är det en spänd väntan ett par veckor.

Kul att vi är ett gäng som ligger i samma fas:)

Tack! Ja det är oerhört kul att det är ett gäng som är i samma fas dessutom. Ska bli kul att följa er alla ????
  • BinniBoo
    Kawi skrev 2018-10-04 09:17:17 följande:

Ja, välkommen till gruppen  för mig är det jätteskönt att ventilera lite med andra i samma situation, då min man inte är jättebra på att prata, och helst inte vill göra det heller, känns det som. När har du testdag? Vi satte in ett femdagars den 29/9 och har testdag 12/10...

Samma här. Prata är inte min sambos bästa sida heller. Och speciellt inte om känslor.

Jag har faktiskt inte ens räknat ut när jag har festdag än. Den här gången har jag bara glidit med på ett bananskal känns det som och inte haft så stor koll på datum så man stirrar sig blind på det. Men satte in 3 dagars igår och ska testa efter 15 dagar. Men jag testar innan dess ändå. Har för mig jag plussade med förra IVF barnet på dygn 9 eller 10. Och jag är testoman så lär börja testa där nånstans igen.
  • BinniBoo

Jisses vad jag har mått dåligt idag. Började lite redan igår men då var det bara trötthet och sura uppstötningar som jag typ aldrig har! Idag har tröttheten varit extrem men har även haft molvärk och illamående. Var precis gränsfall till att spy. Gick och la mig med sonen vid 13.30 och sov tills nu. Men tröttheten klamrar sig fast ändå. Herregud!

Hur mår ni andra?

• BinniBoo
    Vildismamma skrev 2018-10-06 18:36:11 följande:

Fydå... får hoppas att det går över snart då.. hur har du haft det med dina andra graviditeter?

Jag mår som vanligt och det skrämmer mig lite att det inte har fastnat någonting där inne.. men försöker att inte tänka på det utan väntar tills testdag så får vi se..

Var ju ett tag sen sist och speciellt första så kommer knappt ihåg haha. Men har för mig jag sov rätt mycket när jag väntade förra. Illamåendet har kommit och gått i början men tror inte det började så här tidigt. Å speciellt inte sura uppstötningar. Hade jag problem med i slutet av graviditeten med äldsta kommer jag ihåg.

Men symptom har alltid kommit tidigt på mig. Speciellt att jag måste kissa betydligt oftare (vilket jag även gör nu) och tuttarna exploderar direkt. Brukar aldrig vakna mitt i natten å gå på toa som jag fått göra de senaste dagarna..

Vissa känner ju inget alls så att du inte känner nåt behöver ju inte betyda något alls egentligen. Håller tummarna för att du har sån tur så du slipper dessa jobbiga symptom :) När har du testdag?
  • BinniBoo
    Vildismamma skrev 2018-10-07 08:10:42 följande:

Ja det hoppas jag ju på oxå... men man är ju väldigt väldigt negativ och tror ju inte att man ska ha den turen att lyckas lixom...

har testdag den16/10 så det är ju ett tag kvar men försöker att inte tänka på det... kanske tom glömmer av att man ska testa den dagen.. om inte mensen hunnit före då...

Håller tummarna för att ni ska lyckas.

Har testdag 18/10 så vi är rätt nära varandra.

Jag skulle aldrig glömma testdagen haha. Jag är testoman och lär börja testa på tisdag eller onsdag då jag inte kan hålla mig. Jag plussade på RD 9 med sonen och RD 8 sista försöket som resulterade i missfall.
  • BinniBoo
    Vildismamma skrev 2018-10-07 16:34:39 följande:

Hur räknar man RD?

RD 1 är dagen efter insättning. Sen hur tidigt man kan plussa beror på hur många dagars odling man har satt in. 5 dagars kan man testa plus tidigare än 3 dagars.

Sen beror det på om man tar ovitrell eller liknande som kan ge ett falskt positivt gravtest. När jag gjorde IVF med yngsta sonen testade jag från RD 4 bara för att se att ovitrellen gått ur kroppen, vilket det hade.

Nu har jag bara gjort en insättning av ägg vi fick till frysen så går inte på några hormoner nu.

Sen ska man ju alltid tänka på att alla är olika. Vet folk som plussat redan på RD 7 men vet oxå folk som inte plussat förrän festdag. Så plussat man inte tidigt betyder det ju inte att det är kört heller. Sen är olika gravtest olika känsliga. Jag plussade med clearblue digital som funkar upp till 5 dagar innan beräknad mens och sen slipper man fundera över spökstreck då det står om man är gravid eller inte och inte behöver tyda något plus. :)
  • BinniBoo
    Vildismamma skrev 2018-10-10 20:03:18 följande:

Kan lika väl vara jag som är snurrig.... får väl kolla på lappen jag fick och se om jag hittar någon testdag... :)

Men borde ju ändå vara nästa vecka så ingen idé att bry sig om det denna veckan...

Det står på lappen över planeringen för IVF som man fick innan allt ens drog igång.

Står att man tar gravtest tidigast 15 dagar efter embryoåterinförande.
  • BinniBoo

Man lever mellan hopp och förtvivlan. Jag har haft såna klockrena symptom och varit 100 på att jag är gravid. Men gravtesterna lyser ännu negativa.. tycker att det borde varit ett svagt plus i morse då jag är på RD 8 och plussade med sonen på RD 9. Sen att nästan alla symptom minskat eller försvunnit gör ju inte att det känns bättre. Så nu inbillar jag mig att jag inte är gravid. Försöker att inte tänka så mycket på det heller men det går ju inte.. vill bara att dagarna ska gå fort nu så man kan få all väntan överstökad. Vet inte vad jag gör om det inte tar sig den här gången heller.. är ju sista ägget i frysen som sattes in. Förra blev tidigt missfall. Så tar det sig inte den här gången heller är det ju drygt 25 000 kr i sjön och vi får börja om med IVF och det vet jag inte om jag kommer att orka faktiskt. Ju längre tiden går, desto mer negativ blir man känns det som.

Svar på tråden IVF - Sahlgrenska