• Fluzzi

IVF - Sahlgrenska

Här är en till som inväntar IVF nu i januari. Jag och sambon har aldrig skyddat oss men började "göra barn" för 2,5 år sedan. Skickade en egenremiss till Sahlgrenska januari 2017 och fick komma på första besöket i maj. Då upptäcktes det att jag har PCO och mina progesteronvärden var väldigt låga = utebliven ägglossning. Får prova Letrozol för att framkalla ägglossning men av detta bildas istället cystor och ingen ägglossning. Vidare visar utredningen att jag har anovulation vilket betyder att jag inte har ägglossning och IVF är vårt enda hopp. Som många av er andra fick jag en tid för inskrivningen i november. På grund av att jag är benägen att bilda cystor (har en eller flera stora varje månad) vill dem göra ett startultraljud innan jag får börja med injektionerna. Jag har långa cykler men beräknas få min mens runt 12 januari, dock har jag känningar redan nu så kan hända att den kommer tidigare. 

Känns som att det är ett helt gäng som inväntar IVF nu i januari :)

• Fluzzi
    zuces skrev 2018-01-05 15:28:09 följande:
    Välkommen! Då ligger vi väldigt nära i tid :) hoppas det går bra för oss!!
    Tack! Hur går det för dig? Har du startat ännu?
  • Fluzzi
    zuces skrev 2018-01-12 16:45:19 följande:
    Jaa jag får starta ikväll med sprutor! Så taggad!! När ska du starta?
    Roligt :) Jag startade också i fredags! Är det Menopur du börjar med? Får jag i sådana fall fråga hur det gick när du blandade i vätskan?
  • Fluzzi
    zuces skrev 2018-01-14 20:31:48 följande:
    Nej jag kör med gonal-f, har du menopur? Undra varför vi har olika?
    Jaha?! Jag har Menopur som sagt. Jag ser att vi ändå har fått samma dos på 112,5. Jag har PCO och därmed den låga dosen. Imorgon ska jag kontrollera hur många äggblåsor som vuxit till sig, håller tummarna att det finns tillräckligt för det börjar bli påfrestande med sprutor. De första kändes ingenting men dag tre började bli jobbigt och sedan har det fortsatt. Har jäkla värk i äggstockarna också. Mår du bra i övrigt?
  • Fluzzi
    Skräckblandad förtjusning skrev 2018-01-18 20:17:39 följande:
    Dag 11 med sprutor hade jag mitt andra ultraljud och då blåsorna runt 15 mm, tog ovtrelle(ägglossningssprutan) dag 13 så idag slipper jag sprutor, skönt. Tog faktiskt idag en avslappnings behandling efter jobbet idag och all stress löstes upp, så skönt. Jag spänner mig mycket inför ägguttag och embryoåterföring så tur att det finns hjälp att få. Imorgon blir det lugnade, typ morfin o lustgas om jag vill, har låg smärttröskel så efter ägguttaget kommer jag nog bara både sömning o lite lullig tills lustgas gått ut ur kroppen o det går fort :)

Kram
    Lycka till inför stundande ägguttag. Belöna dig sedan med något du tycker om! Herregud vad kroppen får stå ut med, man ska känna sig riktigt stolt att man faktiskt klarar allt detta :)
  • Fluzzi
    zuces skrev 2018-01-19 09:42:29 följande:
    Jag har också PCO äggstockar men inte några problem med att ägglossa(heter då PCOS). Vi har ju risk för ÖS.. du får uppdatera hur det ser ut för dig på ultraljudet!

Jag hade ont i huvudet dag 3 och mår lite konstigt då och då men allmänt så mår jag ganska bra! Lite sur kanske haha..
    Alltså vi gör ju verkligen allt på samma dagar haha :) Jag blev både glad men också lite orolig efter dagens ultraljud. Hade 16 blåsor, allt från 7-17 mm. Ska fortsätta med samma enheter och ultraljud nr 2 på söndag. Blev dock varnad för eventuell överstimulering men äggplock tidigast tisdag ;) Jag har har ont i magen som är svullen, svullen lite överallt. Hoppas det ser bra ut för dig på söndag :)
  • Fluzzi
    zuces skrev 2018-01-21 14:00:21 följande:
    Hur gick det för dig? :) de kunde nu se 10-11 blåsor på mig och fortfarande var det kvar små som kunde bli större inför äggplock på torsdag!
    Då hoppas jag att dem växer på sig till på torsdag, höjdes din dos? Det gick blandat, jag har väldigt många blåsor, 25 st vad hon kunde se och är på väg att bli överstimulerad. Efter äggplocket kommer det tyvärr inte bli någon återinsättning utan kroppen måste återhämta sig och så sker insättningen vid nästa spontana mens. Blir lite irriterad bara för jag förstår att det inte fanns tid på tisdag så då låter de mig fortsätta med injektioner och gör plocket på onsdag, trots att jag redan mår dåligt... 
  • Fluzzi

Hej på er kämpar!

Jag har varit frånvarande för att allt var bara så jobbigt dagarna innan och efter äggplock och jag får nästan mer ångest av att vara här inne och läsa allt, vi alla är så olika och det är nog mest det som känns. Jag mådde väldigt dåligt fysiskt av hormonerna och hade extrem värk från dag 5. Var på väg mot en överstimulering så läkarna valde att inte föra tillbaka ett embryo. Magen reagerade väldigt starkt på medicineringen under äggplocket så min buk var så uppsvälld att jag hade svårt att gå och dra djupa andetag. Min kropp har långsamt återhämtat sig och nu känner jag mig "normal" igen. Dem fick ut 19 ägg där 9 blev befruktade som sedan kunde odlas vidare till 2 blastocyster. Insättningen kommer eventuellt ske i slutet på mars.

Lycka till ni andra och kämpa på <3

• Fluzzi
    zuces skrev 2018-02-07 14:20:55 följande:

Efter en väldigt jobbig ruvarperiod där jag oroat mig enormt och inte visste innan att jag skulle bli SÅ ledsen för ett negativt graviditetstest första ivf försöket. För vem lyckas på första liksom? Massa hormoner i kroppen.. igår gav jag upp efter ett negativt graviditetstest på eftermiddagen. Grät hela dagen igår och mådde så dåligt. Imorse vakna jag och kände att jag får testa en gång till, började se något svagt växa fram och det va det starkaste svaga plusset jag någonsin sett men fortfarande visste jag inte om det va rosa eller grått. Höll mig från att kissa i 7 timmar och testade med en till sticka, nu kunde man se att det va rosa. Jag började skaka och gick till apoteket för att köpa ett digitalt test, sprang nästan hem och doppade det digitala.. skakandes stod jag och tittade på det och bara upprepade ?snälla snälla snälla? tillslut såg jag det <3 vi väntar barn! Grät av lycka!

Grattis Glad
Svar på tråden IVF - Sahlgrenska