• Percafluviatilis

IVF - Sahlgrenska

Imorgon ska jag plocka ägg! De kunde se ett bättre resultat denna gången än sist. 5 stora blåsor och ett antal mindre. Sist var det 4 stora blåsor och 2 mindre (de plockade dock bara från 5 blåsor och fick ut 4 ägg varav 3 mogna). Så nu hoppas vi på 4-5 mogna ägg och att vi kanske får odla i fem dagar istället för två (Nordic har gräns på fem ägg för att få odla vidare). Vore skönare att sätta in en blastocyst ändå. Hoppas allt går bra för er andra!

• Percafluviatilis
    zuces skrev 2018-01-24 09:15:54 följande:

Samma här! Hoppas vi får ut bra med ägg båda två :) vilken tid har du äggplock?

Ja! Hur många blåsor har de sett på dig? 9:00 ska de plocka på mig! Dudå?
  • Percafluviatilis
    zuces skrev 2018-01-24 15:39:53 följande:

10-11 stora och några små som de trodde skulle hinna ikapp till äggplock! Vi har också äggplock kl 9! Men vi ska va där en timme innan :) tog du också ovigrellen igår 21.00?

Åh, vilket bra resultat! Hoppas det går bra :) Ja, precis. Ska vara på plats en halvtimme innan.
  • Percafluviatilis
    zuces skrev 2018-01-25 10:20:01 följande:

Nu har jag haft mitt äggplock! Väldigt professionella var dem men jag hade väldigt ont på höger sidan.. började gråta mitt i allt och de gav mig mer morfin. Aja, jag var väldigt orolig över att jag redan ägglossat och det hade jag inte gjort vilket gör att smärtan inte spelar någon roll. 12 ägg fick vi ut och jag är jättenöjd över resultatet. Nu hoppas vi på mer än 6 befruktade så att de kan odla vidare våra små till blastocyster <3

Grattis! :) Jag fick sämre utdelning än sist, bara tre ägg. Men det är bara att bita ihop och hoppas att kroppen satsar på kvalitet istället för kvantitet. Sist fick vi fyra men ett av dem var bara ett skal då så då är det ju lika bra att få tre bra än fyra där alla inte är bra tänker jag. Hoppas ni får några fina blastocyster nu :)
  • Percafluviatilis
    Gladis84 skrev 2018-01-31 20:47:38 följande:

Hur har det gått för er? Själv plockade vi ägg idag. 2 ägg blev det av mina 8 äggblåsor :( På fredag blir det återförande - om vi har turen att de blir befruktade.

Jag håller alla tummar för dig! Vi fick bara ut tre ägg men alla blev befruktade och nedfrysta! Två frystes på dag tre och en på dag sex! Så det kan gå bra trots få ägg. Försök hålla modet uppe! Vet att det är svårt. Tyvärr fick jag ingen återföring för de kunde inte komma in med katetern. Därför ska jag göra insättning av ett fryst om några veckor istället. Men jag känner mig lugn för nu har vi fyra i frysen (en blastocyst sedan innan också).
  • Percafluviatilis
    zuces skrev 2018-02-02 13:58:40 följande:

Själv kan jag ju uppdatera att igår på ruvardag 5 kom det färskt blod på pappret och hade runnit ner lite i toaletten också.. blev helt ställd och började gråta innan jag insåg att det kanske är en nidblödning. Blodet har hållt sig borta idag så jag hoppas på en nidblödning för att klara mig några dagar till, tycker det är väldigt tidigt att få mens 7 dagar efter äggplock :( så vi får helt enkelt se!

Låter skumt! Hoppas det är en nidblödning! Du fick väl tillbaka tvådagars? Och du har inte ont? Skulle nog se det som ett gott tecken! :D
  • Percafluviatilis
    Gladis84 skrev 2018-02-02 13:33:54 följande:

*spermaprovet var dåligt även denna gång = hans första spermaprov som var dåligt togs när vi kom till Sahlgrenska första gången för samtal/genomgång av hormonbehandling.

Så äggplocket i onsdags var vårt första.

Så tråkigt :( Hoppas det går bättre vid nästa äggplock! Min kille har också dåliga spermier. Innan detta försöket har han ätit tillskott med bla zink. Vi fick inget svar på om provet var bättre denna gång men fler embryon överlevde så kanske gjorde det skillnad på kvaliteten. Kanske värt att prova?
  • Percafluviatilis
    zuces skrev 2018-02-07 14:20:55 följande:

Efter en väldigt jobbig ruvarperiod där jag oroat mig enormt och inte visste innan att jag skulle bli SÅ ledsen för ett negativt graviditetstest första ivf försöket. För vem lyckas på första liksom? Massa hormoner i kroppen.. igår gav jag upp efter ett negativt graviditetstest på eftermiddagen. Grät hela dagen igår och mådde så dåligt. Imorse vakna jag och kände att jag får testa en gång till, började se något svagt växa fram och det va det starkaste svaga plusset jag någonsin sett men fortfarande visste jag inte om det va rosa eller grått. Höll mig från att kissa i 7 timmar och testade med en till sticka, nu kunde man se att det va rosa. Jag började skaka och gick till apoteket för att köpa ett digitalt test, sprang nästan hem och doppade det digitala.. skakandes stod jag och tittade på det och bara upprepade ?snälla snälla snälla? tillslut såg jag det <3 vi väntar barn! Grät av lycka!

Grattis!
  • Percafluviatilis

Någon som har numret till Sahlgrenska? Det man ska ringa för frågor. Glömde att ta min spray några timmar igår (tog den 17 istället för 13:30) och behöver rådfråga men glömde kolla numret innan jag åkte till jobbet.

• Percafluviatilis

Någon här som ska göra ivf till hösten?

Vi har gjort två privata under vintern och i april-maj ett landstingsförsök. Det senaste gick inte alls bra, vi fick inget tillbaka. Av de privata har vi tre embryon i frysen men de vill vi spara till vi gjort de två resterande landstingsförsöken. Vi kände att vi ville ha en paus nu och var egentligen inplanerade för startmöte nästa vecka och behandlingsstart i slutet på juli. Vi ska gifta oss i augusti och senaste behandlingen tog otroligt hårt på oss så jag bad som en senare tid. Tänkte då i september men fick i oktober... Vet inte varför för hon sa att det fanns gott om tider. Hon pratade även om långa protokollet och planerade utefter det och jag fann mig inte riktigt i situationen så glömde säga att vi ju inte ska göra långa protokollet igen eftersom det gav så dålig utdelning. Jag borde kanske ringa och säga det så det inte blir ytterligare fördröjning när vi väl ska starta?

• Percafluviatilis
    Långväntanefterdig skrev 2018-06-18 07:56:23 följande:

Ja du ska absolut ringa och prata med dom så att det blir bra för dig. Viktigt att allt känns bra:)

Klokt beslut att pausa när ni känner som ni gör pch genomgått så mycket.

Själv står vi i kön till landstinet under tiden vi försöker med 1 privat. Blir ruvare på onsdag.

Ja, det blir nog så.

Okej! Är det Nordic eller Carlanderska? Vi var på Nordic. Långt eller kort protokoll?
  • Percafluviatilis
    Långväntanefterdig skrev 2018-06-18 11:36:06 följande:

Vi är på nordic. Körde kort protokoll. Manlig faktor. Plockade ut äggen i fredags. 11 ägg blev det. 7 som var mogna och 7 som befruktades. Så får tillbaka 5 dagars på onsdag. Vill bara det ska ta sig NU!

Okej! Tyckte de var bra där. Eller de är bra på olika sätt, Sahlgrenska och Nordic. Skönt att ni fick så många :) Lycka till!
  • Percafluviatilis
    mrsalpha skrev 2018-06-18 22:02:48 följande:

Hej!

Vi börjar till hösten igen, vi fick ta en "paus". Började ni först på privat klinik eller körde ni dem samtidigt som med landstingsförsöken? såg nu i texten att ni har tre frusna.

Roligt att ni skall gifta er, förstår att du lägger barnproceduren på hyllan, vet hur det är att greja inför allt med stundande bröllop så det gör ni rätt i.

Får jag fråga vad som hände i senaste behandlingen?

Tänk över hur du vill ha det, och prata med dem hur ni vill göra.

Vi började med privat i väntan på tid hos Sahlgrenska.

Jag har låg äggreserv och får därför väldigt få äggblåsor per behandling. De två första försöken gjorde vi korta protokollet och fick ut 3 mogna ägg ur fem blåsor respektive 3 mogna ägg ur fyra blåsor. Första behandlingen gav ett embryo till mig på dag två och ett femdagars till frysen. Andra gav ett tredagars till mig och ett till frysen samt även en sexdagars till frysen, dvs alla ägg de fick ut överlevde! Detta var hos den privata kliniken.

Försök tre gjordes på Sahlgrenska och vi gjorde långa protokollet för att pröva något nytt (hellre nu än sista försöket tänkte vi). Funkade inte bra alls. Fick inte mer än två blåsor, två mogna ägg ut men embryona dog några timmar innan återföring. Skillnaden på första två försöken och senaste var att vi gjorde långa protokollet nu senast och med menopur och suprecur istället för gonal f och fyremadel.

Hur många behandlingar och vilka har ni gjort?
  • Percafluviatilis
    mrsalpha skrev 2018-06-19 17:34:39 följande:

Jag har gjort korta protokollet, och bara gjort en behandling. Det gick inte alls bra. Enligt läkarna fick jag förtidig ägglossning samt få antal äggblåsor och knappt några ägg, fick ut ett ägg som inte var bra nog. Känt mig riktigt nere efter detta.

Undrade precis från din text om de gör bättre ifrån sig på din privata klinik eftersom de lycktas att få ut och befrukta flera ägg.

Det kan jag inte säga ännu eftersom de gjort helr olika behandlingar plus att jag var helt slutkörd under sista behandlingen och läkarna har sagt att äggstockarna kan bli trött också om man pumpar och pumpar. Vid nästa försök ska vi göra korta protokollet igen, med gonal f. Då kommer jag kunna jämföra bättre men det kan ju också vara tillfälligheter som gör att det skiljer sig.

Ska du göra långa protokollet nästa gång?
Svar på tråden IVF - Sahlgrenska