IVF - Sahlgrenska
Hej, hoppar in i tråden ????tredje ivf, kort protokoll, göteborg, börjar med spruta Gonal f på fredag
Hej, hoppar in i tråden ????tredje ivf, kort protokoll, göteborg, börjar med spruta Gonal f på fredag
År av glädje och sorg. 34 år, ofrivilligt barnlösa sedan 3-4 år, haft turen att få embryo under ivf 1 och 2 till färsk insättning 2 dagar och till frys. Har en knasig menscykeln som läkarna rycker på axlarna åt. Sen ägglossning runt dag 20-23 och kort luteralfas (tiden efter ägglossning, innan mensen) på sju dagar. Aldrig blivit gravid förutom under ivf. Vi fick en dotter på femte embryot som dog av hjärtfel 14 veckor gammal ( fråga inte om detaljer, för nära i tiden). Vår dotter klarade frysen som blastocyt (5 dagar) och upptining och sattes in under naturlig menscykeln (FET) med progesteron stöd ( lutinus vagiatorer) och vi fick vårt första + ???? Lugn graviditet, rutinultraljud gick bra). Nu hoppas vi på att få en småsyskon till vår lilla ängel i himlen.
Var på första ultraljudet idag, har 5-6 blåsor men inte i rätt storlek än så nu höjer dom från 300 till 450 enheter gonal f, så blir det ultraljud efter helgen igen. Håll tummarna för att blåsorna växer till ordentligt så att de vill göra ägguttag. Kram
Andra ultraljudet idag. Såg bra ut, 7 blåsor som behöver växa till sig, blir ägguttag på fredag. Detta är vår tredje ivf , tidigare försök trots Inte så jättemånga blåsor brukar vi få 5 mogna ägg och 2-3 embryo så jag håller tummarna för att det ska bli så igen. Känns 50/50. Kram
Hoppas det går bra imorgon! Idag var jag på första ultraljudet och hade 7 blåsor 12-14mm och massa små, dosen höjdes från 112,5 till 125 för att ge de andra en chans att växa till sig! Blir ultraljud på söndag igen :) är ändå glad över att få 10-13 ägg i slutändan så det inte slutar i en överstimulering, känns skönt att de tar det försiktigt och började med en så låg dos för mig!
Först tänkte jag att 7 blåsor var dåligt då jag har jättebra AMH men de förklarade att det bara ör sprutdag 7 och att de andra kommer växa ikapp.
Fick 7 ägg! Tacksam, hoppas nu att det blir några embryo. Tog lugnade och panodil innan,morfin under äggutaget och då gick det bra, andas in genom näsan o ut genom munnen och blundade, tittade på skärmen när de hitta första ägget, annars skärmade jag av, skönt att min partner var med. Blir lite yr av morfin så jag åt smörgås o saft efteråt och låg med värmedunan en timme, då var jag inte yr längre, förra gången gick jag upp för tidigt och blev yr. Kram
Vad bra!! Får man va kvar där tills man känner sig redo för att åka? När vet du om hur många som befruktats? Ringer de imorgon eller ska du själv ringa? :)
Av mina 7 ägg fick vi sex ägg befruktade :) det är också gränsen för att de vill odla vidare till 5 dagar, så nu vill hoppas vi att några embryo klarar till onsdag. Första gången vi fick så många befruktade :) annars brukar vi få Max tre befruktade. Har provat kosttillskott donaferty som kom i år som kan förbättra äggkvaliteteten, och i vårt fall undrar om det faktiskt hjälpte :)
Embryo återförande idag, en blastocyt 5 dagar + en till frysen och kanske någon mer till frysen, de odlar vidare tills imorgon :)
Jag knep för läkaren i början men sedan samarbetade vi. Man ska ju inte kissa två timmar innan, det var lugnt, önska att jag hade druckit mer innan men läkaren kunde ändå se vätskan med embryot i som något vitt på ultraljudet, full blåsa underlättar för läkaren att göra sitt jobb
så underbart att se vårt lila embryo på skärmen :)
då ruvar jag igen
Lycka till alla där ni är i era behandlingar!
Ruvardag 12 med 5 dagars embryo, testade igen imorse och var fortfarande + :) är i vecka 5 och ska ringa kliniken under veckan för att boka in tidigt ultraljud vecka 8 då och om vi har tur får se ett litet slående hjärta då. Genomförkyld annars är det bra.
Hoppas det går bra för alla där ni är i era behandlingar. Kram
Efter en väldigt jobbig ruvarperiod där jag oroat mig enormt och inte visste innan att jag skulle bli SÅ ledsen för ett negativt graviditetstest första ivf försöket. För vem lyckas på första liksom? Massa hormoner i kroppen.. igår gav jag upp efter ett negativt graviditetstest på eftermiddagen. Grät hela dagen igår och mådde så dåligt. Imorse vakna jag och kände att jag får testa en gång till, började se något svagt växa fram och det va det starkaste svaga plusset jag någonsin sett men fortfarande visste jag inte om det va rosa eller grått. Höll mig från att kissa i 7 timmar och testade med en till sticka, nu kunde man se att det va rosa. Jag började skaka och gick till apoteket för att köpa ett digitalt test, sprang nästan hem och doppade det digitala.. skakandes stod jag och tittade på det och bara upprepade ?snälla snälla snälla? tillslut såg jag det <3 vi väntar barn! Grät av lycka!