• nyfikenkvinna

IVF - Sahlgrenska

Följer tråden!

Är det reproduktionsmedicin ni hör er till för en IFV?

• nyfikenkvinna
    zuces skrev 2017-11-05 14:24:16 följande:
    Jaa precis, men om man inte har barn sen innan med den mannen du vill ha barn med nu så kan man få det landstingsfinansierat och man gör då utredning och så skickas remiss till reproduktionsmedicin!
    Jag hörde av mig till dem förra veckan och ska skicka in en egen remiss. Jag misstänker att det är hans spermier är dåliga simmare. Har försökt länge och lyckades en gång men slutade missfall. Sen är vi 34, mycket äldre än er och känner att chanserna blir mindre än mindre. 

Hoppas det kommer gå bra för er. 
  • nyfikenkvinna
    zuces skrev 2017-11-05 15:09:06 följande:
    Ett tips är att gå utredning privat hos någon som inte har långa köer till utredning vilket Sahlgrenska har. Du kan gå hos Göteborgs kvinnoklinik som har landstingsfinansierad utredning, men mycket kortare köer. Så jag tycker du ska kontakta dom istället! Sen kan dom skicka remiss rill Sahlgrenska för ivf om det blir aktuellt.

Sahlgrenska har långa väntetider för utredning också.
    Tack för tipset! Jag ska kontakta dem i nästa vecka. Jag försökte med Carlanders men dom tar inte emot nya patienter mer i år. Så jag hoppas att Göteborgs kvinnoklinik gör det! 
  • nyfikenkvinna
    zuces skrev 2017-11-05 15:09:06 följande:

Ett tips är att gå utredning privat hos någon som inte har långa köer till utredning vilket Sahlgrenska har. Du kan gå hos Göteborgs kvinnoklinik som har landstingsfinansierad utredning, men mycket kortare köer. Så jag tycker du ska kontakta dom istället! Sen kan dom skicka remiss rill Sahlgrenska för ivf om det blir aktuellt.

Sahlgrenska har långa väntetider för utredning också.

Har inga erfarenhet av detta så jag behöver ställa lite frågor här. Landstingsfinansierade utredning, betyder det att kostnaden är som ett vanligt läkarbesök? Så ifall det blir aktuellt för en ivf så kan kvinnokliniken skickar våra provsvar till reproduktionsmedicin. Hur lång väntan kan det ta?
  • nyfikenkvinna
    zuces skrev 2017-11-27 08:18:17 följande:
    Jaa precis, det kostar som vanligt läkarbesök. Dem skickar även remisser till ivf om det behövs. En utredning brukar va klar på 2 månader iallafall, vår va klar på 6veckor. Sen kanske det behövs andra prover hos reproduktionsmedicin ifall något fel hittas. Till exempel fick min man tid hos en androlog och man tog reda på ifall det fanns kromosomavbrott mm.

När hade du tid? :)
    Vi hade haft vårt första möte med Göteborgs kvinnoklinken  i förra veckan. Då gjordes ultraljud, spolade äggledarna. Enligt läkaren såg allting normalt ut. Nästa vecka ska mannen göra ett spermaprov hos reproduktionsmedicin. Nu står vi på väntelistan hos Sahlgrenska. 
Svar på tråden IVF - Sahlgrenska