• Gladis84

IVF - Sahlgrenska

Hejhej, registrerade mig här idag i hopp om att hitta andra som går igenom samma sak som oss. Hoppas det är ok att haka på denna tråd. Vi var på Sahlgrenska den 23/10 (efter lång väntan över att få komma dit!). Väl där så fick vi (liksom en annan i tråden) reda på att vi inte skall få plocka ut ägg osv förrän i början av januari!! Väldigt tung känsla och även en mindre chock då jag föreställde mig att jag skulle få börja med hormonbehandling redan nu, typ. Börjar med det den 3:e december :(

Ser fram emot att få följa er resa.

Stor kram till alla!

• Gladis84
    zuces skrev 2017-10-29 21:27:28 följande:

Hej och välkommen! Kul att vi blir några som kan följas åt! Skönt att du har lite klarhet i det hela! Jag väntar fortfarande på att bli kallad till första träffen. Hur gamla är ni förresten?

Undrar också nyfiket när er remiss skickades in? Fick ni tid genom kortvarsel kön eller vanligt? :)

Tack så hjärtligt, det skall bli väldigt spännande att följas åt :) Vi har fått vänta länge. Startade vår utredning i Skövde. Vi kontaktade dem sommaren 2016 (vi hade då försökt skaffa barn i 3år), jag låg då över BMI-gränsen så jag var såklart tvungen att fixa detta. Gick ner till vintern och fick tid i mars/april i år. Sedan skickade dom in vår remiss till Sahlgrenska. När jag ringde dem efter semestrarna och frågade när de trodde på ett ungefär hur köerna såg ut nämnde de att vi skulle nog kallas framåt december.. Men så blev det september istället, så det var ju härligt :)

Jag är 33, sambon 30 :) Hur gamla är ni?
  • Gladis84
    zuces skrev 2017-10-30 09:57:55 följande:
    De har sagt december till oss också men hoppas att få komma in tidigare jag också. Så man åtminstone kan starta i januari :)

Vi är 22 och 26 år gamla!

Du nämnde att du skulle börja med hormoner den 3e december. Ska du göra det långa protokollet då?

Hej, nu var det visst ett tag sedan jag var inloggad =/ Min mens blev givetvis 1 vecka sen för första gången på många,många år så jag fick börja spraya med Suprecur först igår. SOM jag har längtat... nu känns det på "riktigt" liksom :) Skulle först ha äggutplock v.3, sen v4 eftersom mensen blev försenad... sen ringde dem innan jul och berättade att det är så många i kö så nu blir det äggutplock v.5 istället och får då spraya en vecka extra med nässprayen innan jag börjar med sprutorna. Nu hoppas jag inte det blir mer framskjutet!  Japp, det långa protokollet =) Hur ligger du till med "allt" ?=)

• Gladis84
    zuces skrev 2017-12-29 22:09:38 följande:
    Åh vad kul! Vi börjar med sprutor vid nästa mens så om ca 2 veckor! Mitt äggutplock är också beräknat till v.4-v5 :) Alltså korta protokollet! Försöker njuta så mycket det går nu innan allting börjar, tror det kan bli väldigt psykiskt påfrestande!
    Men vad roligt! Klockrent att vi skall plocka ut ägg nästan samtidigt :D Vad skönt det måste vara att köra med ett kort protokoll sen =) Jisses, vad spännande detta skall bli! Men som du säger - förmodligen också väldigt psykiskt påfrestande =/ 
  • Gladis84

Jisses, här har det hänt grejer sedan sist :)

Imorrn skall jag in och göra vul innan det är dags för ägglosdningssprutan. Men oroar mig för att jag hade ?egen? ägglossning igår då det kändes som det både fysiskt och psykiskt (samma känsla varje gång för mig sedan vi började försöka för 5 år sedan)...plus att det kom genomskinligt sekret på pappret igår och ännu mer idag. Förlåt för informationen. Någon som upplevt samma?

• Gladis84

Hur har det gått för er? Själv plockade vi ägg idag. 2 ägg blev det av mina 8 äggblåsor :( På fredag blir det återförande - om vi har turen att de blir befruktade.

• Gladis84

Men Gud, vad roligt!! Vilken spännande tid ni har framför er, Zuces & Percafluviatilis :) Tyvärr ringde dom idag kl. 9 och berättade att inget ägg är befruktat. Spermaprovet var dåligt även denna gång, så det kan bero på att de få rörliga spermierna inte klarade av ?sitt?, trots microinjektion. Så jag har brutit ihop här till och från och har nu ingen vätska kvar i kroppen till att gråta mer. Sambon som knappt har några semesterdagar kvar tog en semesterdag idag i smyg utan att berättat det för mig, för att följa med på insättningen, fastän vi var överens om att jag kunde åka själv. För min del hade det inte gjort nåt att åka själv, men blev rörd när han ändå sa imorse när ?jobbklockan? ringde att det var för att vi skulle åka tillsammans kl.11. Å då började jag ju givetvis gråta ännu mer för att han ?offrade? (missförstå mig rätt) en av sina sista få semesterdagar på denna dag som inte blev nånting av! Han kommer ju behöva ta fler semesterdagar vid nästa omgång igen :/ Värdsliga ting iofs.. men men.

Är sååå otroligt glad för er skull!! Hoppas ni orkar/vill uppdatera här i tråden mer sen :)

• Gladis84
    Gladis84 skrev 2018-02-02 13:30:07 följande:

Men Gud, vad roligt!! Vilken spännande tid ni har framför er, Zuces & Percafluviatilis :) Tyvärr ringde dom idag kl. 9 och berättade att inget ägg är befruktat. Spermaprovet var dåligt även denna gång, så det kan bero på att de få rörliga spermierna inte klarade av ?sitt?, trots microinjektion. Så jag har brutit ihop här till och från och har nu ingen vätska kvar i kroppen till att gråta mer. Sambon som knappt har några semesterdagar kvar tog en semesterdag idag i smyg utan att berättat det för mig, för att följa med på insättningen, fastän vi var överens om att jag kunde åka själv. För min del hade det inte gjort nåt att åka själv, men blev rörd när han ändå sa imorse när ?jobbklockan? ringde att det var för att vi skulle åka tillsammans kl.11. Å då började jag ju givetvis gråta ännu mer för att han ?offrade? (missförstå mig rätt) en av sina sista få semesterdagar på denna dag som inte blev nånting av! Han kommer ju behöva ta fler semesterdagar vid nästa omgång igen :/ Värdsliga ting iofs.. men men.

Är sååå otroligt glad för er skull!! Hoppas ni orkar/vill uppdatera här i tråden mer sen :)

*spermaprovet var dåligt även denna gång = hans första spermaprov som var dåligt togs när vi kom till Sahlgrenska första gången för samtal/genomgång av hormonbehandling.

Så äggplocket i onsdags var vårt första.
  • Gladis84
    Percafluviatilis skrev 2018-02-02 14:38:56 följande:

Så tråkigt :( Hoppas det går bättre vid nästa äggplock! Min kille har också dåliga spermier. Innan detta försöket har han ätit tillskott med bla zink. Vi fick inget svar på om provet var bättre denna gång men fler embryon överlevde så kanske gjorde det skillnad på kvaliteten. Kanske värt att prova?

Tack, det skall testas <3 Vår läkare sade också att vi (framförallt han) skall köpa kosttillskott - antioxidanter. Läkaren hade varit på nån stor konferens nyligen och berättat att dom visat (med forskning osv) att nedsatta spermier blivit piggare tack vare detta kosttilskott. Så jäklar vad vi köpt på oss antioxidanter nu, hehe. Försöker givetvis få in det i vanlig mat också.
  • Gladis84
    zuces skrev 2018-02-07 14:20:55 följande:

Efter en väldigt jobbig ruvarperiod där jag oroat mig enormt och inte visste innan att jag skulle bli SÅ ledsen för ett negativt graviditetstest första ivf försöket. För vem lyckas på första liksom? Massa hormoner i kroppen.. igår gav jag upp efter ett negativt graviditetstest på eftermiddagen. Grät hela dagen igår och mådde så dåligt. Imorse vakna jag och kände att jag får testa en gång till, började se något svagt växa fram och det va det starkaste svaga plusset jag någonsin sett men fortfarande visste jag inte om det va rosa eller grått. Höll mig från att kissa i 7 timmar och testade med en till sticka, nu kunde man se att det va rosa. Jag började skaka och gick till apoteket för att köpa ett digitalt test, sprang nästan hem och doppade det digitala.. skakandes stod jag och tittade på det och bara upprepade ?snälla snälla snälla? tillslut såg jag det <3 vi väntar barn! Grät av lycka!

Men guuuud!!! GRATTIS!! Börjar gråta av lycka här för er skull!!! Håller tummarna för att det går bra hela vägen <3
  • Gladis84
    Gladis84 skrev 2018-02-02 13:30:07 följande:

Gladis84 skrev 2018-02-02 13:33:54 följande:

*spermaprovet var dåligt även denna gång = hans första spermaprov som var dåligt togs när vi kom till Sahlgrenska första gången för samtal/genomgång av hormonbehandling.

Så äggplocket i onsdags var vårt första.

I slutet av v. 7 / början av v.8 skall jag ringa till Sahlgrenska igen för att få veta vad dom kommer ge oss för nytt protokoll. Vet att det kommer bli ännu ett långt protokoll, äggplock runt ca v.17, och denna gång med Menopur. Någon som testat den sprutan här? Och vad som är skillnaden bortsett från att den innehåller ett ytterligare hormon? För övrigt längtar jag efter att få ta Suprecur igen, så mitt humör blir normaliserat igen..tror sambon längtar mest, haha! Efter att allt detta är över så behöver jag söka hjälp för att se om jag har PMDS, för det kan inte vara normalt att ha sånna förbannade humörsvängningar/lätt till gråt osv som jag (och säkert många fler) har det.
  • Gladis84

ÄNTLIGEN ett litet frö i magen!! Bifogar länk till min lilla ivf-blogg, hinner inte skriva nån längre text nu :/ Nu hoppas vi på att det befruktade ägget fäster om 2-3 dagar <3 Gravtest den 18/5.

Vårt första försök gjordevi i slutet av jan/början av feb. Den 2/2 ringde dom 2 timmar innan insättningen (vi har 2 timmars resväg så vi var då på väg) och säger att inget ägg var befruktat. Då skulle vi sätta in embryo på dag 5 efter äggplock.

Denna gång blev det dag 2 efter äggplock. Det var SÅ häftigt att få se det 4-delade ägget på skärmen :)

Måste pysa nu.

Önskar er allt gott! <3

PS. Zuces: Hur går det för er? <3

• Gladis84
    Gladis84 skrev 2018-05-05 12:35:05 följande:

ÄNTLIGEN ett litet frö i magen!! Bifogar länk till min lilla ivf-blogg, hinner inte skriva nån längre text nu :/ Nu hoppas vi på att det befruktade ägget fäster om 2-3 dagar <3 Gravtest den 18/5.

Vårt första försök gjordevi i slutet av jan/början av feb. Den 2/2 ringde dom 2 timmar innan insättningen (vi har 2 timmars resväg så vi var då på väg) och säger att inget ägg var befruktat. Då skulle vi sätta in embryo på dag 5 efter äggplock.

Denna gång blev det dag 2 efter äggplock. Det var SÅ häftigt att få se det 4-delade ägget på skärmen :)

Måste pysa nu.

Önskar er allt gott! <3

PS. Zuces: Hur går det för er? <3

Glömde: nouw.com/ivfbloggen
  • Gladis84

Å herrejä-ar!! Testdag idag, och jag plussade!!!Tror inte det är sant!! Fick ut 3 ägg av 10 äggblåsor den 2/5. Av dessa blev endast ett befruktat, och vi fick sätta in ett 2-dagarsodlat ägg eftersom våra ägg inte blev befruktade/delade till dag 5 vid första ivf-försöket.

Jag skakar som ett löv. Visserligen oro nu ifall det blir nån blödning/tidigt missfall osv...men får försöka bara känna glädjen, även om man inte riktigt tillåter sig vara glad fullt ut. Känns som att man ?faller hårdare? om man är glad och tar ut nåt i förskott :/

Heja er alla, tappra kämpar!! <3

• Gladis84
    mrsalpha skrev 2018-06-08 22:36:56 följande:

Hej!

när ni gjorde ÄP vid er första stimulering hur många ägg fick ni då ut?

Vid vårt första plock fick vi ut 2 ägg av 6 blåsor. Dessa odlades i 5 dagar, 2,5 timme innan vi skulle åka till Sahlgrenska ringer dom och berättar att inget ägg blivit befruktat.

2:a plocket fick dom ut 3 ägg på 10 blåsor (fick då inför detta plock spruta med 2 olika hormonsprutor varje kväll). De odlade äggen i 2 dagar, och fick ett befruktat ägg. Och nu går jag snart in i v.8. På onsdag förmiddag skall vi till Sahlgrenska för vaginalt ultraljud och se om det lilla hjärtat slår. Fick min första morgonspya direkt efter frukost idag och ligger hemma och mår sjukt illa, så jag hoppas att det växer som det ska där inne med tanke på att måendet är som det ska vara i denna vecka, hehe :)

Har ni kommit igång med utredning/stimulering?
Svar på tråden IVF - Sahlgrenska