AniCase skrev 2018-04-28 11:50:23 följande:
Hej!
Jag och min sambo har gjort en utredning och de hittade inget fel på någon av oss men vi har försökt i snart 2 år utan att lyckas få ett plus.
Nu har de äntligen skickat iväg en remiss till Sahlgrenska för ivf.
Med både glädje och nervositet väntar man nu men de sa att vi kunde förvänta oss en kötid på
6-8 månader bara för att få en tid.
De är ju helt galet lång tid.
Man har så mkt frågor i huvudet...
Hur länge fick ni vänta innan tid?
Hur lång tid tar det att genomgå en ivf?
Gör det ont att plocka ut ägg?
Osv...
Hej!
Vi har gjort vårt första äggplock på Sahlgrenska nu i april. De tog emot remissen efter vår utredning på Göteborgs kvinnoklinik i november och vi fick ett samtal om en återbudstid i frbruari. Jag rekommenderar er att sätta upp et på sista minuten-listan, ring och be om det.
Vi hade kunnat köra igång vid nästa mens i februari, men vi hade saker inbokade som låg i vägen så vi började nu i april.
Vi fick korta protokollet med sprutor med gonal f och fyremadel. Från första mensdagen blev det 11 dagar med sprutor, två ultraljud för mätning av äggblåsor. Från första mensdagen blev äggplocket på cykeldag 14.
Själva äggplocket var nästan mysigt för mig, det var nedsläckt och lugnt och kände inte så mycket smärta. Morfinet lugnade mig fint också. Hela förmiddagen på Sajlgrenska var väldigt mysik och spännande tyckte jag. Andra har dock helt andra erfarenheter.
Vi fick dock frysa ned allt eftersom de var rädda att jag skulle bli överstimulerad. Vi fick hela åtta embryo till frys av elva ägg, så vi är verkligen glada just nu! Återföringen görs i naturlig cykel och blir i juni, efter nästa mens. Cykeln efter äggplocket räknas inte som att det går att återföra i. Så lite väntan, men man får skynda långsamt; målet är ju ett levandefött barn, inte slösa embryon i en dålig miljö.
Du får gärna fråga om du undrar mer!