Inlägg från: Super Mario |Visa alla inlägg
  • Super Mario

Ni som låter era barn titta i Ipad & mobil innan de ska sova hur tänker ni?

Har sett men särskilt hört att många föräldrar verkar vara ganska likgiltiga avseende att deras barn ligger innan sovdags och tittar i Ipad, dator eller mobil. Även att många barn (många gånger väldigt små barn) verkar hålla på med mobil, dator/Ipad väldigt ofta, t.ex. i barnvagnen, vid middagsbordet där det är tänkt att äta lugnt, umgås och höra hur dagen varit och dyl, på toan osv.

Såg även några avsnitt av "Supernanny Sverige" & jag blev smått chockad (dock inte fullt ut) över hur mkt Ipaden tar plats i barnens liv och sen blir föräldrarna förvånade när deras barn inte lyssnar på de och inte har ögonkontakt etc.

Undrar nu hur ni tänker kring det och hur ni resonerar om t.ex. Ipad vid läggdags. Har ni tidigare läst för era barn på kvällen eller har ni någonsin läst istället eller legat och pratat/myst ihop med era barn innan sovdags?

Hör av andra föräldrar att de ser er föräldrar som har barn som pysslar med dessa Ipad-s ofta att ni bara är lata eller att ni tappat orken och engagemang för era barn/gett upp på uppfostran av era barn och därför blir t.ex. mobilen bara en "nanny" så att ni slipper vara/leka med era barn eller exempelvis att slippa ta konflikter , tycker ni det stämmer?

Vidare undrar jag om ni är insatta i hur mobil/Ipad innan läggdags påverkar barns sömn och koncentration i skolan?

Varför jag undrar är då jag ofta hör mycket om detta och folk verkar ha väldigt mkt åsikter (oftast mkt negativa) om just barn som "är med" Ipad/mobil/dator istället för med mamma/pappa och som konstant har "näsan" i skärmen. Detta är alltså ingen direkt riktad kritik utan genuina frågor.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ni som låter era barn titta i Ipad & mobil innan de ska sova hur tänker ni?
  • Super Mario
    mso skrev 2017-09-27 10:02:54 följande:

Våra barn kan få titta 10 min på mobil innan de somnar. De föredrar ofta det framför att vi läser för dem. Den äldsta har iofs börjat läsa själv, och väljer ibland att läsa själv istället för att titta. Men vi kör oavsett vad de gör endast 10 min. Det är då efter tandborstning, de ska ligga på rygg i säng och slappna av.

De får välja relativt fritt vad de vill titta på på netflix eller viaplay, men de får inte spela.

För oss fungerar det bra. Dock så är det viktigt att ta med sig telefonen ut från vår äldsta dotters rum, annars så är det stor risk att hon tittar på den på natten om hon vaknar, istället för att somna om.

Så kommer vi bara ihåg det så är det inga problem med sömnen.

Oftsa så är de 10 min den enda skärmtiden de har under dagarna.

Tror du att ditt barn väljer bort att läsa saga då ditt barn har valet att välja just Ipad/mobil före sagan?
  • Super Mario
    Christi38 skrev 2017-09-26 21:32:13 följande:

Vi låter våra barn ligga med plattan ett tag vid läggdags, de får välja varsitt avsnitt av något från t ex Barnkanalen. Bort går dock program som Pokémon, Ninjago etc som gör barnen alldeles upp i varv och det blir ju lite fel innan läggdags. Detta sker iaf varannan kväll, den andra kvällen läser vi bok, ibland har vi valt, ibland väljer barnen.

En av oss vuxna är alltid med och ligger i mitten både vid plattan-tid och läsning (förstås, de läser inte själva).

För oss funkar detta, de varvar ner och vi får en mysig stund tillsammans. Jag tror det är bra med gränser och att tiden med plattan är något begränsad, men i bland rasslar tiden iväg här ändå och plötsligt har de sett kanske 2-3 avsnitt vardera av något, men det är snarare en lat regnig söndagseftermiddag...

Oki tack för ditt svar:)
  • Super Mario
    Ellie skrev 2017-09-26 21:41:27 följande:

Här får 5-åringen använda ipad medan jag lägger lillasyster. Därefter läser vi saga. Hon brukar inte ha ett dugg svårt att somna efter det, och sover gott hela natten i sin egen säng.

Hon får också ha ipad på toaletten. Det är bra att sitta där en stund och inte ha alltför bråttom - något som tex lätt leder till förstoppning hos barn. Hon kan givetvis gå på toa utan ipad om hon måste, men till vardags ser jag inte ipaden som ett problem, snarare hjälp.

Ipad får också användas vid långa bilfärder som tidsfördriv, samt någon gång ibland vid mellanmål om hon föredrar det, och det inte är så att vi alla äter samtidigt.

Hon har lärt sig massor med ipadens hjälp (där vi suttit med bredvid), tex har hon spel som tränar läsning, lösa korsord, matematik, naturvetenskap, empati, kreativitet, problemlösning mm.

Jag ser inte hur detta skulle hänga ihop med vår uppfostran i övrigt. Hon lyssnar precis lika mycket som vilken 5-åring som helst, och vi har aldrig haft bekymmer med trots eller liknande (vilket säkert ligger mer i hennes personlighet än i vår uppfostran - barn är ju olika). Jag tycker ipad är ett bra läromedel om det används rätt, och det handlar inte om att vi är lata eller ointresserade av våra barn.

Oki men gällande Ipad på toan- är det inte bättre att barnet lär sig att sitta på toan för det som den är avsedd för ? Och för bråttom är något man väl lär barn att inte ha, helt enkelt. Det kanske kräver lite av din tid att öva på att sitta i lugn och ro men ger man bara Ipad tror du inte att det blir den lättare utvägen istället för att lära barnet att ha tålamod och sitta lugnt?
  • Super Mario
    frökenelisabeth skrev 2017-09-26 21:56:57 följande:

Man utgår väl från hur det funkar med ens eget barn. Om mitt barn hade stora problem att somna hade vi kanske haft lite fastare regler. Nu har vi inte så mkt regler kring i-pad, eftersom det funkar bra som det är. 

Ibland tittar han på i-pad när han ska sova, ibland läser vi, ibland bygger vi lite lego och så är det direkt i säng. Det är ingen stor grej.

Man behöver inte förbjuda i-pad om barnen inte verkar beroende av den, tänker jag. 

Nej jag tycker inte heller man ska förbjuda saker när det inte är ett problem som du skrev, absolut inte!
  • Super Mario
    frökenelisabeth skrev 2017-09-26 21:56:57 följande:

Man utgår väl från hur det funkar med ens eget barn. Om mitt barn hade stora problem att somna hade vi kanske haft lite fastare regler. Nu har vi inte så mkt regler kring i-pad, eftersom det funkar bra som det är. 

Ibland tittar han på i-pad när han ska sova, ibland läser vi, ibland bygger vi lite lego och så är det direkt i säng. Det är ingen stor grej.

Man behöver inte förbjuda i-pad om barnen inte verkar beroende av den, tänker jag. 

Nej jag tycker inte heller man ska förbjuda saker när det inte är ett problem som du skrev, absolut inte!
  • Super Mario

Gällande det där man sömn så menade jag/ vad jag läst inom forskning- inte att barn har svårt att sova utan att studier visar att barn inte helt och hållet "kopplar av" i själva sömnen utan att vissa delar av hjärnan fortfarande är aktiva när barnet sover.

• Super Mario
    Valkyria75 skrev 2017-09-27 19:53:34 följande:

Fast när jag var liten satt jag alltid och läste serietidning på toa. Vad hör det för skillnad om man tittar på paddan liksom?

Det handlar om att du sa att barnet kommer får förstoppning om de inte tittar i en Ipad när de bajsar. . Att de stressar om de inte hat något att göra. Och jag menar att man först och främst ska lära barnet att sitta lugnt och lära barnet tålamod. Och kan man inte bajsa så ska man inte sitta på toan.
  • Super Mario
    Ellie skrev 2017-09-27 20:21:00 följande:

Se mitt svar ovan.

Jag säger inget mer här. Du gör det som funkar för er. Vill inte ha en bråk och tjafs tråd som det är ofta här på familjeliv.
Svar på tråden Ni som låter era barn titta i Ipad & mobil innan de ska sova hur tänker ni?