Ni som låter era barn titta i Ipad & mobil innan de ska sova hur tänker ni?
Har sett men särskilt hört att många föräldrar verkar vara ganska likgiltiga avseende att deras barn ligger innan sovdags och tittar i Ipad, dator eller mobil. Även att många barn (många gånger väldigt små barn) verkar hålla på med mobil, dator/Ipad väldigt ofta, t.ex. i barnvagnen, vid middagsbordet där det är tänkt att äta lugnt, umgås och höra hur dagen varit och dyl, på toan osv.
Såg även några avsnitt av "Supernanny Sverige" & jag blev smått chockad (dock inte fullt ut) över hur mkt Ipaden tar plats i barnens liv och sen blir föräldrarna förvånade när deras barn inte lyssnar på de och inte har ögonkontakt etc.
Undrar nu hur ni tänker kring det och hur ni resonerar om t.ex. Ipad vid läggdags. Har ni tidigare läst för era barn på kvällen eller har ni någonsin läst istället eller legat och pratat/myst ihop med era barn innan sovdags?
Hör av andra föräldrar att de ser er föräldrar som har barn som pysslar med dessa Ipad-s ofta att ni bara är lata eller att ni tappat orken och engagemang för era barn/gett upp på uppfostran av era barn och därför blir t.ex. mobilen bara en "nanny" så att ni slipper vara/leka med era barn eller exempelvis att slippa ta konflikter , tycker ni det stämmer?
Vidare undrar jag om ni är insatta i hur mobil/Ipad innan läggdags påverkar barns sömn och koncentration i skolan?
Varför jag undrar är då jag ofta hör mycket om detta och folk verkar ha väldigt mkt åsikter (oftast mkt negativa) om just barn som "är med" Ipad/mobil/dator istället för med mamma/pappa och som konstant har "näsan" i skärmen. Detta är alltså ingen direkt riktad kritik utan genuina frågor.
Tack på förhand!