• mso

Ni som låter era barn titta i Ipad & mobil innan de ska sova hur tänker ni?

Våra barn kan få titta 10 min på mobil innan de somnar. De föredrar ofta det framför att vi läser för dem. Den äldsta har iofs börjat läsa själv, och väljer ibland att läsa själv istället för att titta. Men vi kör oavsett vad de gör endast 10 min. Det är då efter tandborstning, de ska ligga på rygg i säng och slappna av.
    De får välja relativt fritt vad de vill titta på på netflix eller viaplay, men de får inte spela.
    För oss fungerar det bra. Dock så är det viktigt att ta med sig telefonen ut från vår äldsta dotters rum, annars så är det stor risk att hon tittar på den på natten om hon vaknar, istället för att somna om.
    Så kommer vi bara ihåg det så är det inga problem med sömnen.

Oftsa så är de 10 min den enda skärmtiden de har under dagarna.

• mso
    Super Mario skrev 2017-09-27 19:37:14 följande:
    Tror du att ditt barn väljer bort att läsa saga då ditt barn har valet att välja just Ipad/mobil före sagan?
    Förstår inte frågan riktigt då jag redan sagt att de får välja, yngsta vill oftast titta, äldsta är mer varierat. De 10 minutrarna de tittar i sängen är oftast den enda skärmtiden de har, så jag ser inte varför det skulle vara sämre att låta de titta på ett halvt program av nått istället för att läsa en bok? Är de sjuka så har de såklart mer skärmtid, men en vanlig vardag så finns det ingen tid för TV/Ipad/mobil, förutom just när de ska somna. (Det ska vara om vi inte får dem att gå på toaletten för att bajsa då... Då får de ta med sig telefonen så vi vet att de sitter still i en kvart.)

Sagor är de inte intresserade av alls. Faktaböcker om t.ex. dinosaurier tycker de är intressanta däremot. Men då det ofta ska diskuteras en massa kring vad vi just läst så tar vi oftast det tidigare på kvällen, annars så tar diskussionerna sällan slut.
Svar på tråden Ni som låter era barn titta i Ipad & mobil innan de ska sova hur tänker ni?