Anonym (Fyll i anonym signatur) skrev 2017-09-25 14:48:03 följande:
Hej.
Myndigheters rätt att ta ut avgifter regleras i avgiftsförordningen (SFS 1992:191). Av den framgår
- myndigheter kan ta ut avgift om detta framgår av lag, förordning eller särskilt beslut från regeringen för kopior av allmänna handlingar (3 §)
- Undantag från avgiftsförordningen kan ges i lag/förordning (2 §)
- Myndigheter har normalt sett rätt till kostnadstäckning för kopiorna (5 och 16 §§)
- Avgiften är 50 kr om fler än 10 sidor begärs ut, och därefter 2 kr per sida (16 § 2 st)
- Efter att du har betalat avgiften har du 30 dagar på dig att begära ett formligt beslut från myndigheten angående avgiftsuttaget (23 §)
- Beslutet kan överklagas till skattemyndigheten om du är missnöjd (24 §)
Så ser huvuddragen ut. Tillämpning kan dock vara lite beroende på vad det är för typ av handlingar och, vilken myndighet det rör sig om.
Nåväl, mitt konkreta tips är att du nu - direkt! - skickar ett svar på förra mailet där du skriver (t.ex.). "Nu har det gått lång tid sedan min begäran. Jag utgår från att några handlingar inte kommer att skickas. Om ni ändå skickar handlingarna vill jag veta om det blir några kostnader för mig". I övermorgon kontaktar du myndigheten (se till att de gör en tjänsteanteckning) och hänvisar till ditt mail och frågar varför de trots din begäran har valt att skicka handlingarna. Sedan kan du nog lugnt bestrida fakturan. (Begär ut en kopia på tjänsteanteckningen så har du ytterligare bevis och spara ditt mail).
Är nog tyvärr lite försent att göra så nu när han redan kontaktat handläggaren som med största sannolikhet har en tjänsteanteckning på att de pratat om ärendet. Däremot bör han kontakta jurist på myndigheten för att fråga om det är ok att handläggaren nosar reda på hans adress och även om det är ok att tolka det som ett tyst medgivande på att skicka på papper om han inte svarar på mailet. Framförallt att de sökt reda på hans adress när han varken angett den eller sitt namn är väldigt tveksamt.