Inlägg från: Anonym (Myndighetsanställd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Myndighetsanställd)

    Faktura för offentliga handlingar

    De har rätt att ta ut en avgift per kopia, men inte utan att informera dig i förväg. De har dessutom som jag ser det begått ett stort fel när de letat reda på ditt namn och adress. Du har rätt att vara anonym och de har ingen rätt att efterforska vem du är. Kontakta dem direkt och bestrid fakturan. Du kan nog t.o.m hävda att du aldrig begärt ut handlingarna eftersom de inte har något underlag på att det är du som ligger bakom e-postadressen.

  • Anonym (Myndighetsanställd)
    Jowai skrev 2017-09-25 13:52:05 följande:

    Kollade mailet från han som tog på sig uppgiften. 

    "Det står att om du inte har svarat på mitt mail kommer jag skicka papperskopior."

    Ett alternativ hade väl varit om jag läste dom på plats digitalt, jag förstår inte hur han kan skicka dom. Dessutom så här sent. 

    Vem ska man prata mer om den här frågan? Ni som svarat, är ni jurister eller är det kvalificerade gissningar?


    Då blev det ju genast lite krångligare... då har du genom att inte svara sagt ja till papperskopior. Frågan kvarstår dock hur de ska visa att det är du som begärt dem när de inte har ditt namn och adress? På min myndighet är det också så att vi måste informera om kostnaden, men kanske inte är så hos alla. Jag skulle föreslå att du kontaktar en jurist hos din arbetsgivare och frågar vad som gäller.
  • Anonym (Myndighetsanställd)
    Anonym (Fyll i anonym signatur) skrev 2017-09-25 14:48:03 följande:

    Hej.

    Myndigheters rätt att ta ut avgifter regleras i avgiftsförordningen (SFS 1992:191). Av den framgår

    - myndigheter kan ta ut avgift om detta framgår av lag, förordning eller särskilt beslut från regeringen för kopior av allmänna handlingar (3 §)

    - Undantag från avgiftsförordningen kan ges i lag/förordning (2 §)

    - Myndigheter har normalt sett rätt till kostnadstäckning för kopiorna (5 och 16 §§) 

    - Avgiften är 50 kr om fler än 10 sidor begärs ut, och därefter 2 kr per sida (16 § 2 st)

    - Efter att du har betalat avgiften har du 30 dagar på dig att begära ett formligt beslut från myndigheten angående avgiftsuttaget (23 §)

    - Beslutet kan överklagas till skattemyndigheten om du är missnöjd (24 §)

    Så ser huvuddragen ut. Tillämpning kan dock vara lite beroende på vad det är för typ av handlingar och, vilken myndighet det rör sig om.

    ___________________

    Tidsförloppet verkar lite oklart. Hade du beställt handlingar via mail i våras, men fick dem först för någon dag sedan? Det tog alltså otroligt lång tid?

    Nåväl, mitt konkreta tips är att du nu - direkt! - skickar ett svar på förra mailet där du skriver (t.ex.). "Nu har det gått lång tid sedan min begäran. Jag utgår från att några handlingar inte kommer att skickas. Om ni ändå skickar handlingarna vill jag veta om det blir några kostnader för mig". I övermorgon kontaktar du myndigheten (se till att de gör en tjänsteanteckning) och hänvisar till ditt mail och frågar varför de trots din begäran har valt att skicka handlingarna. Sedan kan du nog lugnt bestrida fakturan. (Begär ut en kopia på tjänsteanteckningen så har du ytterligare bevis och spara ditt mail).


    Är nog tyvärr lite försent att göra så nu när han redan kontaktat handläggaren som med största sannolikhet har en tjänsteanteckning på att de pratat om ärendet. Däremot bör han kontakta jurist på myndigheten för att fråga om det är ok att handläggaren nosar reda på hans adress och även om det är ok att tolka det som ett tyst medgivande på att skicka på papper om han inte svarar på mailet. Framförallt att de sökt reda på hans adress när han varken angett den eller sitt namn är väldigt tveksamt.
Svar på tråden Faktura för offentliga handlingar