• Anna60

Faktura för offentliga handlingar

Du har inte begärt pappersfakturor. De har gjort fel. Det känns som om någon var lite överambitiös där. Ring dom och säg som det är. Du ska inte betala detta.

• Anna60
    Jowai skrev 2017-09-25 13:52:05 följande:
    Kollade mailet från han som tog på sig uppgiften. 

"Det står att om du inte har svarat på mitt mail kommer jag skicka papperskopior."

Ett alternativ hade väl varit om jag läste dom på plats digitalt, jag förstår inte hur han kan skicka dom. Dessutom så här sent. 

Vem ska man prata mer om den här frågan? Ni som svarat, är ni jurister eller är det kvalificerade gissningar?
    Står det att han kommer skicka papperskopior om du inte svarar på mailet är det svårt att bestrida. Men eftersom du inte gett ditt namn och adress så känns det som om du har rätten på din sida.

Kvalificerad gissning och sunt förnuft. Nu har inte juridik med sunt förnuft att göra. Men jag tycker ändå du skall strida för att inte betala fakturan. Men du kan inte negligera den, du måste ringa dom, ev skicka skriftligt (och behålla en kopia).
  • Anna60
    Jowai skrev 2017-09-25 14:12:11 följande:
    Jag kan ju heller inte vara tvungen att kolla min mail med vissa intervall för att se att han skriver så.
    Nej, det ska du inte. Men i stället för att sitta här så ta upp luren och ring dom.
  • Anna60
    Jowai skrev 2017-09-25 14:19:31 följande:
    Det var det första jag gjorde så han säger bara att han kan göra så här.. så jag måste ha något mer konkret att kunna säga..
    Du säger:
    * jag bad om att få handlingarna digitalt
    * jag har varken lagt in beställning på papperskopior eller ens lämnat namn och adress till mig
    * ni skickar papperskopior
    * ni skickar faktura på något jag inte ens begärt.

Du skall inte ringa handläggaren nu. Du skall ringa dennes överordnade, eller företagets jurist. Var vänlig, hetsa inte upp dig, inga ilskna uttryck. Men var jävligt envis. Säg att du kommer koppla in jurist. Sånt kan göra att de inte tycker det är värt tiden. Pengar brukar dock finnas hos myndigheterna.

• Anna60
    Jowai skrev 2017-09-26 09:50:27 följande:
    Pratat med en trevlig jurist nu. 

Eftersom mitt namn stog delvis i mailet kan man inte anses anonym.

Att man skickat uppgifterna utan att jag har begärt det sågs av juristen som konstigt.
    Att man sökt upp min adress utan att jag lämnat den sågs av juristen som konstigt. 

Återkommer under dagen eller imorgon så vi får se vad som händer.
    Bra!
Svar på tråden Faktura för offentliga handlingar