Inlägg från: Magnus81 |Visa alla inlägg
  • Magnus81

Ensam vårdnad, hur förklara för dottern...

Det är bara att vara ärlig och försöka berätta för din dotter hur läget är. Man ska inte linda in det till något fint. Mamman har gjort ett val och det verkar som om jag läser rätt att hon har valt flaskan före familjen.

Gör man det valet så har man försatt sin chans till familj.

Jag växte upp med en alkoholiserad far och trots att vi försökte hjälpa han med behandling gick han alltid tillbaka till flaskan.

• Magnus81
    Queennr1 skrev 2017-09-25 21:40:27 följande:

Du tänker allså att det är en toppenide att säga till en 3 åring "mamma har valt flaskan före dig".

Vilken idioti. Ingen VILL ha ett missbruk och det är ingen osanning att säga till barnet att mamma har en sjukdom som gör att hon inte klarar av att vara mamma.

Om man "lindar in" saker så är det ju för BARNETS skull inte för förälderns skull. Att belasta barn med information de inte är stora nog att kunna förstå och resonera omkring är även det en omsorgsbrist.

Alkoholism är ingen sjukdom. Man väljer själv hur mycket och om man ska dricka alls.

Man ska vara ärlig mot barnen och säga som det är.

Barn är bättre att hantera sanningen än vuxna.

Visst man kan säga att hon har en "sjukdom" .

Men hon har ändå valt flaskan först och från det kan man aldrig förfina
  • Magnus81
    Queennr1 skrev 2017-09-25 21:55:22 följande:

Jag förstår att du tagit känslomässig skada av att växa upp med missbruk. Barn gör det. Men nu är du vuxen och behöver hantera det på ett adekvat sätt. Det har du lika stort ansvar för som en missbrukare har ansvar för att ta emot hjälp för sitt missbruk. Att utifrån egna känslomässiga sår sitta och föreslå något så grymt och skadligt som att man ska säga till en TREÅRING (!!) att "din mamma har valt flaskan före dig" är sanslöst ansvarslöst och om någon skulle vara dum nog att följa ditt huvudlösa råd, så har vi om några år ännu en känslomässigt skadad vuxen som kan föra det sociala onda arvet vidare. Skärp dig och ta hand om dina egna problem istället.

Jag har inga problem.

Vad skulle det vara för priblem

Jag är alltid ärlig mot mina 8 barn. T ex farmor och farfar kommer sällan hit och har en massa undanflykter och jag säger som det är till barnen att dom inte vill komma hit. Dom åker hellre till dom andra kusinerna och hälsar på för dom bor inom 5 mil från dom.

Barn tar ingen skada för att man är ärlig utan dom tar lärdom av det.

Jag tror ex dricker inte för jag vet hur det är och mina barn ska slippa det
Svar på tråden Ensam vårdnad, hur förklara för dottern...