• Isa3

Treåringen bryr sig inte när det hamnar i blöjan

elin1989 skrev 2017-11-22 20:43:12 följande:
    Alltså jag skulle bara sätta honom på pottan regelbundet, vare sig han ville eller inte. Jag skulle inte hålla fast honom på den länge eller nåt, men säga att han måste gå typ en gång i timmen (minst, åtminstone i början). Hur ska han få in en rutin om han går typ tre gånger om dagen? Min son hatade pottan i början men vande sig snabbt. Ge honom alternativet pottan eller toaletten, men en av dem måste han gå på.
    Det var så vi började med potträningen när han var två år. Vi bara lyfte dit han när vi såg att det var på gång, mot hans vilja vilket ledde till att han blev helt förstoppad istället. Har varit försiktig med att göra det på nytt, även om vi har försökt några gånger och det har blivit ett jäkla liv. Det har varit mycket smidigare att låta han sitta där i samband med blöjbyte. Vi provade även en "pottklocka" som vi lät ringa varannan timme och det tyckte han va småkul och fungerade faktiskt i någon vecka sen började han att ignorera den.
    Nu har vi ställt in pottan på hans rum, känns inte helt rätt men väl värt ett försök. Då ser han den och slipper gå särskilt långt ifrån det han höll på med för att kissa.

@Mirell­e Tack, ska kolla upp den :)

@Studentpappa Exakt. Det var något sånt vi hade tänkt. Vi har stjärnor som vi tänkte låta han sätta upp på en tavla. Vi har gjort några strecka på tavlan och när han passerar ett streck med stjärnorna så får han välja en liten leksak/lego.
  • Isa3

Nejdå, det behöver inte vara pottan. Får ta och testa framöver med en barnring på toan och se om han är intresserad av att sitta där istället. Fördelen med potta är att den är enkel att flytta.

Han är ju snart fyra år så tycker han borde vara mogen för detta.

Jag tycker att vi har gjort ett litet framsteg idag i alla fall. Man får väl se den minsta lilla förbättring som ett framsteg. På väg hem från förskolan hör jag från baksätet, ?Mamma, jag har kissat?. Fick en nästan en liten chock där. Inget som man är van att höra när han har haft blöja på sig. Utan jag svarade något i stil med, ?Nämen, det var väl bra? och fick då ett skrattande, ?aaa, jättemycket?. Det var svårt att hålla sig för skratt. Det tar sig. =)

I eftermiddag har jag sedan försökt få han sitta på pottan en gång i timmen. Jag tog in den till hans rum så han kunde se den när han satt o lekte och inte behövde springa så långt. Lovade han att vi skulle stanna till vid en lekplats i morgon efter förskolan om det gick bra. Och till en början gick det helt ok. Lyckades få han sitta där ett par gånger men det kom aldrig något. Såg senare att han blev bajsnödig och försökte få han att sitta på pottan men det gick inte. Föreslog att han kunde sitta där med blöjan på och det gick han med på om jag gick ut. Då ville han inga åskådare ha =)
    Jag vet inte om han satt kvar där sen, men nästa gång jag tittade in satt han på golvet och som vanligt fick jag inte byta på han. Att det ska vara så svårt att förstå att han får ont om han sitter i det så länge som han gör?

Får väl ge han beröm och besöka lekparken i morgon för att han satt på pottan några gånger i alla fall.

• Isa3
    elin1989 skrev 2017-11-23 22:40:03 följande:
    Jag tror att du måste byta honom direkt efter han har bajsat. Han vet ju att du låter honom vänta längre om han säger nej, sparkar och blir arg. Om han förstår att det inte är diskuterbart tror jag att han skulle vänja sig efter ett par dagar. Att sitta i en bajsblöja tycker inte jag är något barnet kan välja, barnet förstår inte att det är kommer att göra ont till exempel, så då måste du som vuxen ta det beslutet. Ett stort barn som vet när han behöver bajsa skulle jag inte heller låta välja att bajsa i blöjan. Jag vet att han blev förstoppad som 2-åring men nu är han ju nästan 4! Har ni pratat med BVC? Har han andra problem? Det är förstås skillnad om han har autism till exempel.

Du har helt rätt. Givetvis vill vi inte att han sitter i en blöja full med bajs. Utan vi vill givetvis byta så fort som möjligt. Men det är oftast helt hopplöst. Innan vi ska äta, då vi brukar byta går det oftast utan problem men inte innan. Jag har sagt till han flera gånger att om vi byter direkt kan vi göra det ?jättesnabbt? inne på hans rum, men nej, inte. Han var inte såhär arg innan vi började med potträningen när vi skulle byta på han utan det har kommit sen vi började med potträningen. Det är inte så att han väljer att bajsa i just blöjan utan har han kalsonger på sig så hamnar det där istället. Det spelar liksom ingen roll. Frågan är då vad som skulle hända om han gick naken och inte hade något som "tog emot". Inget som vi har provat. Känns dock som om han börjar bli lite för stor att springa runt naken.

Har inte pratat med BVC ang. just att han blir så arg när han har bajsat. Vi var där i somras för att kolla upp ev. öroninflammation och då passade jag på att fråga om lite råd. Men fick bara till svar att det kommer med tiden när han känner sig redo. På förskolan säger de samma sak att han inte verkar vara redo att släppa blöjan men att sånt kan ändras snabbt.

Nej, autism har han inte. Dock är han kanske lite sen i utvecklingen på vissa saker tex potträningen men även har han fortfarande nappen kvar när han ska sova. Något som vi har bestämt att dessa ska han ge till tomten i år. Får se hur det går. En del saker har han varit tidig med tex med att börja prata.

• Isa3

Givetvis vill jag byta direkt men det är som ni kanske har läst inte det lättaste. Jag vet inte hur jag ska få med han till badrummet utan att riskera få en spark i huvet eller behöva jaga han runt hela huset.  Försöker göra mitt bästa men det är inte alltid det går så bra. Är ensam med sonen på eftermiddagarna innan sambon kommer hem vid 18-tiden. Är man två hade man kunde hjälpas åt att byta nu när han är så trotsig av sig. Man känner sig lite misslyckad när man inte klarar detta själv utan ska behöva vara två.

Fick ett nytt litet tips idag som kanske kan vara värt att testa. Att när jag upptäcker att han har bajsat ta en liten mysstund på 10-15 minuter och låta han sitta i knät och kanske läsa en bok för att få han på andra tankar och liksom bryta mönstret. Jag vet inte om det skulle funka men det är kanske värt ett försök.

Även idag kom han och sa till att blöjan var blöt. Så lite intresse verkar han iaf ha fått upp senaste dagarna. Har fått han till att sitta på pottan flera gånger i eftermiddag/kväll men ännu har han inte lyckats kissa där. Annars kan han gå och småskvätta i blöjan.  :/

• Isa3

Tack. Kunde aldrig föreställa mig att det skulle vara såhär svårt att få sonen att lära sig vart man kissar/bajsar. Hade hoppats att få han blöjfri innan fyra års ålder men inser nu att detta inte kommer ske. Har kämpat i snart ett år men intresset och viljan verkar han sakna.

Är glad att han äntligen har börjat säga till när blöjan är blöt i alla fall. Även om han ibland kunde välja bättre tillfällen att berätta det tex att inte alla i butiken vi var inne i igår behövde få höra det =)  Vill heller inte säga åt han att vara tyst då kanske han slutar att säga till. Men det är väl bara att vänja sig vid tittande nyfikna personer =)

Nästa steg är att försöka få han att förstå att bajsblöjor måste man byta direkt. Hade hoppats få testa min nya ?taktik? i helgen men det fick jag aldrig någon chans till, men det kommer garanterat. =)

• Isa3

@legomun Det var lite så vi brukade göra, när vi upptäcker att han har bajsat säger vi åt han lite försiktigt att vi måste byta men får då till svar ?inte nu?. Och då väntar vi 10-15 minuter innan vi provar igen men det blir samma svar. O så kan det hålla på tills vi ska äta. Då är det sällan några problem att slita sig.

@elin1989 Att gå rakt på och ta tag i handen och säga att nu är det dags att byta och tro att han snällt ska följa med. Det gör han inte. Utan han sliter till och springer iväg. Jagar man efter så kryper han bara undan och gömmer sig. Har han bajsat i kalsongerna har jag tidigare bara gått in och lyft upp han och gått ut till badrummet. Allt för att slippa få massa fläckar lite varstans. Men han börjar nu bli så stor och tung att detta är en redig utmaning samtidigt som det ska skrikas, slingras o sparkas i luften för att komma loss.

Idag fick jag chansen att testa den nya "taktiken". Hörde ett småstånkande från sonens rum. Smög fram lite försiktigt o tittade in och såg där att han var i full gång och väntade då på att han skulle se färdig ut innan jag gick in. Nämnde inget om att jag såg att han hade bajsat utan sa bara att vi kunde ta och mysa lite och läsa en bok. Och det var han sugen på o hämtade en bok o vi satte oss i soffan. Tänkte att detta va ju bra o det tar säkert bara en kvart? Men efter att ha läst/bläddrat igenom den så var snart flera böcker framme. Men efter ytterligare lite bläddrande började jag o busa lite med han och skämtade lite om att det luktade det prutt :)  Efter lite busande lyckades jag få med han ut i badrummet utan motstånd. Måste säga att jag ser detta som en STOR framgång även om det tog tid. Inget bråk eller motstånd denna gången.

Vet inte redigt vad det är som gör att han annars vägrar. Om det är att han är så långt inne i lekandet. Om han inte vill att jag ska byta. Eller om det är att han är rädd för att bli intvingad duschen. Vet att han inte gillar duschen utan föredrar i så fall att bada. Men att bada tar betydligt längre tid och tid är tyvärr oftast en bristvara när man även ska hinna med att laga mat och allt annat som behöver göras.

Har inte fått någon kallelse än till 4 års kontroll men börjar bli lite orolig på va de ska säga om att han är lika mycket pottränad nu som när vi va där på 3 års kontrollen. Var lite orolig på 3 års kontrollen, att han ännu inte hade börjat visa något intresse av att gå på pottan men fick då till svar att det kommer med tiden.  :/

• Isa3
    elin1989 skrev 2017-11-27 23:07:31 följande:

Jag förstår att det inte går nu att bara ta honom i handen och gå, men jag vidhåller att om du gjorde det i typ en vecka så skulle han vänja sig. Aldrig att jag skulle sitta och läsa bok i en halvtimme med ett barn som har blöjan full med bajs, det blir ju jätteäckligt och dessutom svårare att göra rent.

Jag håller med. Det optimala hade varit att byta direkt, helst innan han satte sig i det och slippa få det utkladdat i hela blöjan. Det hade underlättat rengöringen ordentligt. Jag ville testa något nytt som jag inte hade provat innan. Det känns som om vi har provat allt. Men antagligen har vi gjort fel. Något som är mer lugnande än att hålla på att tjata och starta bråk. Det gör bara saken värre. Om man skulle gå på ditt förslag att ta han i handen och leda ut han i badrummet. Det första han gör är att han börjar skrika och försöker slita sig loss. Sen springer han iväg. Tycker du då man ska springa efter? Eller hur hade du tänkt? Det gör saken bara värre. Ibland undrar man om det är blöjbytet han är emot eller om det är att han vill bråka och han har valt ut just det tillfället som han vill bestämma över.

• Isa3

Idag trodde jag att jag äntligen skulle få han att bajsa på pottan. Såg på han att han var ordentligt nödig. :) Skumt att han alltid ska bli bajsnödig när vi kommer hem från förskolan. Där bajsar han minsann aldrig utan då verkar det som om han håller sig tills han är hemma.
    Jag fick i alla fall han till att sitta på pottan och vi läste lite och jag försökte massera hans mage lite, men inget hjälpte. Tillslut sa han, Nu vill jag inte sitta här mer? Så det var bara att dra på han blöjan. Kände inte att jag ville tvinga han att sitta där längre. Är fortfarande lite orolig för att man ska gå för hårt fram att han får problem med magen igen.
    Sen tog inte många minuter innan han drog sig undan så det var lika bra att låta han va men föreslog att vi kunde läsa någon annan bok sen. Väntade i soffan på att han skulle komma och ropade ett par gånger och frågade vad han gjorde där inne o fick till svar att han kommer snart? 
    Efter ett bra tag kommer han ut med en liten bunt böcker, dessa kan vi läsa... När vi sen ska börja bläddra i en bok känner jag något blött på ena låret och frågar då om han sitter och kissar men nej det gjorde han minsann inte. Det va han väldigt tydlig med =) Så det va bara att lyfta ner han och inse att det var en ordentlig bajsfläck som hade hamnat där istället. Skitkul..verkligen. Istället för en liten mysstund i soffan blev det en badomgång för sonen. Givetvis, bada var inget han var sugen på. Men jag lyckades i alla fall få ner han och några badleksaker i badkaret.
    Brukar oftast ta våtservetter/tvättlappar om det bara är något litet men är hela underlivet skitigt så är det lättare med duschen för att få ordentligt rent.

Inser att detta inte är rätt väg att gå. Jag ska nog försöka göra som du säger och få en mer hållbar metod. Tidigare har jag varit mer rakt på att nu ska vi byta blöjan. Och alltid fått till svar, inte nu/än osv. Då är det nog bättre att förvarna han mer med att, snart måste vi byta blöjan. Så han får chansen att runda av det han håller på med. Men om han nu inte vill runda av eller följa med efter en stund. Hur går man då bäst vidare? Väntar eller kör i alla fall?
    Sen får jag nog försöka att ha mer tålamod kanske. Sambon tycker jag ger upp för lätt och försöker med något nytt. Han tycker att man behöver testa samma sak en längre tid. Och det stämmer kanske men jag hade tidigare gett mig hundan på att han i alla fall skulle bli dagtorr innan fyra års ålder. Men får sätta upp nytt mål och kanske satsa på till sommaren.
    Nappen ska i alla fall tomten få i jul även om sonen just nu har sagt ifrån, att dessa vill han minsann behålla. Kommer antagligen bli mycket gråt när tomten kommer.

• Isa3

Det tar sig. Idag var vi lite sena hem från förskolan så tänkte testa det med att låta han gå naken. Tänkte att det var lämpligt under tiden jag fixar maten (tjatade om favoriten, stuvade makaroner o köttbullar hela bilfärden hem =)) Han gick dock inte med på att gå naken så ett par mysbyxor räckte bra, inga kalsonger/blöja. Hade lagom fått på makaronerna på spisen så ropar han mamma, kiss från sitt rum. Rusar in o möts av ett par blöta byxor slängde på golvet och framför pottan står han och pekar, titta mamma. Då hade han lyckats kissa ett par droppar i pottan. Äntligen, det var ett par månader sen sist han lyckades med det här hemma =) Så han fick sätta upp sin första stjärna på tavlan. Hoppas det blir fler framöver nu när han har fått sin första. Han såg lite små-stolt ut, haha.
    Dock var det inte lika roligt att mjölken till makaronerna passade på att kokade över hela spisen. Men det är väl sånt man får ta ibland =)

Får testa detta flera gånger med enbart mysbyxor när det blir något lämpligt tillfälle.

• Isa3

Ja, plötsligt händer det. =) Chokladpeng kanske man skulle ha testat. Försökte förklara igår för han att om han fortsätter så har han snart en ny leksak. Har fått han till pottan flera gånger idag men idag ville det sig inte. Förstår inte varför han inte vill erkänna när han kissar. Han kan sitta i knät och plötsligt kan man känna att det blir lite varmt under baken och frågar då om han kissar, men icke. Och väntar man en stund och frågar igen om det är kiss i blöjan, men nej. Försöker få han att känna efter om han tycker blöjan är blöt, men nää. En del blöjor har även en remsa som byter färg när barnet har kissat som vi har berättat att när den blir blå, då har man kissat och behöver byta blöjan. Men inget större intresse för det heller. Men det händer, om än sällan, att han plötsligt utbrister, mamma jag har kissat. Och då är blöjan verkligen proppfull =)
    Hur sjutton ska man få han att erkänna att han har kissat? SKa det vara så svårt att säga, Ja. Det är samma sak när han har bajsat, men tänkte börja med få han att tala om att det är blött i blöjan. Bajseriet är som bekant svårare med. Eller går man kanske för fort fram?

@elin1989  Du får tycka att jag är larvig eller något men har otroligt svårt för det även om det är för hans bästa. Har dock svårt att se att detta skulle fungera som en långvarig lösning. Att gå in och bara lyfta upp han och bära ut han i badrummet, det är som sagt otroligt krävande med allt slingrande och sparkande. Det hade kanske fungerat när han var yngre men nu börjar han bli både tung och lång. Råkar man sedan släppa taget när man byter så är han otroligt snabb iväg igen.

• Isa3

Äntligen. Efter mycket kämpande sa han idag äntligen till att han hade bajsat men det kunde ha varit bättre. :/
    Hade tillbringat hela eftermiddagen på julmarknad och åkt runt och kollat på potentiella julklappar i diverse butiker. Innan vi skulle åka hem stannade vi till vid en lekpark, kolsvart men han ville dit. Tog knappt en kvart innan han började gråta där han satt så jag gick fram och frågade om han hade slagit sig. Men nej, det var bajs. Trodde först att han hade satt sig i hundbajs men sen talade han tydligt om att det var bajs i blöjan. =) Just där blev jag otroligt glad att han äntligen sa till. Jag försökte lugna han att det gjorde inget, sånt som händer och att det var bra att han sa till. Men inget hjälpte så det var bara att åka hem.
    När jag sen skulle ta av han blöjan så hade den liksom fastnat lite på baken. Försökte så försiktigt jag bara kunde att få loss den men det gjorde så ont på han stackarn. Tårarna bara rann. Jag led verkligen med han, det kändes verkligen i hela min kropp. Jag fattar inte varför han inte kunde ha sagt till tidigare. Försökte hålla extra koll på han när vi var ute om man kunde se om något var på gång då man vet om att han aldrig säger till. Men såg aldrig något tecken på det. Det brukar alltid synas när han bajsar, men inte denna gången. Nu var det kanske inte så lätt att upptäcka med en overall på sig men blir så otroligt besviken på mig själv. Visst, han har gått med bajs ett bra tag tidigare men aldrig så länge att det har börjat torka fast. Usch, så hemsk man känner sig efter detta. Jag kollade blöjan när jag hämtade han efter lunch idag på förskolan men då var den nybytt och torr.
    Lyckades i alla fall få han ren i duschen men han hade blivit rätt röd i baken och på snoppen efter detta. :(
    Han var sen smågrinig under hela kvällen och inte särskilt hungrig eller intresserad av något. Fick låta han luftas lite och gå i enbart mjukisbyxor resten av kvällen. Det blev ett par tre olyckor och varje gång kom tårarna. Antagligen sved det så dant på snoppen när det blöta kom i kontakt. Smörjde in ordentligt innan nattblöjan åkte på. Hoppas att detta snart lägger ner sig. Försökte få reda på när han hade bajsat men fick bara till svar att det var vid lekparken. Men det är omöjligt. Det måste ha skett mycket tidigare. Helgen kunde ha börjat bättre. :(  Hur sjutton ska man kunna få han att säga till att han har bajsat? Och inte gå med det flera timmar tills han får ont? :(

@elin1989  Nej, han verkar inte reagera om det blir blött i varken blöjan eller byxorna. Ibland kan man tro att han inte bryr sig utan han vet att vi har koll på det.
    Vi har kört det i lite över en vecka att vi tar han till pottan 1 gång i timmen. En gång, igår, lyckades det komma lite där. Och då var det på eget initiativ han satte sig där. Men det blir oftast på helgerna och efter förskolan. De har inte redigt samma rutiner på förskolan utan där sitter han mest på pottan i samband med att de tex. ska gå ut.
    Ska nog på 4 års kontroll i början av nästa år, tänkte ta upp detta då om man får tillfälle.

• Isa3

Små steg framåt i helgen =) 2 gånger lyckades jag få ner han på pottan när jag upptäckte att han kissade i byxorna och några droppar hamnade rätt. Men senaste dagarna har han gnällt om att det gör ont när han kissar. Vi har låtit han gå runt utan blöja i enbart mjukisbyxor för att lufta då han råkade bli ordentligt röd på stjärt och snopp i fredags. Det har blivit lite bättre på stjärten men snoppen är fortfarande irriterad. Kontaktade VC och fick tid i morgon em för att kolla upp så det inte är en infektion han har fått. Usch, så orolig jag känner mig nu :/  Han har varit ovanligt slö och inte särskilt hungrig utan vi har fått ge han en flaska välling innan nattning. Inget som vi brukar ge längre om han inte har ätit dåligt eller själv ber om det. Annars verkar han inte vara sjuk. :(

En sak som förvånar mig lite är att han inte verkar vara särskilt intresserad av att samla stjärnor. Hade hoppats att detta skulle vara något som motiverade han att sätta sig på pottan och samla ihop till någon liten leksak. Men inte. Det kanske är fel väg att gå, att samla stjärnor?

• Isa3
    Scruffy skrev 2017-12-05 07:52:28 följande:

Nu var det länge sedan mina barn blev torra och vi hade det lätt med dem.

Det jag vill tipsa om som dem tyckte var roligt var ett klistermärke som man klistrar i botten på pottan. När pottan är torr och tom så är klistermärket svart. När det sedan kommer kiss eller bajs så blir det svarta en figur. Finns fler att välja mellan. Vi hade nog en stjärna. Det går utmärkt att visa för barnet först hur det fungerar. Häll en halv deciliter ljummet vatten så kommer figuren fram.
    Säg att varje gång du kissar och vi ser figuren får du ett klistermärke. När du samlat tre, fem och tio klistermärken kan du får en belöning. ( Hitta på själv)

Klistermärket heter my wee friend.

www.kopbarnvagn.se/sv/artiklar/my-wee-friend-pottklistermarke-blomma.html

Det står att ett klistermärke räcker i 6-12 veckor men för oss räckte ett klistermärke till två barn. ( 16 månader i mellan )

Tack. Det såg spännande ut. Kanske något som vi skulle testa. Det som jag funderar lite på är om han kanske är lite för gammal för att bli nyfiken på detta? Men helt klart värt att prova. Fanns en hel de olika figurer att välja på. =)

Har senaste 5 dagarna provat att låta sonen vara utan blöja hemma men det är helt hopplöst att få han att säga till innan han kissar/bajsar eller att han sätter sig på pottan. Nu har han inte varit helt pigg senaste dagarna, varit hemma från förskolan. Passade på att fråga läkaren igår när vi va där om han hade något tips men det var bara det gamla vanliga, ta bort blöjan och låt han sitta på pottan.
    Det börjar bli lite tröttsamt att behöva ta hand om runt 10 kiss/bajs olyckor varje dag och inga tecken på förbättring. Är det fel att gå tillbaka till blöja igen även när vi är hemma eller ska vi bita ihop och försöka ett tag till utan?

• Isa3

@elin1989 Har funderat på att ta kontakt med bvc men vi ska dit om några månader på 4 års kontroll och tänkte ta upp det då. Jag tror nog att han vet om att han har kissat/bajsat men att han helt enkelt inte bryr sig. Han har aldrig själv sagt till att han måste kissa/bajsa. Så stora framsteg har det inte blivit än. Men det har hänt att han har kissat på pottan när vi har satt han där. Samma sak när vi ser att han kissar och vi snabbt som attan har satt han på pottan och lyckats få några droppar där.

På förskolan går det bättre att kissa på pottan. Han säger inte till där heller innan han behöver kissa men när de sätter han på pottan så händer det ganska ofta att det kommer kiss. Antar att det beror på att han ser sina kamrater göra samma sak och vill vara lika duktig.

Senaste veckan har han varit duktigt och sagt till när han har kissat/bajsat. Antagligen beror detta på att det har svidit till ordentligt på baken/snoppen pga. av blöjutslagen han lyckades få i fredags. Utslagen har nu börjat försvinna och även idag har han sagt till ett par gånger. Vi fick återgå till blöja igen. Det var helt hopplöst med allt kissande i byxorna. Det gick helt enkelt inte. Idag var han även tillbaka på förskolan efter att ha varit hemma några dagar så det var lika bra.

@Lello  Jag känner mig nog lite träffad där att man vill hjälpa till för mycket. Har nog kört för hårt, tjatat, gnällt, dåligt tålamod och gått för fort fram kanske. Samtidigt kan man höra från släkt och vänner, "Är han inte torr än" vilket man blir uppjagad av som man sen för vidare till sonen. :/

Vet inte redigt hur man ska gå vidare. Man kanske gör bäst i att vänta ut han lite just nu och låta han ha blöja men ta han till pottan med jämna mellanrum?

• Isa3

@mor3 Tack för tipset, men tror inte att muta med pengar fungerar i mitt fall.

Var i kontakt med BVC i fredags och fick tid på tisdag. Känner inte att sambon och jag har samma tankar när det gäller potträningen utan det känns som om vi behöver hjälp med en plan som båda följer. Bara en sån sak som i gårkväll när sonen kommer ut från sitt rum till oss framför tvn. Ser tydligt att han har bajsat och han kommer fram till mig och vill hoppa upp i mitt knä. Men lyfter ner han och säger åt han att om han nu vill sitta i mitt knä så går vi och byter den där först. Då går han till sambon och sätter sig där istället. Påtalar för sambon att jag inte tycker det är ok att han sitter med bajs i blöjan framförallt inte nu när han nyligen har varit så röd i baken. Får bara till svar att den byter jag sen när jag lägger han.. Slutar som väntat att sonen sitter och somnar och då som först tycker sambon att det är lämpligt att byta. Även om jag sällan lyckas byta direkt så försöker jag i alla fall.
    Tycker det sänder lite fel signaler att man helt ignorerar det.

Senaste veckan har det inte varit något bråk iaf när jag har bytt på han som det var innan. Utan det har fungerat helt ok. Men tycker att detta går väldigt fram och tillbaka. Ibland fungerar det helt ok och ibland inte alls. Vet inte om detta kan bero på att sambon och jag verkar ha varit dåligt synkade och kört olika metoder. Jag är mer på och tjatar medans sambo mer slö och tar det om en stund. Om detta kanske har smittat av sig på sonen, därför han alltid är så seg och hela tiden ska skjuta på det.

• Isa3

Var ett lärorikt möte på BVC häromdagen angående potträningen. Inser nu att vi/jag har varit alldeles för hård och antagligen stressat och stirrat upp han ordentligt vilket ha fått att det har låst sig. Jag har hela tiden sett andra barn i hans ålder vara duktiga på att lägga blöjan och samtidigt fått dessa tröttsamma kommentarer från släkt och vänner att han fortfarande har blöja.

På bvc tyckte dom inte att vi skulle tänka på åldern än utan det var bättre om vi tränade i ett lugn tempo som även sonen hängde med i. Fick en hel del tips på hur vi kunde gå vidare. Hon rekommenderade att vi tog det lite lugnt i ett par veckor/månad. Sen kunde vi införskaffa några pottböcker om att tex bajsa på pottan.
    Vad kan rekommenderas där för böcker till en på snart fyra år?
    Sen kunde vi även försöka leka lite med nallen på pottan osv. Såg vi att han var på väg att bajsa i blöjan skulle vi fråga om han inte ville sitta på pottan istället med eller utan blöja. Vi skulle inte tvinga han dit som vi brukade göra. 
    Det hon reagerade lite på va när jag berättade att han småskvätter både i blöjan och kalsongerna. Men nämnde sen inget särskilt om det.

Sen tyckte hon att vi skulle göra någon mysig plats i sovrummet där vi kunde byta blöjan när han hade bajsat och försöka skippa duschen om det nu var denna han inte gillade. Och det är antagligen det stora problemetär, han gillar inte duschen. Men tycker det är så mycket lättare att få det ordentligt rent med duschen.

Känns som om detta kanske vore en bra omstart. En annan sak att testa kunde vara att införskaffa blöjor som känns våta när det kommer kiss i dom. Vad skulle det kunna vara för sorter? Någon med tips på det?

• Isa3
    mor3 skrev 2017-12-15 07:59:51 följande:

Tips på bra blöjor som kännes våta det är att köpa tygblöjor.

Eller lägga en liten handduk i blöjan typ ikeas tvättservetter eller en gammal kökshandduk.

Då känner de att den blir blöt dessa tips fick vi av BVC.

Tack. Vi testade tidigare med någon typ av potträningsbyxa men den kissade han bara igenom. Tvättservett skulle man kunna testa framöver och se hur han reagerar på det. Men jag förstår mig inte på han varför han inte reagerar när han har bajsat. Han säger inte till utan det är nästan så han försöker dölja det.
    Han fortsätter att vara småtjurig när man kommer på han med bajs i blöjan och vill byta. Försöker numera så lugnt som möjligt påminna han om att man kan få ont igen om man sitter i det för länge. Försöker undvika duschen utan föreslår istället att vi kan göra en liten mysig plats på golvet och byta där. Och det fungerar oftast även om det kan ta ett litet tag innan han kan slita sig.

Men hur sjutton kan man få han att säga till när han har bajsat? Dom gångerna han har sagt till är när han har fått ont. På BVC berättade dom om att han antagligen ser detta som något eget som han inte vill bli av med. Men det börjar bli tröttsamt med dessa nerkladdade blöjor varje dag nu.

• Isa3

Dags för en liten uppdatering. :) Senaste månaderna har vi tagit det lite lugnt med potträningen. Provade att lägga en servett i blöjan men det blev ingen skillnad. Flera gånger hittade jag det slängd på golvet så det var inget som var poppis :)

Sambon har länge tjatat om att jag jagar och stressar upp sonen. "Han hinner ju inte skita klart innan du är där o tjatar". Han tycker att sonen själv måste känna när han behöver kissa eller om han har bajsat.
    Har provat med en potta på toan o en inne på hans rum, lagt lite böcker bredvid för att försöka få han sätta sig där på eget initiativ. Men det är inget som har lockat än. Det har dock börjat komma lite oftare (nästan varje gång) i pottan när han sitter i samband med blöjbyte. Det är inte mycket, mest några droppar. Men det är alltid något som vi försöker berömma han för.

Det är inga framsteg när det gäller bajseriet utan det är som vanligt. Han bryr sig inte utan går med det. Har senaste tiden provat att vänta och se om han själv säger till istället för att jag går in och börjar ?tjata?. Men nej, det går inte. Det är så tröttsamt, jag förstår inte varför det ska vara så svårt att säga till eller varför han försöker dölja/vägrar erkänna det.
    Har försökt berätta och läst för han hur kroppen fungerar och det man äter sen måste komma ut.

Har tänkt att ta bort blöjan ett tag under semestern. Han har senaste tiden gnällt till några gånger o tycker att han behöver någon blöja. Men har förklarat för han att så länge större delen hamnar i blöjan och inte i pottan så har det inte varit aktuellt att ta bort den. Utan börjar han innan semestern att självmant sätta sig på pottan så kanske vi prova att ta bort den tidigare.

Gör vi helt fel? Det märks på han att han har blivit lugnare sen jag slutade tjata och stressa upp han. Men det blir inga större framsteg.

• Isa3
    elin1989 skrev 2018-02-26 22:52:49 följande:
    Min son hade ingen koll på när han behövde gå på toaletten innan vi tog bort blöjan. Och efter att han blev blöjfri fick man ofta påminna, annars kunde det bli väldigt bråttom. Han tog heller aldrig initiativ själv till att sluta med blöjan, vi var tvungna att ta den. Jag var väldigt strikt efter vi tog bort blöjan, det var liksom det enda som funkade. Men det borde inte ta så lång tid om ni är konsekventa, han måste väl vara närmare 4 nu? Har ni pratat med BVC igen? Kanske ligger något annat bakom, fysiskt eller psykiskt. Om man har aktivt pottränar (vilket du uppenbarligen har) borde en 4-åring vara torr.

Han blev 4 för ett par veckor sedan och ska till bvc i slutet av denna veckan på 4-års kontroll. Det som är lite oroande är att han verkar gå och "småskvätta". Om det är att han glömmer bort sig och inte hinner knipa eller om han helt enkelt är lat eller vad det kan bero på.
    När han ska bajsa så ser man det tydligt att han går undan lite. Försökte tidigare få han att sitta på pottan när man såg att det var dags men det var inget han ville. Fick man han på pottan så höll han emot istället även om vi försökte få han att slappna av. Nu försöker vi istället släppa han och inte ge han någon uppmärksamhet och istället försöka vänta in han att han ska komma och säga till när han är klar. Men nej, det verkar inte vara av intresse att göra. Utan det försöker han istället dölja. Vi har försökt prata med han att han inte får gå med det utan att han måste säga till. Att han kan få ont, vilket också har hänt. Men det är inget han tar till sig. Förstår inte varför han håller på såhär. :(

Vi flyttade till hus förra sommaren och fick inte tid till potträningen då som vi hade hoppats. Utan vi har senaste halvåret provat några gånger att dagtid på helgen låta han vara utan blöja och det är kanske för kort sammanhängande tid.

Svar på tråden Treåringen bryr sig inte när det hamnar i blöjan