Vi har försökt att få han till att bajsa på pottan när vi har sett att det har varit dags men då sitter han och håller sig istället. Vi läser för han för att han ska försöka slappna av, men icke. Har kanske blivit lite fega rörande detta sen vi började potträna sonen runt två års ålder. Vi gick antagligen för hårt ut då vilket ledde till att han blev helt förstoppad och grät varje gång han försökte bajsa. Slutade med att vi fick ge han lösande för att det skulle släppa. Kändes då att han kanske inte var redigt mogen. Sen dess har jag varit lite rädd att detta ska inträffa igen och inte vågat pressa han till att bajsa på pottan.
Försöker givetvis att byta så fort han har bajsat men det går sällan särskilt bra. När han kommer tillbaka från sin ?bajstur? försöker jag fånga han innan han sätter sig för att slippa allt extra kladd i blöjan. Men nä, det går inte utan får till svar, ?inte nu, sen? och jag kontrar med att det går jättesnabbt. Men nää, sen går han bort till sitt lego eller till det han höll på med. Påminner han sen med jämna mellanrum att vi skulle byta blöjan, men det blir hela tiden, ?har inte tid? eller ?inte nu, sen?. Det har hänt att jag bara har gått in och lyft ut han i badrummet och bytt, men det är otroligt jobbigt och påfrestande. Man skulle verkligen behöva dubbelt så många armar för att klara av det. Skrik, tjut, krångel och spring som om sista stunden var kommen. Detta gör jag främst när det är kalsonger han har på sig. Det är för tröttsamt att få bajsfläckar lite varstans.
Jag fattar inte, varför han ska böka, så fort han har bajsat? Kan det ha något att göra med att han fick problem med förstoppning när han var två? Kan det sitta i än?
En kissblöja går desto lättare att byta, ibland hjälper han själv till att ta av sig den gamla och dra på sig den nya blöjan. Det räcker att vi säger till han att den där blöjan ser lite väl kissig ut så kan han ibland gå iväg och hämta en ny ????
Senaste veckan som vi har skippat blöjan helt på eftermiddagen och det har skett en kissolycka har han kommit och sagt till efter ett tag. Antar att han känner det blir kallt och blött. Men vi berömmer han när han kommer och säger till.
Förskolan tyckte vi skulle försöka med mer regelbundna turer på pottan och med belöningssystem. Samt att vi kanske skulle skippa kalsonger och gå tillbaka till blöja även på eftermiddagen tills han börjar kissa på pottan iaf. Något som vi testade för knappt ett år sedan men det är kanske värt att testa igen. Han älskar lego och det finns flera olika byggsatser som han vill ha, kanske en lämplig belöning?
Just nu vet jag inte hur vi ska gå vidare, känner mig allmänt förvirrad och småorolig. ?