Isa3 skrev 2017-11-30 22:10:33 följande:
Ja, plötsligt händer det. =) Chokladpeng kanske man skulle ha testat. Försökte förklara igår för han att om han fortsätter så har han snart en ny leksak. Har fått han till pottan flera gånger idag men idag ville det sig inte. Förstår inte varför han inte vill erkänna när han kissar. Han kan sitta i knät och plötsligt kan man känna att det blir lite varmt under baken och frågar då om han kissar, men icke. Och väntar man en stund och frågar igen om det är kiss i blöjan, men nej. Försöker få han att känna efter om han tycker blöjan är blöt, men nää. En del blöjor har även en remsa som byter färg när barnet har kissat som vi har berättat att när den blir blå, då har man kissat och behöver byta blöjan. Men inget större intresse för det heller. Men det händer, om än sällan, att han plötsligt utbrister, mamma jag har kissat. Och då är blöjan verkligen proppfull =)
Hur sjutton ska man få han att erkänna att han har kissat? SKa det vara så svårt att säga, Ja. Det är samma sak när han har bajsat, men tänkte börja med få han att tala om att det är blött i blöjan. Bajseriet är som bekant svårare med. Eller går man kanske för fort fram?
@elin1989 Du får tycka att jag är larvig eller något men har otroligt svårt för det även om det är för hans bästa. Har dock svårt att se att detta skulle fungera som en långvarig lösning. Att gå in och bara lyfta upp han och bära ut han i badrummet, det är som sagt otroligt krävande med allt slingrande och sparkande. Det hade kanske fungerat när han var yngre men nu börjar han bli både tung och lång. Råkar man sedan släppa taget när man byter så är han otroligt snabb iväg igen.
Jag tycker inte att du är larvig. Jag tror bara inte att det skulle behöva bli en långvarig lösning, jag tror att han skulle finna sig efter ett par dagar när han förstår att han måste byta meddetsamma, inga diskussioner.
Märker han när det blir blött i blöjan då? Min son hade ingen koll på det innan vi tog blöjan. Och efter vi tog den blev han jätteförvånad första gångerna det var blött. Reagerar han inte alls när han inte har blöja heller? Det som funkade för oss var att ta ett par veckor då man har tid, ta blöjan helt och köra regelbundna pottningar, typ en gång i timmen. Om han började kissa så sprang vi in till badrummet och satte honom på pottan, även om det redan hade kommit i blöjan. Gärna ett par veckor då han inte är i förskolan, och så kör du hårt på den rutinen. Jag skulle inte ens gå till affären första dagarna med honom, förrän du vet att han inte kissar oftare än typ varannan timme och sen bara gå precis efter att han har kissat. Om det inte har skett några framsteg efter typ tre veckor skulle jag kontakta BVC, då låter det som att det kan finnas en bakomliggande orsak. Menar inte att han måste vara helt torr efter tre veckor, men man borde se framsteg.