• Dalkullan92

Bf juni 2018

Hej ????

Hittade ingen tråd för bf juni 2018. Är nog ute ganska tidigt oxå :)

Jag plussade i onsdags på bim -4 så har Bim på söndag:)

Har iaf Bf beräknat till 3 juni nu.

Finns de fler där ute får ni gärna hänga här :)

• Svar på tråden Bf juni 2018
  • Utvandraren2

Grattis Elvipe! Äntligen får du bebismysa! Jag kunde nästan inte kissa jag heller, och det är likadant fortfarande. Tar ca 10-15 minuter att tömma blåsan vid varje toabesök. Har fått antibiotika mot misstänkt uvi då jag blev kateteriserad under förlossningen. Ska på uppföljning om en vecka.

Jaa, det är varmt inne när solen ligger på. Nu har vi haft dimma i några dagar, jätteskönt faktiskt. Helt lagom bebistemperatur då! :)

Vart tar tiden vägen? Den går så snabbt! Helt otroligt hur man kan älska en liten människa så mycket! <3

• Elvipe

Tusen tack allihop. Vi kom hem igår och det var så skönt! Känns helt overkligt alltihop. Nyss var man gravid och hade allt framför sig, nu är förlossningen gjord och den blev till och med hyffsad. Är det bara jag som hamnar som i ett litet känslomässigt töcken efteråt? När man är på väg hem två dagar senare och sneglar in mot förlossningen och tänker på allt man "varit med om" där inne. Det är så speciellt. Där man liksom kämpat och tillsist fått möta sitt lilla knyte för allra första gången.

• Moorii
    Elvipe skrev 2018-07-13 17:43:23 följande:

Tusen tack allihop. Vi kom hem igår och det var så skönt! Känns helt overkligt alltihop. Nyss var man gravid och hade allt framför sig, nu är förlossningen gjord och den blev till och med hyffsad. Är det bara jag som hamnar som i ett litet känslomässigt töcken efteråt? När man är på väg hem två dagar senare och sneglar in mot förlossningen och tänker på allt man "varit med om" där inne. Det är så speciellt. Där man liksom kämpat och tillsist fått möta sitt lilla knyte för allra första gången.

Åh, vad skönt! Det är först när man är hemma som man kan landa i det hela, tycker jag. Känslomässigt töcken är en bra beskrivning! Sen är det ju det där med baby blues också, inte att leka med.. Bölar över det mesta just nu, så jobbigt :/ tur det går över!
  • Elvipe
    Moorii skrev 2018-07-13 18:03:19 följande:

Åh, vad skönt! Det är först när man är hemma som man kan landa i det hela, tycker jag. Känslomässigt töcken är en bra beskrivning! Sen är det ju det där med baby blues också, inte att leka med.. Bölar över det mesta just nu, så jobbigt :/ tur det går över!

Ja, precis likadant här. Storebror på fem kröp ihop till en boll under en filt idag och klagade på ont i magen. Sa sedan att det kändes lite konstigt att få en lillebror och att han "inte kände igen sig". Så märkbart påverkad. Jag har gråtit mig igenom dagen sedan dess. Alltså helt hejdlöst. Han ska dessutom åka iväg på en resa i några dar som han verkligen längtat efter med sin farmor & farfar och just nu känns bara det och allt helt fel. Försöker ju dölja det för att inte oroa honom men sen har det bara strömmat ut tårar okontrollerat framför allt och alla idag..
  • Moorii
    Elvipe skrev 2018-07-13 21:06:21 följande:

Ja, precis likadant här. Storebror på fem kröp ihop till en boll under en filt idag och klagade på ont i magen. Sa sedan att det kändes lite konstigt att få en lillebror och att han "inte kände igen sig". Så märkbart påverkad. Jag har gråtit mig igenom dagen sedan dess. Alltså helt hejdlöst. Han ska dessutom åka iväg på en resa i några dar som han verkligen längtat efter med sin farmor & farfar och just nu känns bara det och allt helt fel. Försöker ju dölja det för att inte oroa honom men sen har det bara strömmat ut tårar okontrollerat framför allt och alla idag..

Åh, vet precis hur det känns :/ min snart 2-åriga son får ju inte samma uppmärksamhet nu och har börjat nypa oss alla, inklusive sin lillasyster, antagligen för att få uppmärksamhet. Har haft och har så dåligt samvete, runnit mycket tårar över det. Förstår din känsla, men försök tänka att det är nytt för honom med och att han kommer vänja sig. Bvc var här på hembesök och hon sa att det är helt naturligt att det stora syskonet reagerar på olika sätt. Men även om man vet det så är det otroligt jobbigt ändå.. Längtar tills jag är mindre låst med bebisen så jag kan busa med sonen igen!
  • Krocki1

Hur länge sitter ni och ammar? Jag kan sitta i ca 4 timmar i ett streck. Antingen så vill han bara ligga och mysa där eller så finns det inte tillräckligt med mjölk. Han blir bara arg om han inte får ligga vid bröstet, när han är där är han nöjd. Fast inte hans mamma som knappt kan äta eller gå på toa.

• Moorii
    Krocki1 skrev 2018-07-16 15:59:45 följande:

Hur länge sitter ni och ammar? Jag kan sitta i ca 4 timmar i ett streck. Antingen så vill han bara ligga och mysa där eller så finns det inte tillräckligt med mjölk. Han blir bara arg om han inte får ligga vid bröstet, när han är där är han nöjd. Fast inte hans mamma som knappt kan äta eller gå på toa.

Första dagarna satt jag nån timme i taget, men nu max 15-20 min. Min svägerska hade pratat med en bm som sa max 45 minuter, sen får man avbryta. Har han gått upp som han ska? BVC sa att om de går upp bra så kan man introducera napp, och eftersom min lilla gick upp 200 g på fyra dagar så sa hon att det bara var att ge napp så man får lite avlastning. Hon sa också att man får vara envis med nappen tills de tar den, funkar ok med våran flicka nu iallafall. Testa bärsele också, med napp i munnen somnar lillan direkt i den. Och man får händerna fria :)
  • FairyL

Hur sover och ammar era små på nätterna?

Vi kan få vår bebis att sova i babynest max en gång per natt, men då sover han så länge som 3h. Efter det vill han äta (ammas) MINST varannan timme och han somnar enbart på/precis bredvid mitt bröst efter ca 1-2h. Han är trött och somnar korta stunder under amningarna så det kan ta 1-2 h innan han blir mätt och kan somna om helt.

Det är rätt jobbiga nätter!

Jag överväger att låta honom börja med napp för att få honom att sova mer i nästet, plus att han gärna suger på mitt bröst länge efter avslutad amning vilket är rätt uttröttande även på dagarna. Samtidigt vill jag inte strula till amningen, men han går upp bra i vikt och har gjort det sen fyra veckor.

• FairyL
    Krocki1 skrev 2018-07-16 15:59:45 följande:

Jag har svarat om min amning i mitt inlägg nummer #2608

Bärsjal har varit en räddning för mig för att få vår lille nöjd. Annars har han svårt att inte vara nära, nära mig eller sambon.
  • Utvandraren2

Amning ca 30-60 min. Brukar inte truga, och hellre amma ofta. Hon somnar ofta vid bröstet efter en stund.

Kör blöjbyte/ammningsracet ca 01. Då somnar hon och sover i babynästet i 3-5 timmar. Sen nytt race och sover 3 timmar. Då har vi fått sova 6-8 timmar! Fantastiskt skönt och väldigt oväntat. Har infört napp, då viktuppgången är bra. Den hjälper när hon bara ska ligga och mysa på tutten. Är öm i bröstvårtorna än, så vill inte slita på dem mer än nödvändigt. Har väl inte den rätta tekniken inne än, men snart så. :)