HannaA11 skrev 2017-09-21 12:17:59 följande:
Hej!
I vilken kurs är det du ska hålla tal? För det första tycker jag att du ska läsa på ordentligt om vad konsekvensetik innebär och vilka fördelar och nackdelar som finns med detta tankesätt. Jag gissar att ni har en kursbok att utgå ifrån, men beroende på vilken årskurs du går i samt vilken kurs du läser finns även olika hemsidor som beskriver de etiska förhållningssätten (en del hemsidor är dock svårare att förstå än andra och därför är det bra att veta vilken kurs du läser).
Kanske kan du välja att ha en inriktning på ditt tal, t.ex. att du diskuterar ett etiskt område utifrån konsekvensetiken (fosterdiagnostik, djurförsök eller dylikt) och bygger upp ditt tal kring detta.
Hej, jag går i 2an på gymnasiet, och vi har inte fått något kursbok till just detta.
Det jag har problem med är att jag måste ha 4 konkreta huvudargument , jag har läst på allt om Konsekvensetik och jag vet vad det går ut på men har svårt att se exakt varför Sverige hade varit ett bättre land om alla tänkte så.
Jag måste liksom ha 4 olika punkter där jag beskriver Konsekvensetik är bra för att.... de leder till... vilket år bra för att...., å det är de jag tänke om ni kanske hade några bra idéer att komma med?
Ni kan absolut specificera er på mindre områden som kanske invandring, vården osv:)