Gravid, ett vikariat - rättigheter?
Hej alla!
Jag och min sambo har äntligen köpt hus och från och med nu känns det som om vårat liv tillsammans börjar på riktigt. Vi har länge diskuterat att vi ska sluta med preventivmedel och ge chansen för ett litet liv när vi väl kommit hit där vi är nu, med hus.
Jag känner mig dock väldigt orolig. Jag är så lycklig med min sambo och med vårt blivande hus men jag har bara ett vikariat på 25 timmar i veckan som skrämmer mig angående om jag kommer att få fortsätta jobba kvar där eller ej om jag blir med barn.
Jag har jobbat där sedan maj 2016. Till början bara som extra men nu skriver jag på kontrakt för vikariat varannan månad.
Vad jag undrar är om någon där ute vet vad jag har för rättigheter som vikariatsanställd?
Jag är rädd för att när jag berättar att jag är gravid, att min chef då kommer att tilldela mitt vikariat till någon extra anställd som då kommer sluta med att jag inte får komma tillbaka när min ledighet är över? Och att jag då blir arbetslös.
Kan en arbetsgivare/chef göra på det viset? Eller har jag som vikarie rätt till mammaledighet och fortsätt anställning?