• Ungmamma9898

Vad är rätt? Tandläkaren eller jag?

Hej allihop!

Jag är en ensamstående mamma, 19 år.
    Idag skulle jag till tandläkaren, jag går till bussen med min son i barnvagn. När bussen väl kommer så får jag inte åka med för att det står 3 barnvagnar inne redan. Då kommer jag bli försenad. Jag bestämmer mig för att gå till tandläkaren men samtidigt ringa o säga att jag blir försenad och förklarar situtionen. Får vänta i 15 min innan jag kommer fram. och då lät hon glad o sa att de va bra att jag ringde. Jag blir alltså 15 min sen till tandläkaren och när jag kommer dit får jag vänta o sen får jag prata med en sjukt otrevlig receptonist och ger mig en jävla räkning på 300 spänn?! Hon trodde mig inte alls. Men är jag tvungen o betala detta nu? Även om jag ringde och informerade och även faktiskt kom dit? På räkning står det utblivet besök, men jag kom ju dit och även informerade mig. Är ju inte mitt fel att jag blev sen.. Har inte råd o betala detta...Rynkar på näsan
  • Svar på tråden Vad är rätt? Tandläkaren eller jag?
  • Anonym (dd)

Detta är väl ett exempel på hur det går när curlinggenerationen kommer ut i vuxenvärlden.
    "Va, Har jag ansvar? Nej det måste vara någon annans fel! / Det här får någon annan ordna upp!"

• Fennyxx

Du missade din tid, tandläkaren fick ett inkomstbortfall som garanterat var mer än 300 kr. Surt, men inte tandläkarens fel. Ta en tidigare buss nästa gång.

• Anonym (Genuint nyfiken)

Du har fått svar, men jag är nyfiken.
    På vilket sätt får du det till att det är tandläkarens fel att du missade din tid?
    Hur resonerar du för att komma fram till det?

• Anonym (mor)

Jag förstår att tandläkarna tar ut en avgift utan diskussion för HERREGUD så svårt folk har att passa tiden numer. Jag tror det är folk som kommer drällande för sent om det så handlade om liv eller död.

• Anonym (Johodå)
    Ungmamma9898 skrev 2017-09-18 12:37:46 följande:

Hej allihop!

Idag skulle jag till tandläkaren, jag går till bussen med min son i barnvagn. När bussen väl kommer så får jag inte åka med för att det står 3 barnvagnar inne redan. Då kommer jag bli försenad. Jag bestämmer mig för att gå till tandläkaren men samtidigt ringa o säga att jag blir försenad och förklarar situtionen. Får vänta i 15 min innan jag kommer fram. och då lät hon glad o sa att de va bra att jag ringde. Jag blir alltså 15 min sen till tandläkaren och när jag kommer dit får jag vänta o sen får jag prata med en sjukt otrevlig receptonist och ger mig en jävla räkning på 300 spänn?! Hon trodde mig inte alls. Men är jag tvungen o betala detta nu? Även om jag ringde och informerade och även faktiskt kom dit? På räkning står det utblivet besök, men jag kom ju dit och även informerade mig. Är ju inte mitt fel att jag blev sen.. Har inte råd o betala detta...

Det är klart att det är ditt fel att du blev försenad. Jag åker väldigt sällan buss men jag är väldigt medveten om att det bara går på 2 barnvagnar/rullstolar/rullatorer så har jag en tid att passa och ska ha barnen med mig så tar en tidigare buss än vad jag behöver, just för att det ska finns tid att vänta på nästa eller gå om det skulle va fullt.
  • Apmor2

Inom landstinget så har "rätt " att komma försent halva besökstiden innan det räknas som ett uteblivet besök. Ta reda på vad som gäller i ditt län och hos din tandläkare.

• Anonym (Tandsköterska)
    Apmor2 skrev 2017-09-18 17:04:09 följande:

Inom landstinget så har "rätt " att komma försent halva besökstiden innan det räknas som ett uteblivet besök. Ta reda på vad som gäller i ditt län och hos din tandläkare.

Gissar att TS går hos privat tandläkare, eftersom tandläkaren själv svarade i telefonen.
  • Wolfie13
    Hej allihop!

Idag skulle jag till tandläkaren, jag går till bussen med min son i barnvagn. När bussen väl kommer så får jag inte åka med för att det står 3 barnvagnar inne redan. Då kommer jag bli försenad. Jag bestämmer mig för att gå till tandläkaren men samtidigt ringa o säga att jag blir försenad och förklarar situtionen. Får vänta i 15 min innan jag kommer fram. och då lät hon glad o sa att de va bra att jag ringde. Jag blir alltså 15 min sen till tandläkaren och när jag kommer dit får jag vänta o sen får jag prata med en sjukt otrevlig receptonist och ger mig en jävla räkning på 300 spänn?! Hon trodde mig inte alls. Men är jag tvungen o betala detta nu? Även om jag ringde och informerade och även faktiskt kom dit? På räkning står det utblivet besök, men jag kom ju dit och även informerade mig. Är ju inte mitt fel att jag blev sen.. Har inte råd o betala detta...Rynkar på näsan
    Själv ser jag till att alltid minst en extra färds marginal om något skulle krångla. Man kan inte lita blint på trafiken, SL mm.

Om alla bara kunde dra olika ursäkter för att inte komma i tid så skulle ju hela deras system fallera. Vem ska bedöma det liksom, vem som har "godkänd" anledning till förseningen?
    Därför har de satt en avgift för att man helt enkelt få se till att vara där i tid, oavsett.
  • Anonym (jupp)
    Hej allihop!

Ja nästan alla ställen brukar ge en räkning för uteblivet besök eller om personen kommer för sent för att ingreppet ska kunna utföras. Tycker dock det är väldigt trist att dom inte varnade dig när du ringde och sa att du inte skulle hinna i tid så du slapp åka dit.

Det är ditt ansvar att komma i tid till bokade saker, har man en barnvagn rekommenderar jag att alltid försöka ta en tidigare buss så att man har extra tidsutrymme ifall att bussen är för full. 

Att du inte har råd att betala förstår jag inte alls, du skulle ju oavsett behövt betala för ditt besök? Tänkte du gå till tandläkaren och sedan smita från notan eller? Och du har dessutom ett barn med en hel vecka kvar till löning, har du så lite pengar bör ju soc kallas in för det är ingen situation för ett barn.
  • Apmor2
    Anonym (Tandsköterska) skrev 2017-09-18 17:27:07 följande:

Gissar att TS går hos privat tandläkare, eftersom tandläkaren själv svarade i telefonen.

Ja så kan det givetvis vara.
  • MAN78

Antar att du har fri tandvård TS mtp din ålder. Sedan är det nog lite olika om en "no show" tas ut för vuxen ungdom för missad tid

Svar på tråden Vad är rätt? Tandläkaren eller jag?