• Ungmamma9898

Vad är rätt? Tandläkaren eller jag?

Hej allihop!

Jag är en ensamstående mamma, 19 år.
    Idag skulle jag till tandläkaren, jag går till bussen med min son i barnvagn. När bussen väl kommer så får jag inte åka med för att det står 3 barnvagnar inne redan. Då kommer jag bli försenad. Jag bestämmer mig för att gå till tandläkaren men samtidigt ringa o säga att jag blir försenad och förklarar situtionen. Får vänta i 15 min innan jag kommer fram. och då lät hon glad o sa att de va bra att jag ringde. Jag blir alltså 15 min sen till tandläkaren och när jag kommer dit får jag vänta o sen får jag prata med en sjukt otrevlig receptonist och ger mig en jävla räkning på 300 spänn?! Hon trodde mig inte alls. Men är jag tvungen o betala detta nu? Även om jag ringde och informerade och även faktiskt kom dit? På räkning står det utblivet besök, men jag kom ju dit och även informerade mig. Är ju inte mitt fel att jag blev sen.. Har inte råd o betala detta...Rynkar på näsan
  • Svar på tråden Vad är rätt? Tandläkaren eller jag?
  • Minimalen

Personligen skulle jag ha tagit en tidigare buss då man aldrig vet om det krånglar. Förenad eller inställd buss tex.

• Anonym (Tandsköterska)

Blev du så pass sen att tandläkaren inte hann behandla dig? I så fall är det ju egentligen inget fel att ta ut en avgift, för den avsatta behandlingstiden innebär inkomstbortfall för tandläkaren.

Som tandsköterska/receptionist skulle jag dock inte tagit ut någon avgift om det var en engångshändelse.

Men det är tandläkaren som bestämmer i slutändan, och som jag måste rätta mig efter.

• Egon den stora

Jag hade bara betalat och glömt det. Man kan inte åka kollektivt om man vill fram en speciellt tid om man inte lägger på väldigt mycket tidsmarginal.

• Anonym (dd)

Det är helt ditt eget ansvar att vara i tid till bokat besök. Därför åker många  i mycket god tid och har tid över.
    Det brukar stå angivet på tidsbokningen hur långt i förväg som man måste avboka innan för att inte få räkning.
    En del lär sig saker under uppväxten, andra måste bränna sig av dyrköpta läxor när de blir vuxna.

• Carambolan

Hann du med ditt planerade besök tycker jag att du ska bestrida fakturan. Blev du så sen att tandläkaren inte kunde ta emot dig får du betala uteblivet besök.

• Anonym (Star)

Här måste man meddela senast kl. 08 samma dag om man inte vill bli debiterad för uteblivet besök, så dessvärre har nog din tandläkare rätt här. Åker man med barnvagn eller hund får man räkna med att inte få plats, jag tar ofta bussen minst en halvtimme tidigare om jag har vagn eller hundar med mig.

Dyrköpt läxa, men det är bara att betala och dra in på nåt annat.

• nevermind

Klart det är ditt fel att du blev sen. Du kunde ha gått hemifrån en halvtimme tidigare, eller hoppat in i en taxi.

• Nandez
    Carambolan skrev 2017-09-18 12:51:50 följande:
    Hann du med ditt planerade besök tycker jag att du ska bestrida fakturan. Blev du så sen att tandläkaren inte kunde ta emot dig får du betala uteblivet besök.
    Håller med.
  • Lovvvelllo

Tja du, shit happens ibland. Det är ditt ansvar att du kommer fram i tid och åker man buss får man tyvärr räkna med att sånt kan hända. Det är ju inte tandläkarens fel heller att du missade tiden och rent krasst behöver ju de få in pengar för sina bokade tider (de kan ju knappast klämma in en annan patient om du säger till så kort tid i förväg liksom). Bara att betala och ta en tidigare buss nästa gång.

Svar på tråden Vad är rätt? Tandläkaren eller jag?