Anonym (HR) skrev 2017-09-18 08:43:08 följande:
Bitter och nonchalant? Det tycker jag inte. Kanske är min Stockholmsarrogans som lyser igenom. Om du tycker att jag motsäger mig själv är det du som missförstått. Vi har dessutom aldrig pratat om avskedning. Det är en helt annan sak. Metoder som går ut på att få den anställde att "frivilligt" lämna räknas i allra högsta grad. Det är liksom det smidigaste sättet att bli av med någon. Men i vilket fall, arbetsdomstolen dömer bara ut skadestånd i sådana här lägen. Om avgångsvederlaget är större än vad du kan tänkas få om det går till AD finns det ingen facklig representant i världen som skulle råda att gå vidare.
Trådstartaren frågar : kan jag bli uppsagd om jag blir gravid ?
Jag svarar : på grund av varsel annars får din chef inte sparka dig om du är fast anställd.
Du svarar : att man som tillsvidareanställd visst kan bli avskedad av andra anledningar
Det jag ber dig om är att få veta anledning och orsak till hur en fast anställd kan avskedas för jag blev intresserad och nyfiken då min sambo säger tvärtom och du, med din "stockholmsnonchalans" svarar att han borde gå onlineskurs eller jobba på ett företag där där inte finns rosa moln." Jag upplever det nonchalant, snäsigt och bittert och vad jag vet så är Svevia ett ganska stort företag och Byggnads är även det ett stort fackligt bolag och det förekommer inte så mycket rosa moln där.
Fortfarande så är det ingen avskedan som har skett då du har blivit tillfrågad en ny tjänst som din chef har omorganiserat samt så kan du tacka nej till avskesvederlag. En facklig representant skulle kanske kunna säga nej men står fortfarande på din sida och du har rätt till att gå vidare med ditt ärende. Sen är det ett lätt sätt för en chef att bli av med en - men det är fortfarande olagligt och lagen är på din sida.
Annars så är der som TQR735 säger.
Om jag kan mycket möjligt tänka mig att det skulle finnas andra sätt för en chef att bli av med en anställd men inte på ett lagligt sätt som inte stödjer dig som anställd