Bli uppsagt pga. graviditet.?!
Hej! (förlåt lång tekst, hoppas ni vill läsa o hjälpa ändå)
Denna fråga har funnits i mitt liv i snart 6 månader nu, jag är inte gravid nu, men har vela försöka bli det i över 9 mdr.. (en hel graviditet altså!) MEN.. såhär är det..
Jag är livrädd för att bli uppsagt från mitt jobb av den anledningen, jag älskar verkligen mitt jobb och det har inte varit helt lätt att få tag i. Denna tjänst var gjort för att underlätta för mina kollegor och försvinner jag 1 år underlätter jag inte så jädrans mycket.. eller kan de säga upp mig ifall min evt vikarie är bättre än mig?!
Jag blev under min senaste mammaledighet uppsagt från mitt gamla jobb, med anledning att de skulle skära ner på personal...
Jag har sett många trådar där det sägs att an arbetsgivare kan uppsäga en utan anledning, eller hitta på en anledningför att pynta på det, men hur är lagerna om man är fastanställt innan man ens blir gravid? Och gällar de lagarna även om inte företaget är med i facket?
Jag har provanställningen just nu, denna upphör innan årets slut, men jag tycker att det är frustrerande att "inte våga" bli gravid, pga, rädsla för uppsägelse igen. När hjärtat säger en sak och huvudet en annan.
Jag går varje månad och både hoppas på att vi inte varit försiktiga nog, och samtidigt livrädd av samma anledning.
Tacksam för alla råd och hjälp!