• Anonym (bipolärmissbrukare)

Vill inte mer (missbruk+psykisk ohälsa)

Jag orkar inte mer.

Jag är en snart 19 år gammal tjej och jag orkar inte mer. Jag har diagnosen bipolär typ 1 och hela mitt liv har bestått av manier och depressioner. Min mamma har varit svårt sjuk och min pappa bor inte med oss längre. Jag har diverse destruktiva relationer med olika pojkvänner bakom mig, den senaste var början på mitt drogmissbruk. Jag har främst använt amfetamin, alkohol och benzo varav den sistnämnda är jag beroende av. Använt benzo i stort sett dagligen sedan mars detta år för att lindra min outhärdliga ångest.

Jag har alltid varit en "duktig tjej". Alltid haft bra betyg och bra vänner. Nu har alla dessa bra vänner försvunnit, vilket jag har full förståelse för. Nu har jag varit ren och nykter nästan två veckor men alla mina vänner har vänt mig ryggen. Jag är så ensam då jag givit upp kontakten med mina "pundarvänner" också. Jag vet att jag kan alltid falla tillbaka till drogerna, men det vill jag inte. Jag vill få mitt liv tillbaka. 

Jag har inga fullgoda gymnasiebetyg, skruvade till allt i tvåan. Helst vill jag bara lägga mig under täcket och aldrig komma därifrån. Det enda jag verkligen har, det är tak över huvudet och min mamma. Min och mammas relation är inte bra, men hon respekterar mig nu när jag kommit bort från drogerna. Vad ska jag göra? Har kontakt med psykiatrin men det känns som att det inte hjälper...

I skrivande stund har jag grym abstinens också. Allt jag vill göra är att åka in till centrum i staden där jag bor, och ta en massa skit för att få komma bort en stund.

Alla tips och allt stöd mottages varmt. 

• Svar på tråden Vill inte mer (missbruk+psykisk ohälsa)
  • Anonym (bipolär 2, adhd och borderline)

Mindfulness har räddat mitt liv och gett mig ett bra liv. Be om en remiss för en kurs via psykiatrin eller primärvården eller gå en privat (finns i de flesta större städer). Det är inte svaret på alla dina bekymmer men det bästa verktyget för att få balans och klara av allt annat. Men lova ta det seriöst och kämpa med det ordentligt innan du ger upp.

• Jsmhoshm

Det är stort att du tagit tag i det och är ren! Kan ingenting om missbruk men endel om ensamhet och psykisk sjukdom För mig har det hjälpt att ta mig ut. Gå, gå, gå (kanske helst då ingenstans där det finns frestelse). En annan är träna (om du inte redan gör det). Min hjärna mår SKIT utan träning. Håll ut det finns ett ljus någonstans!

• Anonym (Maja)

Får du ingen hjälp av vården? Med rätt behandling ska man kunna symtomfri, jag har precis fått diagnosen bipolär 2 och har äntligen fått en medicin som fungerar, jag håller på att sätta in den nu så jag har inte full effekt än.

Finns det en affektiv mottagning där du bor? Jag tycker du ska kolla upp det och be om en remiss dit, de ör experter på bipoläritet. Hjälper inte behandlingen kan det vara så att du har någon mer diagnos också. (Observera kan, det måste inte vara så.) Så har du testat flera behandlingar mot bipoläriteten tycker jag du ska be om en basutredning.

Så behöver du hjälp med missbruket, det finns kanske Anonyma Narkomaner (NA) där du bor, eller så kan du prata med vården om det också. Problemet (enligt många jag pratat med) är att det finns en risk att vården bara ser missbruket och skiter i resten. På mottagningen där jag går behandlar de inte missbrukare, man måste vara tablett-/alkohol-/drogfri först.

• Anonym (bipolärmissbrukare)

Som svar till alla så vill jag börja med att säga tack för att ni tar er tid att svara. Hade senast läkartid på psykiatrin i tisdags, och summan av kardemumman var att de inte tänker hjälpa mig om jag fortsätter med droger. Svarade givetsvis att det tänker jag inte göra. Däremot ska jag på en utredning av borderline om två veckor. Vet inte hur jag känner för det, men två veckor känns som en lång tid för mig. 

Jag orkar inte mer. Känns som jag inte har så mycket att leva för. Svårt att se att det kommer lösa sig för mig. 

• Anonym (bipolär 2, adhd och borderline)
    Anonym (bipolärmissbrukare) skrev 2017-09-15 19:43:51 följande:

Som svar till alla så vill jag börja med att säga tack för att ni tar er tid att svara. Hade senast läkartid på psykiatrin i tisdags, och summan av kardemumman var att de inte tänker hjälpa mig om jag fortsätter med droger. Svarade givetsvis att det tänker jag inte göra. Däremot ska jag på en utredning av borderline om två veckor. Vet inte hur jag känner för det, men två veckor känns som en lång tid för mig. 

Jag orkar inte mer. Känns som jag inte har så mycket att leva för. Svårt att se att det kommer lösa sig för mig. 

Det är klart det kommer lösa sig för dig. Vissa har bara lite svårare väg än andra. Försök ha tålamod och kämpa. Och försök hålla dig nykter. Det blir alltid bättre utredning om man är nykter.

Det är oftast socialtjänsten man vänder sig till för hjälp med missbruket.

Det går att bli och hålla sig "frisk" med bipolär sjukdom och borderline men man behöver vara nykter för att behandlingen ska ge bäst effekt.
  • Ser0tonin
    Anonym (bipolär 2, adhd och borderline) skrev 2017-09-15 20:19:50 följande:
    Det är klart det kommer lösa sig för dig. Vissa har bara lite svårare väg än andra. Försök ha tålamod och kämpa. Och försök hålla dig nykter. Det blir alltid bättre utredning om man är nykter.

Det är oftast socialtjänsten man vänder sig till för hjälp med missbruket.

Det går att bli och hålla sig "frisk" med bipolär sjukdom och borderline men man behöver vara nykter för att behandlingen ska ge bäst effekt.

Låter som en tung resa. Men starkt att du viker av från den destruktiva vägen.
    Har ni ingen beroendeenhet där du bor? Har man ett missbruk och psykiatrin vet om det så brukar dom ge remiss dit, förutsatt att individen vill.

Nu är jag osäker om du är bipolär typ 1 eller 2, det står olika i rubriken och i din text. Behandlar du det? eller menar du frisk utan medicin? Annars finns ju Lamotrigin, Lithium, Karbamazepin. 

Svar på tråden Vill inte mer (missbruk+psykisk ohälsa)