felicityporter skrev 2017-09-20 18:14:55 följande:
*jag, min läkare och sjuksköterska ska det stå och att man givetvis inte ska lyssna på idioter.
Din läkares jobb är att uppmuntra dig. Självklart säger han vad du vill och behöver höra. Jag har mött många missbrukare genom jobbet. Alla har en egen historia. ALLA säger "jag är inte som dom där andra". Du ser ner på "pundarbrudarna" som har oskyddat sex med din kille men samtidigt sitter du själv med ett beroende och har oskyddat sex med blandmissbrukare!
Du uppvisar ett missbrukaromdöme när du skaffar barn med en sådan man. Hade du inte varit "pundarbrud" som normaliserat ditt missbruk så hade du vänt i dörren och ALDRIG beblandat dig med en sådan man och aldrig riskerat att ditt barn fick en sådan man till pappa. Du hade inte ens blivit kär i honom för att den typen av person inte hade attraherat dig överhuvudtaget.
Du har också uppvisat en missbrukares egoistiska tankesätt när du valt att behålla graviditeten och fortsätta ditt beroende. Du vill slippa abstinensen. Du vill slippa må dåligt. Därför kastar du ditt barn framför bussen istället. Du väljer att riskera att ditt barn får hantera abstinensen och må mycket dåligt under sitt livs första tid. En icke missbrukare hade tänkt annorlunda. Rena mammor tycker att det är mycket mer smärtsamt att se sin nyfödda lida än att göra det själv. Dom väljer att kasta sig själv framför bussen istället för sitt barn.
Jag förstår att missbrukare inte har det lätt. Jag ser "pundarbrudarna", hör deras historia och förstår att dom har det svårt. Problemet med sig är att du ser ner på dessa människor och tror dig vara annorlunda. Men det är du inte. Du valde att skaffa barn med en missbrukare. Du ÄR en missbrukare själv. Du är inte i position att ser ner på någon.
Ditt barn kommer aldrig kunna säga "jag är inte sån, jag rör mig inte i dom kretsarna". troligtvis kommer hen säga " Jag föddes med abstinens. Mina föräldrar var båda missbrukare. Min styvmamma var missbrukare. Jag hade inte en chans själv" Det kommer bli henoms ursäktshistoria. Din historia med " han lovade, han sa, han grät, jag trodde" kommer kvitta. Ditt barn kommer ha en svår start oavsett.
Jag ser inte ner på dig men jag ser ner på ditt sätt att skriva nedvärderande om andra som faktiskt också har sina ursäkter och bakgrundshistorier till sina missbruk. Du är inte separerad från dom.