• Anonym (........)

Hur ändrar jag vårdnaden?

Anonym (ace) skrev 2017-09-18 00:36:59 följande:

Har jag uppfattat det rätt..? Du hade en relation med en tung missbrukare. Vid något tillfälle kom du fram till att denna mannen var den absolut bäst lämpade fadern till ditt framtida barn. Han missbrukade sig igenom din graviditet. Barnet föds och du och din missbrukare skriver under gemensam vårdnad för barnet. Veckan efter blir du och din missbrukare ovänner och du gör slut på (SMS?), och du lackar ur för att han inte krälar i stoffet för dig som han gjort för sina ex. Dessutom öppnar du hans privata myndighetspost. Nu vill du ha ensam vårdnad av barnet.

För en dryg vecka sedan tycke du att din missbrukare var en god far till ert barn. Vad har hänt under denna tiden som gör att hans förmåga som förälder har ändrats? Det enda jag kan utläsa av dina inlägg är att du valt en riktigt olämplig förälder till ditt barn från början, men att det inte spelade någon roll så länge du hade en relation med honom.  Först när han inte bad dig om ursäkt blev han en dålig förälder (i dina ögon).

Men oavsett hans missbruk och oavsett era relationsproblem så fär du stämma honom på vårdnaden om du vill ha ensam vårdnad.

Du missade att ts själv också är pundare...
  • Anonym (........)
    felicityporter skrev 2017-09-20 13:19:17 följande:

Jag är ingen pundare. Jag har ett diskbråck som jag sökte behandling för. Läkaren skrev ut oxycontin till mig i flera år och ökade min dos hela tiden, han ville att jag skulle ta 160 mg till morgonen, 80 mg på eftermiddagen och 160 mg till kvällen, plus 20 mg oxynorm 2-3 ggr dagligen.

Jag insåg till slut att det inte var hållbart i längden när han gjort mig så beroende och hela tiden ökade dosen eftersom toleransen ökade och tog mitt ansvar och sökte hjälp.

Jag har aldrig köpt droger svart och har heller aldrig rört mig i sådana kretsar.

Du rör dig ju visst i sådan kretsar. Du har oskyddat sex/skaffar barn med och är tillsammans med en missbrukare som hänger med pundarbrudar som är nedgångna av heroin! Ditt barn har en mamma och en pappa ( och snart styvmamma) med missbruk.Du kan ju omöjligtvis vara mer insyltad i sådana kretsar.
  • Anonym (........)
    felicityporter skrev 2017-09-20 18:14:55 följande:

*jag, min läkare och sjuksköterska ska det stå och att man givetvis inte ska lyssna på idioter.

Din läkares jobb är att uppmuntra dig. Självklart säger han vad du vill och behöver höra. Jag har mött många missbrukare genom jobbet. Alla har en egen historia. ALLA säger "jag är inte som dom där andra". Du ser ner på "pundarbrudarna" som har oskyddat sex med din kille men samtidigt sitter du själv med ett beroende och har oskyddat sex med blandmissbrukare!

Du uppvisar ett missbrukaromdöme när du skaffar barn med en sådan man. Hade du inte varit "pundarbrud" som normaliserat ditt missbruk så hade du vänt i dörren och ALDRIG beblandat dig med en sådan man och aldrig riskerat att ditt barn fick en sådan man till pappa. Du hade inte ens blivit kär i honom för att den typen av person inte hade attraherat dig överhuvudtaget.

Du har också uppvisat en missbrukares egoistiska tankesätt när du valt att behålla graviditeten och fortsätta ditt beroende. Du vill slippa abstinensen. Du vill slippa må dåligt. Därför kastar du ditt barn framför bussen istället. Du väljer att riskera att ditt barn får hantera abstinensen och må mycket dåligt under sitt livs första tid. En icke missbrukare hade tänkt annorlunda. Rena mammor tycker att det är mycket mer smärtsamt att se sin nyfödda lida än att göra det själv. Dom väljer att kasta sig själv framför bussen istället för sitt barn.

Jag förstår att missbrukare inte har det lätt. Jag ser "pundarbrudarna", hör deras historia och förstår att dom har det svårt. Problemet med sig är att du ser ner på dessa människor och tror dig vara annorlunda. Men det är du inte. Du valde att skaffa barn med en missbrukare. Du ÄR en missbrukare själv. Du är inte i position att ser ner på någon.

Ditt barn kommer aldrig kunna säga "jag är inte sån, jag rör mig inte i dom kretsarna". troligtvis kommer hen säga " Jag föddes med abstinens. Mina föräldrar var båda missbrukare. Min styvmamma var missbrukare. Jag hade inte en chans själv" Det kommer bli henoms ursäktshistoria. Din historia med " han lovade, han sa, han grät, jag trodde" kommer kvitta. Ditt barn kommer ha en svår start oavsett.

Jag ser inte ner på dig men jag ser ner på ditt sätt att skriva nedvärderande om andra som faktiskt också har sina ursäkter och bakgrundshistorier till sina missbruk. Du är inte separerad från dom.
  • Anonym (........)
    felicityporter skrev 2017-09-21 06:01:44 följande:

Man är ingen missbrukare för att man får Buprenorfin utskrivet. Och nej - min läkare och ssk säger inte det man vill höra. Deras jobb gör att de besitter högre kunskaper än gemene lönnfeta medelålders kvinnan som inte förstår att det är en helt ofarlig medicin som räddar liv. Precis som diabetesmedicin eller hjärtmedicin.

Den är ingen ofarlig medicin. Den skadar din kropp och utsätter ett foster för stora risker. Förstår du inte det? Förstår du inte hur farlig den kan vara vid en graviditet? Hur ditt barn kan födas med abstinens, för tidigt, få utvecklingsstörning osv? Hur den påverkar din kropp? Har ingen informerat dig om riskerna?

Din medicin bryter ner kroppen. Den mår man absolut bäst utan. Visst är den bättre än ett olagligt missbruk men den är inte som hjärtmedicin eller insulin.

Men jag är väldigt förvånad över att du får behandlingen , speciellt under graviditet, utan att någon berättar om riskerna! Då är din läkare ingen bra läkare.

(Så är man ingen skabbig pundartjej som din kille fjäskar för så är man lönnfet och medelålders. Intressant människosyn. Det säger mycket om din självbild)
  • Anonym (........)
    Queennr1 skrev 2017-09-21 07:03:40 följande:

Det där är ju bara fel. Inte alls ovanligt att man får sub under graviditeten. Och det har man fått under många många år vid det här laget så riskerna är rätt väl utredda.

Det är inte ovanligt. Det är för att ett olagligt missbruk ger fler risker. Men risker finns det och det är många och alvarliga. Det är väl utrett och därför vet man om de stora riskerna. Därför är det noga med kontroller under graviditeten,läkarna håller längre uppsyn på den nyfödde, och barnet följs upp mer noga på BVC.

Därför är det ju en katastrof om läkaren säger att det är en helt ofarlig medicin.
Svar på tråden Hur ändrar jag vårdnaden?