• Sonia112

Testamente - råd????

Hej!

Jag skulle behöva lite råd i en juridisk fråga.

Jag är nygift och iom att vi båda har barn sedan innan skall vi nu skriva testamente.

Hans advokat säger att det är vanligt att skriva in i testamentet " att vår önskan är att den efterlevande ska få sitta i orört bo, men bara tills den hittar ny partner eller Max 5 år".

Jag kan leva med det mesta, men 5 år? Är det verkligen vanligt i testamente? Någon som vet?

Grubblar????

• Svar på tråden Testamente - råd????
  • Kjell2
    Sonia112 skrev 2017-09-15 14:58:27 följande:

Sant, kjell2, vi måste ha en överenskommelse med barnen. Vi har dock valt att tro att de skall respektera vår önskan att låta den efterlevande få bo kvar.

Eftersom vi båda har barn, så är det inte bara hans intressen som tas omhand, men vi tänker olika. Jag vill gärna välja själv om jag vill bo kvar efter ett liv tillsammans, medan han är säker på att han vill flytta - därav tycker han att 5 år är lämpligt.

Hur ska du få särkullsbarnen att gå med på att aldrig få ut sitt föräldraarv?

Lös det hela på ett annat sätt. Se till att det finns tillgångar, sparat eller livföräkring, så att särkullsbarnen kan lösas ut och efterlevande kan bo kvar. Sen är det upp till efterlevande att bo kvar eller sälja.

• erikaABC
    Sonia112 skrev 2017-09-15 14:58:27 följande:

Sant, kjell2, vi måste ha en överenskommelse med barnen. Vi har dock valt att tro att de skall respektera vår önskan att låta den efterlevande få bo kvar.

Eftersom vi båda har barn, så är det inte bara hans intressen som tas omhand, men vi tänker olika. Jag vill gärna välja själv om jag vill bo kvar efter ett liv tillsammans, medan han är säker på att han vill flytta - därav tycker han att 5 år är lämpligt.

Det kan ju vara så att särkullbarnen NU kan tänka sig att respektera det. Men man vet inte vilken livssituation de själva kommer vara i längre fram. De kanske hamnar i ekonomisk knipa och inte kan bo kvar i sin egen bostad om de inte får sitt arv. Då skulle vem som helst begära ut sitt arv.
  • Kjell2
    Sonia112 skrev 2017-09-15 15:45:50 följande:

Kjell2, det handlar ju inte om aldrig. Ingen lever för evigt????

Omformulera.

Hur ska du få särkullbarnen att gå med på att vänta på sitt föräldraarv till efterlevande dör?
  • Sonia112

Ja, jag vet inte....är väl lika illa för dem att vänta i 5 år då? Kontentan av min fråga är just formuleringen 5 år.

• cattus

Låter ju som om det bästa är att ha en livförsäkring som kan lösa ut särkullsbarn och sedan kan den efterlevande göra precis som den vill.

• äldreochklokare
    Sonia112 skrev 2017-09-14 22:55:18 följande:

Hej!

Jag skulle behöva lite råd i en juridisk fråga.

Jag är nygift och iom att vi båda har barn sedan innan skall vi nu skriva testamente.

Hans advokat säger att det är vanligt att skriva in i testamentet " att vår önskan är att den efterlevande ska få sitta i orört bo, men bara tills den hittar ny partner eller Max 5 år".

Jag kan leva med det mesta, men 5 år? Är det verkligen vanligt i testamente? Någon som vet?

Grubblar????

jag har aldrig hört talas om att man stoppar in en tidsangivelse, men det kan ju bara vara att jag missat att folk gör det. När vi skrev testamente skrev vi orört bo men inget mer. 
  • Sonia112

Så var det sagt från början, utan tidsangivelse....låter så konstigt!

När jag analyserar mig själv är det nog eg bara känslan av att det finns en tid som känns jobbig!

• Mandelskorpan
    Kjell2 skrev 2017-09-15 16:38:32 följande:

Omformulera.

Hur ska du få särkullbarnen att gå med på att vänta på sitt föräldraarv till efterlevande dör?

Men barnen då?
  • Kjell2
    Mandelskorpan skrev 2017-09-19 17:09:38 följande:

Men barnen då?

Orubbat bo.
  • Mandelskorpan
    Kjell2 skrev 2017-09-19 17:42:17 följande:

Orubbat bo.

Jo, jag läste det men jag trodde inte att man kunde ta bort laglotten för särkullbarn helt. Alltid lär man sig något nytt. Jag antar att man ska ha skriftligt på att de är med på det.
  • sextiotalist
    Mandelskorpan skrev 2017-09-21 06:57:34 följande:

Jo, jag läste det men jag trodde inte att man kunde ta bort laglotten för särkullbarn helt. Alltid lär man sig något nytt. Jag antar att man ska ha skriftligt på att de är med på det.

Det går inte.
  • Mandelskorpan
    sextiotalist skrev 2017-09-21 07:01:30 följande:

Det går inte.

Signaturen äldre-och-klokare skriver ju att de har det.
  • sextiotalist
    Mandelskorpan skrev 2017-09-21 11:47:50 följande:
    Signaturen äldre-och-klokare skriver ju att de har det.
    De har alltid rätt att få ut sin laglott, oavsett testamente, men de är inte tvingade att ta ut sin laglott.

Särkullbarnen har en lagstadgad rätt att få ut sin laglott direkt efter förälderns död(3 kap 1§). Laglotten är hälften av barnets arvslott(7 kap. 1 §), dvs hälften av arvsdelen som barnet har rätt till
  • Kjell2
    Mandelskorpan skrev 2017-09-21 06:57:34 följande:
    Så länge särkullsbarnen är med på att vänta med sin lott går det bra. Men kräver de ut sin del ska de ha ut den.

Finns lite varianter på att de får mer arv om de väntar.

Man kan till viss del skydda sig mot detta genom t ex äktenskpasförord och livförsäkringar.
  • Mandelskorpan
    Kjell2 skrev 2017-09-21 12:26:55 följande:

Så länge särkullsbarnen är med på att vänta med sin lott går det bra. Men kräver de ut sin del ska de ha ut den.

Finns lite varianter på att de får mer arv om de väntar.

Man kan till viss del skydda sig mot detta genom t ex äktenskpasförord och livförsäkringar.

Det var precis som jag trodde då. Tack. Tror fortfarande att det bästa / minst problem är att lösa ut särkullbarn direkt men var och en gör givetvis som den vill.
  • Phalaenopsis
    cattus skrev 2017-09-16 20:58:50 följande:

Låter ju som om det bästa är att ha en livförsäkring som kan lösa ut särkullsbarn och sedan kan den efterlevande göra precis som den vill.

Funkar bara om partnern dör innan 65. Försäkringsbolag är inte så sugna på att betala ut när folk dör i "naturlig" ålder.
Svar på tråden Testamente - råd????