• Kjell2

Testamente - råd????

Om det är vanligt eller ej spelar ingen roll. Hur vikk du ha det?

• Kjell2

Problemet är att ni själva i ett testamenet inte kan hindra att särkullsbarnen får ut sin lott. Ska ni hindra eller fördröja att särkullsbarnen får ut sin del måste ni göra en överrenskommelse med dem.

• Kjell2

Vill ni kunna bo kvar behöver ni tänka igenom det djurpare. Kan t ex behövas en livförsäkring som gör att särkullsbarnen kan lösas ut vid dödsfall så efterlevande kan bo kvar.

• Kjell2
    Sonia112 skrev 2017-09-15 14:58:27 följande:

Sant, kjell2, vi måste ha en överenskommelse med barnen. Vi har dock valt att tro att de skall respektera vår önskan att låta den efterlevande få bo kvar.

Eftersom vi båda har barn, så är det inte bara hans intressen som tas omhand, men vi tänker olika. Jag vill gärna välja själv om jag vill bo kvar efter ett liv tillsammans, medan han är säker på att han vill flytta - därav tycker han att 5 år är lämpligt.

Hur ska du få särkullsbarnen att gå med på att aldrig få ut sitt föräldraarv?

Lös det hela på ett annat sätt. Se till att det finns tillgångar, sparat eller livföräkring, så att särkullsbarnen kan lösas ut och efterlevande kan bo kvar. Sen är det upp till efterlevande att bo kvar eller sälja.

• Kjell2
    Sonia112 skrev 2017-09-15 15:45:50 följande:

Kjell2, det handlar ju inte om aldrig. Ingen lever för evigt????

Omformulera.

Hur ska du få särkullbarnen att gå med på att vänta på sitt föräldraarv till efterlevande dör?
  • Kjell2
    Mandelskorpan skrev 2017-09-19 17:09:38 följande:

Men barnen då?

Orubbat bo.
  • Kjell2
    Mandelskorpan skrev 2017-09-21 06:57:34 följande:
    Jo, jag läste det men jag trodde inte att man kunde ta bort laglotten för särkullbarn helt. Alltid lär man sig något nytt. Jag antar att man ska ha skriftligt på att de är med på det.
    Så länge särkullsbarnen är med på att vänta med sin lott går det bra. Men kräver de ut sin del ska de ha ut den.

Finns lite varianter på att de får mer arv om de väntar.

Man kan till viss del skydda sig mot detta genom t ex äktenskpasförord och livförsäkringar.
Svar på tråden Testamente - råd????