Inlägg från: Mandelskorpan |Visa alla inlägg
  • Mandelskorpan

Testamente - råd????

Du bestämmer över dina pengar, strunta i vad andra gör utan tänk efter vad som blir bäst för dina efterlevande.

Personligen tror jag det bästa är att arvet faller ut direkt till alla inblandade så att det är klart och tydligt vad som gäller. Skrivelsen du nämner är otydlig och bäddar för problem. Vad innebär "träffat ny partner"? På vilket sätt det skulle vara relevant för arvet fattar jag inte heller. Min snubbe gör väl vad han vill när jag är död, liksom.

Vad jag tror eller tycker är dock irrelevant för du gör precis som du vill.

• Mandelskorpan
    Kjell2 skrev 2017-09-15 16:38:32 följande:

Omformulera.

Hur ska du få särkullbarnen att gå med på att vänta på sitt föräldraarv till efterlevande dör?

Men barnen då?
  • Mandelskorpan
    Kjell2 skrev 2017-09-19 17:42:17 följande:

Orubbat bo.

Jo, jag läste det men jag trodde inte att man kunde ta bort laglotten för särkullbarn helt. Alltid lär man sig något nytt. Jag antar att man ska ha skriftligt på att de är med på det.
  • Mandelskorpan
    sextiotalist skrev 2017-09-21 07:01:30 följande:

Det går inte.

Signaturen äldre-och-klokare skriver ju att de har det.
  • Mandelskorpan
    Kjell2 skrev 2017-09-21 12:26:55 följande:

Så länge särkullsbarnen är med på att vänta med sin lott går det bra. Men kräver de ut sin del ska de ha ut den.

Finns lite varianter på att de får mer arv om de väntar.

Man kan till viss del skydda sig mot detta genom t ex äktenskpasförord och livförsäkringar.

Det var precis som jag trodde då. Tack. Tror fortfarande att det bästa / minst problem är att lösa ut särkullbarn direkt men var och en gör givetvis som den vill.
Svar på tråden Testamente - råd????