• Sjuttiosjuan

Äggdonation 2017

Hej tjejer!

Följer er lite här i tråden trots att vi redan gjort vår ÄD. Känner igen mig så i allt ni skriver, det är mycket tankar och funderingar som dyker upp under processen.

Ville bara säga hej och önska er stort lycka till<3

• Sjuttiosjuan
    Familj77 skrev 2017-11-22 19:38:19 följande:

Vi har tagit ett beslut idag, jag och min man.

Vi har ställt oss på kö för en ny ÄD. Dom sista slantarna....hoppet om en familj

På Tisdag ska jag till min privata gynekologmottagning för att bli undersökt och gå igenom lite av det som hänt och vad vi kan förmedla till vår klinik som kanske kan göras annorlunda. Mediciner, undersökningar, prover mm mm

Vi vågar inte vara hoppfulla men måste ha modet att våga.

Det blir i Januari eller februari.

Hur man ska hålla huvudet högt fram tills dess vet jag inte. Känns som man är helt dränerad på energi, ork och känslor....

Ska jag orka arbeta? Möta människor?

Tänker mycket på er Mrs W

Vilken fint beslut! Kommer ni fortsätta på samma klinik? Visst var det Finland?

Tänker bara att om ni ska satsa era sista slantar så finns det ju kliniker som har garantier. Där vi gick på Ava st Petersburg garanterar dom 12 ägg och minst 4 blastocyster på dag 5. Om dom inte uppfyllt kravet får man nya ägg. Så vi fick 4 embryon, ett till mig och ytterligare 3 i frysen. Nu lyckades ju vi på första försöket men det känns ändå fint att ha till ev syskon i framtiden. Lite dyrare är det ju, betalade 9900 euro, men värt varenda krona. Vet att det finns fler kliniker med liknande upplägg. Nån tjej skrev om en tjeckisk klinik som erbjuder barngaranti för ungefär samma pris.

Tänkte bara så ni inte satsar allt på ett kort och hamnar i samma läge igen.

Kram!
  • Sjuttiosjuan
    Familj77 skrev 2017-11-23 03:27:25 följande:

Mitt i natten....

Kan inte sova

Vi har valt samma klinik i Finland.

Kan man verkligen få en garanti på att det blir en graviditet efter ÄD?? Hur kan en klinik lova det??

Låter ju för bra för att vara sant.

Efter alla år av kämpande, hopp och förtvivlan i en enda soppa, vet jag inte om jag vågar tro längreMen jag vill så gärna, känns ändå in i benmärgen. Vill och önskar!!

Hur upplevde ni kliniken i St Petersburg?? Proffsiga? Välkomnande? Fanns det en känsla av att "här bryr dom sig"?

Kram

St Petersburg var jättebra! Vi hade en fantastisk koordinator som svarade på mail dygnet runt, väl där var alla gulliga och hjälpsamma. Dom är väldigt duktiga och de flesta jag hört har blivit gravida, många vid första försöket och med massa fina embryon i frysen. Men det är lite dyrare där och lite bökigare eftersom man behöver visum men det var verkligen inte svårt att skaffa. Babygaranti kräver givetvis en del tester och undersökningar , man måste bli godkänd för den och det gäller både Reprofit och Ava. Reprofits babygaranti är mycket billigare, på Ava kostar den 250 000kr och tror i Tjeckien runt 100 000 (utan att veta exakt) men tycker definitivt du ska kolla upp det! Ava har inga köer heller, från att vi bestämde oss så tog det 2 mån tills jag var gravid. Kolla deras hemsida, dom har seninarium nästan varje månad i både Sthlm och Göteborg. Jättebra där man fick träffa doktorer och andra i samma situation.

Det kommer ordna sig men jag tror på nån form av garanti, tycker man ska få nåt till frysen när man väljer unga friska ägg!

Kram
  • Sjuttiosjuan
    Familj77 skrev 2017-11-23 16:06:45 följande:

Tusen frågor till dig nu, sorry

När jag söker på AVA i St Petersburg hittar jag en klinik som heter AVA-Peter och en som bara heter AVA

Vilken är det du/ni har varit i kontakt med??

Ingen fara! Svarar gärna på frågor.

www.avapeter.com/se/about/
  • Sjuttiosjuan
    Familj77 skrev 2017-11-23 18:36:09 följande:

Tack!! Så snällt av dig att hjälpa oss

Jag har en massa frågor men vet inte om jag "kan" eller "bör" fråga dom...

Det är frågor som i detta sammanhang är lite förbjudna. Har ingen att dela det med, förutom min man såklart men ibland vill man ha lite svar från någon som vet vad man pratar om och är i samma situation.

Det fanns inga seminarium planerade för Göteborg, det ligger närmast oss och hade passat bäst. Funderar på Stockholm men vet inte hur vi skall göra.

Var ni på det?? Gav det något??

Skicka PM! Inga frågor är förbjudna!
  • Sjuttiosjuan
    Familj77 skrev 2017-12-02 11:41:43 följande:

Hej

Tack för ditt svar och att du delar med dig av dina erfarenheter.

Vi har samma uppfattning om Fertinova. Kännde oss inte alls "prioriterade" om du förstår hur jag menar. Korta och lite bristfälliga svar på mina frågor. Absolut inga undersökningar. Fick uppfattningen att det skulle gå fort och snabbt. Ibland så fick vi känslan av att vi var ivägen.

Nu har vi valt att gå vidare för vårt sista försök....pengarna räcker inte längre

Vi stod mellan St Petersburg och Ava i Riga och vi valde Riga.

Har fått en bra känsla på den först kontakten vi haft och hoppas att det stämmer. Blir nog i slutet av Januari, början på Februari.

Just de, jag hade en fråga till dig, blir i ett PM framöver

Bra beslut att byta klinik tycker jag! Riga får ju fina lovord och resultat så nu måste det vara er tur!
  • Sjuttiosjuan
    Zwillinge86 skrev 2017-12-06 14:14:40 följande:

Av våra 19st befruktade ägg såg 16st fina vid ET, och vi fick tillbaks 2st. 4 dagar senare gick det att frysa 4st blastocyster. Tycker att det känns lite, att 10st gick bort när samtliga ägg befruktades och alla såg fina ut dag 2. Borde inte fler ha klarat sig fram till frysen då? Vad har ni för erfarenheter? Vi har aldrig fått till frysen tidigare, men då har det också sett sämre ut redan från början.

Tror vi fick ut 17 ägg och typ alla blev befruktade. Hade 12 st dag 3 men dag 5 fanns 4 kvar. Ett till oss och tre i frysen. De flesta av våra försvann dag 3-4. Men skönt att ni har i frysen! Men nu håller vi tummarna för embryona i magen!
  • Sjuttiosjuan
    lill111 skrev 2017-12-06 22:11:06 följande:

Hejhopp... dyker in med lite frågor här gällande ava Peter och deras garanti ... vad är det för kriterier man måste uppfylla för att få köra det programmet?

Tacksam för svar;))

Jag vet faktiskt inte vad som gäller för garantin:( Vi tog inte det alternativet.
  • Sjuttiosjuan
    Sara761 skrev 2017-12-07 21:11:07 följande:

Hej!

Hoppar in här! Har en del info... till alla vi som kämpar:) Vi har hållit på ett bra tag skam den som ger sig.

Har varit på både Fertinova Åbo det var här vi började, Ava Riga och ett besök för ev behandling i Ryssland på Ava Peter nu senast. Våra erfarenheter är att Fertinova inte var alls bra, riktigt dåligt försök (1 embryo insatt 2 frysta inget klarade sig) och nonchalant från deras sida, samtidigt hetsigt på något sätt.

Riga är vi supernöjda med trots många misslyckade insättningar. De är proffsiga och alltid vänliga och snabba, känns om de verkligen vill hjälpa oss och är inte "säljga".

Gällande garantin som ni nämner i Ryssland var vi lite intresserade av detta och åkte dit för provtagning, hysteroskopi och samtal på plats, detta skulle då ingå om man blev "godkänd" för paket med garanti (250.000.-) vilket de sa att istort sett de flesta blir.

Efter hysteroskopi och massvis med blodprover (de är duktiga och väldigt noggranna så det är ju bra) på plats hittades inget fel förutom att min livmoder var något hjärtformad, men bedömningen av läkaren var att en behandling troligen skulle lyckas. Efter vi varit hemma ett par dagar var det dags för skypemöte med läkare nr 2 på Ava Peter för planering av behandling hos dem. Då säger hon att vi inte är godkända för "garantipaket" då min livmoder har speciell form dvs hjärtform, utan vill att vi kör på med premiumpaket á 129000:-

I efterhand har jag kollat denna info med läkare, både i Sverige som utfört hysto på mig samt läkare i Riga och min form på livmoder påverkar inte om jag kan bli gravid eller ej. Slutsatsen jag drar är att de på Ava Peter har som affärside att sälja in garantipaket, men när man väl är inne i svängen så erbjuder de sina vanliga behandlingar, gärna det dyraste, om man vill ha sk premiumdonator osv.

Vi kände oss väldigt lurade och valde därför att avbryta allt och betalade endast för hysto på plats och tänker börja om på Ava Riga som vi har förtroende för.

Har någon här hört om någon som kört garantiprogrammet på Ava Peter? Eller fått pengar tillbaka efter misslyckande? Som ni säger låter för bra för att vara sant.

Lycka till alla!

Vi har gjort vår beh där och är jättenöjda. Dom är som sagt väldigt noggranna vilket jag tyckte var lite omständigt när vi höll på men så här i efterhand är jag ju glad att vi gick igenom alla tester dom begärde. Vi kollade aldrig på babygarantipaketet eftersom vi tyckte garanti för 4 blasto räckte. Tog en ickepremium donator och lycksdes på första försöket. Jag är nöjd från början till slut men alla har ju olika förutsättningar:) Ava Riga verkar ju jätteduktiga så nu håller jag tummarna för att ni lyckas där!

Stort lycka till!
  • Sjuttiosjuan
    Zwillinge86 skrev 2017-12-11 07:19:27 följande:

Helt blankt på Stickan idag också, vilket får mig att vara mindre hoppfull inför blodprovet. Vet ju att det krävs mkt högre nivåer för att få utslag på urin, men ändå. Ett litet spökstreck borde jag väl ha sett!? Nu kommer väntan på provsvaret, som säkerligen dröjer tills imorrn, vara sjukt lång. Är jag inte gravid nu så vet jag inte vad jag gör, inser att jag ändå nån stans utgått ifrån att det ska funka. Fan!

Håller alla tummar!!! Vilken ruvardag är du på? Och visst fick ni till frysen?

Hoppas hoppas hoppas!
Svar på tråden Äggdonation 2017