Evis39 skrev 2017-11-04 17:19:07 följande:
Hej!
Första gången jag skriver här, men har verkligen lusläst alla sidor om äggdonation. Fick reda på för 9 år sedan att jag hade cancer, men överlevde detta tack och lov. De starka cellgifterna gjorde dock att jag slutade producera ägg vid 30 års ålder. Tungt, men efter det har äggdonation varit min chans till att bära ett barn. Gjorde första försöket i jan i år, blev minus, andra i feb=minus. Tredje i april blev äntligen ett plus. Allt va toppen fram tills Rul i v.20, då det visade sig att barnet hade ett väldigt ovanligt komplicerat hjärtfel som man inte kunde fixa. Så jag var tvungen att föda ut mitt döda barn. Värsta jag gjort i mitt liv! MEN när jag höll henne efter så kände jag att hon till 100% var mitt barn. Tänkte inte en sekund på att det inte var mina gener. Det var jag som burit, känt och älskat henne. Så om vi lyckas igen så vet jag att jag inte kommer behöva oroa mig för att barnet inte ska kännas som mitt. Kommer dock oroa mig för allt annat under graviditeten. Ruvar nu på ett nytt litet frö. Jobbig väntan o svårt att tänka på något annat. Lycka till alla ni andra som oxå kämpar!!
Beklagar det du fått gå igenom, först cancer och barnlöshet samt sedan att behöva förlora ett barn. Livet är verkligen inte rättvist, vissa åker ständigt räkmacka medan andras elände avlöser varandra.
Efter fem års ofrivillig barnlöshet och flera missfall fick jag 2015 en son via ÄD. Äntligen kändes det som att oturen vände, men på hans 1-års kontroll fick vi veta att han hade cancer och några dagar senare insåg jag att jag var gravid. Vi fick missfall, men sonen har hittills klarat sig. Jag har verkligen tvingats att lära mig den hårda vägen att vara glad för det lilla och att aldrig ta något för givet. Men jag slutar aldrig att förundras över hur orättvist livet är för vissa.
Hoppas innerligt att ni kommer att lyckas bli gravida igen och denna gång föda ett friskt barn. För det är precis som du skriver rätt oviktigt vart den lilla ynka äggcellen ursprungligen kommer ifrån, barn tillverkade genom ÄD är gjorda av kärlek och hårt slit. Det är efterlängtade barn, precis som vilka barn som helst. De hade aldrig blivit till utan mottagarens kamp, de är dem de är just för att de har mottagarens partner till pappa och mottagaren till mamma. Jag tänker aldrig på att min son skulle vara mindre min än om ägget varit mitt. Han är min eftersom just han aldrig blivit till utan mig och mina fertilitetsproblem. Självklart kommer det alltid finnas en sorg över att inte kunna föra mina gener vidare, att inte få se resultatet av mig och min sambos blandade gener. Men den sorgen är så mycket mindre nu när jag äntligen har ett barn. Så till alla er som undrar, kan jag bara instämma i erfarenheten att ursprunget upptar väldigt lite av mina tankar.