• sina86

Tufft med 2åring och bebis

Vi har en son som är 2 år och 3 månader och en bebis på 6 veckor. Innan bebisen kom flyttade vi sonen till eget rum vilket gick bra. Ibland har han ropat och då har han antigen velat komma in till oss eller velat ha hjälp att somna om i sin säng. Vi har kunnat natta båda två även om han alltid väljer mig istället för pappa om man frågar. Han pratar väldigt bra och är bra på att uttrycka vad han vill om han blir ledsen osv.

Till en början när lillasyster kom funkade nätterna som vanligt. Pappa fick natta dom kvällar bebis ville äta och sonen ropade på pappa på natten när han vaknade vilket han aldrig gjort Innan, har bara varit mamma. Dom två veckor pappa var hemma umgicks han och sonen väldigt mycket. Innan dess hade sambon även haft 4 veckors semester så sonen var ju van att ha pappa hemma. Han blev ganska avig mot pappa när han började jobba igen och väldigt mammig. Lessen när pappa ska natta osv. Han blir numera väldigt ledsen och arg när pappa jommer in till honom på natten. Han vill att jag ska komma och det hjälper inte att han får komma in till stora sängen där jag ligger med bebisen. Oftast vaknar han vid 5 och fortsätter då gråta i vår säng. Ibland somnar han om en stund annars får vi gå upp. Nu har pappan sovit i hans rum nåra nätter men han vill bara att jag ska komma när han vaknar. Bebisen har det jobbigt med magen och skriker en del på nätterna så för att jag också ska få sova är det helt enkelt bara så att sambon får ta sonen. Jag känner bara, vad gör vi för fel?

Jag förstår att det är skitjobbigt att få syskon när man är 2. Men snälla säg att det blir bättre? Jag försöker spendera varenda minut som bebisen sover med stora sonen. Så gott det går då bebisen helst sover i famnen, hon börjar dock uppskatta selen så det är bra. Jag försöker inkludera honom i blöjbyten, matlagning osv så att vi kan umgås även om vi inte bara leker. Laddar upp med böcker i soffan att läsa när jag ammar. På helgerna blir det rätt mycket pappatid vilket dom båda uppskattar.

Jag behövde få skriva av mig lite. Jag är så trött. Hur reagerade era 2åringar på syskon?

• Svar på tråden Tufft med 2åring och bebis
  • Jw83

Vi har en på 1 år och en på 2,5år. Vi har helt enkelt prioriterat bort sömn. Ingen av oss har sovit på 1 år. Underligt nog så klarar vi oss numera på 2-3h sömn per dygn. Det blir bättre för ni vänjer er.

Vår äldsta är extremt pappig och den yngsta är mammig.

• JA77

Låt sonen flytta in i ert rum med bebisen (inte "bebis"). Det är en övergångsperiod!

• sina86
    Jw83 skrev 2017-09-14 12:26:30 följande:

Vi har en på 1 år och en på 2,5år. Vi har helt enkelt prioriterat bort sömn. Ingen av oss har sovit på 1 år. Underligt nog så klarar vi oss numera på 2-3h sömn per dygn. Det blir bättre för ni vänjer er.

Varför får ni så få timmars sömn per dygn? Sover era barn dåligt? Ja jag antar att vi vänjer oss. Det blir väl bättre med tiden det känns bara tufft just nu.
  • Liinaa91

det går över, det är en fas. vi fick nr 2 exakt en vecka efter nr 1 blev 2år.

lycklig var hon över lillebror och visade inga tydliga tecken på avundsjuka men kunde sova dåligt bli ledsen över saker hon annars inte blivit samt grät hon en lång period på förskolan.

nu är dom 3 och 1, bästisar!

• Heystella

Förlåt men det där är ju inte normalt? Sover inte era barn på natten? Har också 2st (en på 10mån och en på 2år) och båda sover hela natten. Barnen somnar kl 19, jag brukar lägga mig 22 och sen går vi alla upp ca 6.30-7. Jag sover alltså ca 8-9h/natt minst.
  • ninjamamman

Det där låter inte riktigt bra. Varför sover inte barnen?
  • Jw83

Nä vår två åring har någon sömnstörning och väcker syrran :( så helt normalt är det inte. Han är under utredning så vi hoppas att vi får sova nån gång i framtiden...

• Tomelilla15
    Heystella skrev 2017-09-14 19:58:14 följande:

Förlåt men det där är ju inte normalt? Sover inte era barn på natten? Har också 2st (en på 10mån och en på 2år) och båda sover hela natten. Barnen somnar kl 19, jag brukar lägga mig 22 och sen går vi alla upp ca 6.30-7. Jag sover alltså ca 8-9h/natt minst.

Fast det där är inte heller normalt, att få så mycket sömn med två så små, då får man skatta sig lycklig.
  • jennie08

Vi gjorde så att 2-åriga sonen fick sova i vår säng och bebisen i sin säng. Sen när sonen blev lite äldre ställde vi in en växasäng i vårt rum. Han sov där tills han var 4, sen ville han själv byta rum. Han fortsatte att komma in till oss på nätterna ett tag men jag antar att han behövde den närheten helt enkelt.

Lillasyster har aldrig sovit i vår säng eller kommit in till oss på nätterna mer än när hon är sjuk. Alla har olika behov.

Lycka till TS :)

• jennie08
    jennie08 skrev 2017-09-15 07:24:31 följande:

Vi gjorde så att 2-åriga sonen fick sova i vår säng och bebisen i sin säng. Sen när sonen blev lite äldre ställde vi in en växasäng i vårt rum. Han sov där tills han var 4, sen ville han själv byta rum. Han fortsatte att komma in till oss på nätterna ett tag men jag antar att han behövde den närheten helt enkelt.

Lillasyster har aldrig sovit i vår säng eller kommit in till oss på nätterna mer än när hon är sjuk. Alla har olika behov.

Lycka till TS :)

Missade meningen där du skrev att han inte vill sova i er säng. Har inga andra tips att komma med men vill bara lugna att allt går i faser, ibland en bra fas och ibland en mindre bra.

Stor styrkekram
  • Vyssan bulle

För att orka kan jag varmt rekommendera att ni föräldrar sover skilda åt. En har barnjour och den andra sover ostört i annat rum. Att få sova ostört 8-9 timmar i sträck varannan natt gör under! Vi har gjort så under flera år (ett barn med ovanligt orolig sömn) och det har räddat både psykiska hälsan och förhållandet, känner jag mig rätt säker på.

• NELJ

När jag fick barn nr två var storebror 2,5. Han hade också haft rätt ok rutiner innan men när lillebror kom blev det jättestökigt så vi gjorde så att jag sov med barnen i vår dubbelsäng. Pappan sov i vårt gästrum. Det blev bäst för alla. Jag låg oftast ned när jag ammade och då fick storebror också komma och lägga sig och gosa med oss om han ville.

Och det är en fas - det känns som en evighet när man är mitt uppe i det men det går över.

• sina86

Tack för att ni svarar! Skönt att höra att man inte är ensam och att det blir bättre. Vi försökte igår med att jag skulle sova med båda barnen men sonen ville absolut inte bli nattad i stora sängen "sova i min säng" sa han. Han vaknade vid 5.15 i morse men var inte ledsen utan så vara till pappa att han ville ha en kram av mamma på golvet ( han ville inte lägga sig i sängen för att sova mer) så då kom dom in till vårt sovrum och så kramades vi sen gick vi upp. Så skönt med en morgon utan tårar.

Svar på tråden Tufft med 2åring och bebis