Inlägg från: Alessia |Visa alla inlägg
  • Alessia

Hundproblemet i Sverige

Anatomy skrev 2017-09-15 15:54:05 följande:

Jag tycker faktiskt att det är de små hundarna som är problemet. De uppfostras inte och anses "gulliga" när de skäller. Jag har själv 3 st stora hundar som alla vid olika tillfällen blivit bitna så de blöder av små hundar. Min största (ca 30kg) är livrädd för små hundar efter att han blivit biten i ansiktet två gånger. Helt utan att svara tillbaka då han blivit så chockad. Men hade han svarat upp så hade de skyllt på "den stora hunden".

Du har en poäng där. Småhundar speciellt av terrierraserna  gapar, skriker, kastar sig kopplet och gör utfall och kan hålla på med det 50 m innan jag och mina hundar passerar dem och minst 50 m efter. Nu har jag fromma vovvar (flatcoat och labrador) som bara stirrar till på gaphalsarna och går vidare, men jag, deras matte, har lust att sätta munkorg på de små  monstren. Jag hade tidigare strävhåriga taxar, stora hundar i liten förpackning, och de var i farozonen för bett och hugg vilket även hände ett par gånger.
    Tre gånger har jag blivit biten av hundar: två gånger av en och samma jack russelterrier när min ena hund gick på lydnadskurs, den tredje av en pomeranian som slitit sig från sin matte och attackerade min labbe som då var halvvuxen valp.
Svar på tråden Hundproblemet i Sverige