Inlägg från: Jemp |Visa alla inlägg
  • Jemp

Hundproblemet i Sverige

Jag tänker att du inte har så mycket erfarenhet av knepiga hundar när du uttrycker dig som du gör.

Att inte ha kontroll över en agressiv hund är aldrig okej. Att vara medveten om sin hunds svårigheter är något helt annat.

• Jemp
    Dexter dot com skrev 2017-09-14 19:07:11 följande:

Självklart måste man ha sån kontroll på sin hund att den inte kommer lös och skadar/skrämmer folk och djur men att en hund gör utfall betyder ju inte per automatik att den är aggressiv eller att ägaren inte tar sitt ansvar.

Min hund är osäker och utåtagerande efter att ha blivit påflugen av lösa hundar och jag jobbar ständigt med att jobba på det problemet men ibland blir hon blockerad för att jag inte hinner med att avleda/få tillräckligt avstånd och då skäller hon/gör utfall.

Jag räknar mig som en ansvarsfull ägare som inser att vi har ett problem och gör allt i min makt för att lösa det men det tar tid och varje gång en lös hund rusar fram är vi på ruta 1 igen.

Att vissa inte vill låta en tonåring rasta deras hund tycker jag är helt förstårligt då väldigt få tonåringar har erfarenheten att lösa tex ett hundslagsmål om det kommer fram en lös hund. Det är inte heller så vanligt att en hund lyder en främmande person även om ägaren har 100% kontroll och hunden är lydig med sin ägare. Samarbete mellan hund/ägare jobbas ju fram under en längre tid och är inget som kommer gratis.

Sen håller jag självklart med dig om att många hundägare varken har kunskap eller intresse nog för att ha hund !

Precis så.
Svar på tråden Hundproblemet i Sverige