• Sundancekid

Bebis har svårt att somna

Jag behöver hjälp! Min 4 månaders bebis är jättebra på att sova under natten, i värsta fall vaknar upp en gång. Men problemet är nattningen, varje gång han somnar för natten så är klockan MINST 12.. både jag och sambon är så himla utmattade! Ikväll funkade ingenting i början. Jag ammade, både jag och sambon sjöng och vaggade.

Det har aldrig funkat att han bara somnar brevid eller i som säng. Antingen amning eller vaggandes med sång.

Vad har ni för rutiner på era 4 månaders bebisar? Tror att det skulle hjälpa jättemycket men vet inte hur man ska lägga upp det och vad man ska göra! Att gå in med honom i sovrummet brukar hjälpa honom att varva ner men hur tidigt man än tar in honom så är det alltid runt 12-1 han somnar.

• Svar på tråden Bebis har svårt att somna
  • Snuttis2

Tror inte det är ovanligt enligt bvc är ju förnatten bebisarnas vaken tid : ) !!

Enligt min bm är det ofta när vi vill sova som de drar igång, förhoppningvis lägger det sig över tid!

• Carambolan

Måste ni natta? Funkar det inte så kanske ni ska släppa det ett tag och bara låta barnet somna där ni är och där det blir trött. Det är inte hela världen om en fyramånadersbebis somnar i soffan framför tvn, eller i bärsele på ica maxi, och sen läggs i sängen. Rutiner kan komma senare

• möjligt
    Carambolan skrev 2017-09-14 07:11:43 följande:

Måste ni natta? Funkar det inte så kanske ni ska släppa det ett tag och bara låta barnet somna där ni är och där det blir trött. Det är inte hela världen om en fyramånadersbebis somnar i soffan framför tvn, eller i bärsele på ica maxi, och sen läggs i sängen. Rutiner kan komma senare

Vill bara ge en heads up om detta rådet. Det kan säkert fungera för många bebisar, men vissa bebisar är som vår Lille pojke. Han somnar inte av sig själv när han blir trött om man inte faktiskt "nattar" honom(i ett mörkt lugnt rum med sång/vaggning/amning etc. Han blir bara tröttare och tröttare tills han slutligen blir övertrött och exploderar i gråt och skrik. Och man får då spendera timmar med att vagga och sjunga med uppvak var 10:e minut ett tag när han väl somnat.

Om er lille är lite som vår kan jag tipsa om att hålla stenkoll på om där är minsta trötthetstecken, gnugga ögon, dra i öron etc. och redan då "sakta" ned hela lägenheten/bostaden. Ingen TV, dimma belysningen mjuka tysta röster etc. för att förbereda för natt. Får ni inga trötthetstecken alls(fick inte vi i början) så börja ändå "kvällstillstånd" hemma från 18-19 tiden så bebis har gott om tid att varva ned innan det är dags för själva nattningen
  • Fru Ve
    Carambolan skrev 2017-09-14 07:11:43 följande:

Håller med om detta. Har lärt mig den hårda vägen och nu med tredje barnet struntar vi i allt med rutiner och bara följer barnet. Jag vill tipsa om att turas om istället för att båda försöker trösta och natta. En lägger sig tidigare och den andra stannar uppe med bebisen till han somnar. Man kan passa på att se på tv eller distraheras av annat. Då får man vila varannan kväll.
  • möjligt
    Fru Ve skrev 2017-09-14 09:35:26 följande:

Håller med om detta. Har lärt mig den hårda vägen och nu med tredje barnet struntar vi i allt med rutiner och bara följer barnet. Jag vill tipsa om att turas om istället för att båda försöker trösta och natta. En lägger sig tidigare och den andra stannar uppe med bebisen till han somnar. Man kan passa på att se på tv eller distraheras av annat. Då får man vila varannan kväll.

Har man en bebis som inte somnar av sig själv så behòver man natta även om man följer bebisens egna rytm och självvalda sovtider. Vi fick mycket råd i den stilen att bebisrum somnar av sig själv när den är trött och det tog oss nån vecka av kroniskt övertrött och ständigt missnöjd bebis innan vi insåg att alla inte funkar så. Tog oss en tid att låta bebisen sova ikapp alla missade timmar men sedan dess har vi haft en mysig och glad liten kille
  • Erizajo

När mina barn var så små så var det de som bestämde sovtiderna. Rutiner kom senare

Svar på tråden Bebis har svårt att somna