Inlägg från: Abegayle70 |Visa alla inlägg
  • Abegayle70

Polisen utreder inte våldtäktsanmälningar!!!

CarinaL26 skrev 2017-09-13 09:39:44 följande:
    Skrämmande. Ett exempel på hur rättsväsendet misslyckats totalt. Visserligen har de inte fått resurser som behövs men de gör väldigt märkliga prioriteringar också. Målet måste vara att minst 90% av alla våldtäkter leder till fällande domar. Ja, det borde gälla för alla våldsbrott egentligen.
    K Kalle skrev 2017-09-13 09:41:16 följande:
    Eftersom endast 11% av de anmälda våldtäkterna leder till åtal (att utredningar får ligga länge minskar chansen rejält) innebär tyvärr att i stort sett alla kommer undan. Av de fall som leder till åtal döms bara någon enstaka procent och de flesta dömst till det lägsta straffet.
    När det leder till fällande dom som i länkat fall,  

mitti.se/nyheter/brott/taxichauffor-straff-valdtakt/

valde hovrätten att sänka straffet till underminimistraffet. Den stackars våldtäktsmannen mister ju jobbet som taxichaufför.

Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Abegayle70
    K Kalle skrev 2017-09-13 09:50:50 följande:
    Otroligt! Om man inte vill mista jobbet som taxichaufför är det bara att låta bli att våldta. NÄR ska rättsväsendet börja ta brottsoffrets parti?
    CarinaL26 skrev 2017-09-13 09:55:56 följande:
    Sanslöst!
    Dessutom måste principen att dela ut minimistraffet så ofta som möjligt ändras. Hela straffskalan måste användas. För minimistraff borde krävas minst att man samarbetat till fullo, erkänt och gjort allt för att minska polisens utredningsarbete. I andra fall borde minimistraffet vara uteslutet.
    Det är sanslöst!  I Israel hade han fått 16 to life.

• Abegayle70
    TQR735 skrev 2017-09-15 21:14:48 följande:
    Om du skaffar dig en pepparsprej och använder den mot en våldtäktsman så får du nog ett längre straff än vad våldtäktsmannen skulle fått.
    Det har jag inte brytt mig om, har haft pepparspray med mig i flera år. Aldrig behövt använda det som tur är.
Svar på tråden Polisen utreder inte våldtäktsanmälningar!!!