• 6barnMadde

När ska 13 åringar sova?

Jag har en 13 åring som är väldigt svår att lägga, hon vill somna runt 22-23 för hon säger att hennes vänner få vara vaken den tiden. Men jag har sagt att hon ska sova 21. Jag gör det för jag märker att hon blir trött dagen efter men hon säger att det inte gör något. Men hennes humör blir väldigt dålig som sagt hela dagen. Vad tycker ni jag ska göra? Vilken tid är normalt för en 13 åring att somna? Hur många timmar behöver en 13 åring? 

• Svar på tråden När ska 13 åringar sova?
  • Jag är bara jag

Enligt 1177 minst 9 timmar per natt, men mer under puberteten. Jag minns själv hur oerhört trött jag var i den åldern! Kunde sova 12 timmar utan problem.

• cosinus

Min 13-åring lägger sig typ 21:30-21:45. Det samma gäller 11-åringen.

13-åringen är morgonpigg och sover aldrig längre än 7. 11-åringen är morgontrött och sover därmed betydligt mer per vecka än storasyster.

Jag tycker det låter fullt rimligt med 22 för många 13-åringar. 11-åringen kommer garanterar vara där om 2 år.

• TQR735

Det är väldigt individuellt.

Enklaste svaret på frågan får du själv.

Kommer hon enkelt upp själv på morgonen? Eller är hon trött och det blir en massas tjafsande från dig?

Är hon pigg inga problem är hon trött, dags att lägga sig tidigare.

• Tow2Mater

Min 9-åring lägger sig 21.30.... (kliver upp kl 7)

Kanske 22 eller 22.30 skulle vara ok?

• Treansresa

Oj här lägger sig 13 åringen samma tid som syskonen. Tandborstning 1930 och sedan film på sina rum. Innan 21 sover hon varje kväll och upp 0545 på morgonen och då är hon trött.

• Mor till Ella

Min 13 åring lägger sig 21 och får kolla på ipaden till kl 21.30. Hon går upp 6.30 varje morgon.

• Stårschan

Oj. Vid 13 styr man väl det där ganska själv. Att du har bestämt att hon ska sova kl 21 låter väldigt hårt med tanke på att det är ett högstadiebarn du talar om. När hade du tänkt börja släppa på rutinerna? Det är ju ingen åttaåring du har. Att vara kvällspigg och morgontrött är naturligt för tonåringar, och om hon hellre lägger sig lite senare är det väl inte hela världen. Hon lär ju dessutom knappast somna 21 bara för att du har bestämt det. Kan ni inte komma överens om att hon ska vara tandborstad och klar och ligga i sin säng vid 22? Tro mig, är hon trött tidigare så lär hon gå och lägga sig tidigare.

• Stårschan
    Treansresa skrev 2017-09-13 02:43:41 följande:

Oj här lägger sig 13 åringen samma tid som syskonen. Tandborstning 1930 och sedan film på sina rum. Innan 21 sover hon varje kväll och upp 0545 på morgonen och då är hon trött.

19:30? Har hon inga fritidsaktiviteter, vänner eller läxor?
  • Panduro
    Treansresa skrev 2017-09-13 02:43:41 följande:

Oj det var tidigt.
  • jagärjagvemärdu

Men oj, vad hände med eget ansvar? Man är inget litet barn när men är 13 år. Hade definitivt inte några specifika läggtider då, tror min hemmatid var runt 21 när det var skola dagen efter. I den åldern ville jag väldigt gärna sitta uppe halva nätterna framför datorn (vi pratar till 2-3 på natten). Vi bråkade såå mycket men tillslut sa min mamma, "Vet du vad, sitt uppe hur länge du vill. Så länge du sköter skolan, kommer i tid och får bra resultat på ditt skolarbete." Så jag satt uppe hela nätterna och presterade bra i skolan.

Svar på tråden När ska 13 åringar sova?