• Hallonmilkshake

Stort dop! Hur mycket?

Hej! I November ska vi ha dop för lilltjejen och det blir ett ganska stort dop då jag har väldigt stor släkt. Vi räknar med ca 90 personer och vi tänkte bjuda på smörgåstårta, "vanlig" tårta, småkakor, saft och kaffe. Så min fråga till er är hur mycket tårta ska man göra för att det ska räcka till 90 personer med marginal? :)

• Svar på tråden Stort dop! Hur mycket?
  • Carambolan

Jag hade gjort 100 bitar av varje. Ska ni ha både smörgåstårta och vanlig tårta kommer nog många att ta ganska små bitar så jag skulle inte göra större marginaler än så. Troligen blir det snarare gott om tårta över av båda sorterna.

• karamellflickan
    Carambolan skrev 2017-09-09 22:04:55 följande:

Jag hade gjort 100 bitar av varje. Ska ni ha både smörgåstårta och vanlig tårta kommer nog många att ta ganska små bitar så jag skulle inte göra större marginaler än så. Troligen blir det snarare gott om tårta över av båda sorterna.

Instämmer mängd mässigt.

Däremot så funderar jag på att bjuda på både smörgåstårta och vanlig tårta. Tycker inte att det behövs vanlig tårta om man bjuder på smörgåstårta. Det blir lite "kaka på kaka" av det hela. Istället skulle jag, om jag absolut ville ha även vanlig tårta på dopet, byta ut smörgåstårtan till något anat. I november fungerar tex soppa som också kan bli lite festligare känsla av om man vill. Eller kör smörgåstårta men utan att plocka ihop det, dvs sallad, några goda röror till det, kallskuret etc som var och en själva får plocka av och så bröd till det.
  • Carambolan

Håller med Karamellflickan om att det kan bli lite kaka på kaka. Ett alternativ är att bara ta smörgåstårta och hitta på en annan efterrätt. Små pannacottor i fina engångsglas är till exempel sött och festligt till kaffet, lätt att göra många av, möjligt att dekorera och pynta men inte alls lika mastigt som en tårta.

Svar på tråden Stort dop! Hur mycket?