• Anonym (Knegarn)

Vill byta från NORDEA till en annan bank. Vilken ska jag välja?

Jag har länge funderat på att byta bank, och att NORDEA flyttar till Finland blev liksom spiken i kistan.

Frågan är vilken bank jag ska byta till. Jag har inga lån. Det jag har på banken - vanligt sparande samt fonder - har ett sammanlagt värde av c.a 900 000:-, så jag vill ha en stabil och bra bank. Eventuellt sätt vissa pengar i nischbank med insättningsgarant och högre sparränta.

Tips!?

• Svar på tråden Vill byta från NORDEA till en annan bank. Vilken ska jag välja?
  • Anonym (A)

Det är nog bäst, att spara alla pengar hemma..

• Anonym (Obi Wan Kenobi)
    lkasndlkqnwldq skrev 2017-09-09 14:21:20 följande:
    Hur Finland ska klara av en framtida Nordeakris förstår jag inte. Kan nog bli att hela landet går i konkurs om det vill sig illa.
    Nordea kommer ingå i EU's bankunion, så du har missuppfattat vem som ska rädda dem i en krissituation.

• Anonym (Wtf)
    Anonym (Nej Nordea) skrev 2017-09-09 14:34:05 följande:

Det folk vänder sig emot är hur man medvetet ljuger, hur man även tidigare hjälpt folk att skattefiffla osv osv, det är för många skandaler nu och folk har fått nog, man vill varken gynna Nordea eller förknippas med Nordea, det är helt enkelt inte 'skit samma' för alla människor.

Sen att man försöker flytta fokus och skulden till andra för att plocka politiska poäng fråntar inte på något sätt Nordeas alla skandaler och brister.Frågan är ju varför du försökte sprida Nordeas uttalanden om att de inte var Nordea  när det är lögn?  - att man byter namn fråntar inte heller på något sätt ansvaret.

Var det medvetet av dig eller bara brisatnade kunskap?

Att dumförklara människor är nog det dummaste man kan göra, samma sak med att bortse från historia när det påverkar nuet.

Att inte stå för sin historia, att vifta bort saker och tro att människor är får som stannar kvar oavsett är dumt och det ser vi nu.

Fråntar ansvaret för vad?
  • Anonym (Knegarn)
    Anonym (Arnold) skrev 2017-09-08 21:35:13 följande:
    Kanske därför de lägger pengarna på hög. För att klara nästa bankkris. Men de pengarna ville staten ha istället.
    Pengarna från bankskatten skulle ju gå till att kunna hjälpa banker vid framtida kriser... bland annat.

Jag har som sagt varit missnöjd med NORDEA under en längre tid. I och för sig kanske jag blir lika missnöjd med en annan bank. Eftersm jag inte har några lån blir det annat som är viktigt för mig vid val av bank.
  • Anonym (Knegarn)
    Anonym (byt bank) skrev 2017-09-08 21:50:03 följande:
    Men snälla, antingen försöker du likt Nordeas toppar också medvetet vilseleda människor eller så saknar du kunskap.

Nordbanken gick samman med Merita och bytte namn till Merita-Nordbanken

Merita-Nordbanken gick samman med Unibank och kreditkassen och bytte namn till Nordea

Så att ni försöker prata runt folk betyder ingenting, folk är inte dumma och inte heller glömmer vi utan man blir snarare bara mer förbannad när ni försöker dumförklara svenska folket med era försök till vilseledande.

Jag har bytt från Nordea till Handelsbanken, om Handelsbanken beter sig som Nordea så byter jag igen för det är vi kunder som har makten inte bankfolket, det kan bli ett bryskt uppvaknande, en bank är inte mer annorlunda än andra företag, vi kunder bestämmer var vi vill placera våra pengar.
    Svenskar har varit väldigt dåliga på att byta bank och det kanske NORDEA har räknat med. Därför hoppas jag nu att fler gör sig omaket att byta. det är så klart krångligare om man har en massa lån. Det borde vara enkelt för mig, och ändå vet jag inte hur jag ska göra!
  • Anonym (Knegarn)

Alltså. Jag vill inte bara byta bank på grund av att NORDEA flyttar från Sverige. Det var liksom droppen som fick bägaren att rinna över.

En gång i tiden valde jag Nordbanken, för att mina föräldrar hade den banken, och jag blev pluskund vilket gav en del fördelar. Alla dessa fördelar är nu borta. Jag tror att man fortfarande kan växla till utländsk valuta utan avgift, men inte om man som jag bor norr om Gävle.

Förutom detta har det varit en rad skandaler. Jag vet att även en liten enkel människa faktiskt kan påverka och jag tycker att man ska göra det. Om man ogillar att banker gör som NORDEA, dvs gärna tar emot hjälp från skattebetalare men inte ger något tillbaka, då kan man säga ifrån genom att flytta sina pengar. Av samma anledning gick min mamma ur Röda Korset - hon gillade inte deras pengahantering och ville inte vara en del av verksamheten.

Jag ser inga direkta fördelar för mig med NORDEA. Jag har en fond hos Avanza och jag kan skaffa fler där. Jag kan sätta in min knappa miljon hos en nischbank och få högre ränta. Hos NORDEA är det praktiskt att ha kvar lönekontot och skaffa bankfack (det kan vara enda banken här i stan som har bankfack).

• Anonym (bytt)

Jag har bytt, dels är Nordea långt ifrån den bästa banken(varit lathet från min sida att jag inte bytt innan) och kom på mig själv med att ljuga när omgivningen frågade vilken bank jag hade, man skämdes liksom.. det fick mig att vakna upp ur min bekvämliga bankdvala.

• elyse

Fundera över vad som är viktigt för dig. Kontanthantering är det t.ex. få banker som har idag. I min hemstad är det bara Handelsbanken. Ring runt till bankerna i närområdet.

• Anonym (O)

Det är ett problem när banker behöver hjälp av staten när det krisar. Å andra sidan är det konstigt om danska och finska bankkunder ska bekosta en avgift till svenska staten för att den ska kunna ge insättningsgaranti för svenska kunder. Så jag tycker inte alls det är självklart att Nordea är "onda" för att de inte vill ha hk i ett land som tar en avgift av banken som inte andra länder tar. Någonstans ska pengarna tas och det lär vara från småspararna och smålånarna.

• trorduja
    Anonym (O) skrev 2017-09-11 14:33:40 följande:

Det är ett problem när banker behöver hjälp av staten när det krisar. Å andra sidan är det konstigt om danska och finska bankkunder ska bekosta en avgift till svenska staten för att den ska kunna ge insättningsgaranti för svenska kunder. Så jag tycker inte alls det är självklart att Nordea är "onda" för att de inte vill ha hk i ett land som tar en avgift av banken som inte andra länder tar. Någonstans ska pengarna tas och det lär vara från småspararna och smålånarna.

problemet är ju att Nordea inte hade några som helst problem när det själva fick hjälp av skattebetalrna(att de nu har bytt namn ändrar ju inte på det faktumet) men nu vill man inte alltså betala, de täbnker dessutom inte långsiktigt, det går bra nu för Nordea men tiderna kan förändras, de har ju redan en gång fått hjlp

men för mig har det avgörande varit skattefifflande, det fick mig att byta, så med tanke på deras sinne för olagligheter och fiffel så är det ingen nyhet att de nu drog till Finland, alla banker är mer eller mindre giriga men Nordea går över alla gränser och när dem sen kallar oss kunder för idioter då är gränsen nådd

• Anonym (Knegarn)

Hur gör man, rent praktiskt, när man byter bank? Jag har några vanliga sparkonton (inklusive lönekontot) plus en aktiefond, en räntefond och pensionsfond. Pensionsfonden sparar jag inte mer till efter att avdraget togs bort.

• Kirenaj68

Flyttar Nordea till Finland slipper de väl den tänkta resolutionsavgiften och det gynnar ju oss Nordeakunder. Stannar kvar i Nordea.

• Anonym (Obi Wan Kenobi)
    Kirenaj68 skrev 2017-10-08 17:19:44 följande:

Flyttar Nordea till Finland slipper de väl den tänkta resolutionsavgiften och det gynnar ju oss Nordeakunder. Stannar kvar i Nordea.

Tror du verkligen att den "vinsten" kommer kunderna tillgodo? Kommer de få bättre ränta och lägre avgifter?

Naturligtvis inte! Vinsten hamnar hos aktieägarna och ledningen.

Jämför villkor och byt bank om du hittar någon bättre. Jag har redan tidigare bytt från Nordea till Skandiabanken och Forex. Ingen månadsavgift och alla vanliga banktjänster. Forex ger tillgång till kontor och kontanthantering. Skandiabanken ger tillgång till Swish. Kreditkort har man lämpligen hos något bensinföretag, finns med 1% bonus och utan årsavgift.

• Anonym (dm)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2017-10-08 21:35:48 följande:
    Tror du verkligen att den "vinsten" kommer kunderna tillgodo? Kommer de få bättre ränta och lägre avgifter?

Naturligtvis inte! Vinsten hamnar hos aktieägarna och ledningen.

Jämför villkor och byt bank om du hittar någon bättre. Jag har redan tidigare bytt från Nordea till Skandiabanken och Forex. Ingen månadsavgift och alla vanliga banktjänster. Forex ger tillgång till kontor och kontanthantering. Skandiabanken ger tillgång till Swish. Kreditkort har man lämpligen hos något bensinföretag, finns med 1% bonus och utan årsavgift.
    Exakt

Känns lite som om det mer är Nordeaanställda som försöker göra skadekontroll men det går inte så bra, fler och fler lämnar ju det sjunkande skeppet, inte ens alla aktieägare är tydligen nöjda med vad ledningen sysslar med.

Jag har lämnat Nordea men det gjorde jag redan vid den förra skandalen, den härär inte ens den sista det kommer säkerligen fler
Svar på tråden Vill byta från NORDEA till en annan bank. Vilken ska jag välja?