Skolsbyte
Hej,
Mina barn går i skola i den kommun där jag bodde med deras pappa. Dock har de bott hos mig på heltid över ett halvår och kommer inom kort även vara skrivna hos mig, jag bor i en annan kommun. De kommer fortsätta bo hos på heltid och ha umgänge helger med deras pappa.
De önskar byta skola till en skola där vi bor, vilket ju är en annan kommun än där de går idag. Har jag rätt att byta skola utan faderns godkännande eller måste jag gå till rätten med frågan? Han vägrar låta dom byta skola för sin egen bekvämlighets skull. Han tänker inte åka till oss och hämta barnen när han ska ha dom, för det är så långt tycker han. Idag kan han hämta dom i skolan mitt i veckan också för att umgås en stund med honom, men dessa extra träffar är väldigt spontana och sker inte alls ofta, kanske max 2 ggr/mån.
Avståndet vi talar om är 2,5 mil enkel resa men här i Stockholm motsvarar det ca 2,5 timme totalt i bil varje dag för barnen i.o.m. alla köer i rusningstrafik.
Hur ska jag gå tillväga? Barnens största önskan nu är att slippa bilåkandet. Det är dom själva som vill byta skola. Själv jobbar jag i kommunen där deras skola är så jag själv har ingen vinning i det hela. De är i den åldern att de inte behöver gå på fritids längre.
Tips någon?