• Orka

Folk som TROR de är ofrivilligt barnlösa

Hej nu är det gnälltimme! Jag har ett förflutet som ofrivilligt barnlösa. Det tog 2.5 år att få barn och då via ivf. Det kändes lång tid då men nu känns det som om vi ändå hade tur som fick vårt barn så fort. Vi är oförklarligt barnlösa. Nu sätter vi snart igång med ivf igen för syskonförsök. Så läser jag en del historier om par som är SÅ oroliga för de anser sig vara sekundärt barnlösa. Första barnet gick som smort, kom till på första samlaget efter att kondomen kastats. Sen när de vill ha syskon så tar det plötsligt låååång tid. De kan ha försökt i HELA nio månader nu och har ställt sig i kö för utredning och ivf. Då blir jag så provocerad alltså! Vaddå ofrivilligt barnlösa. De har ju inte ens försökt i ett år. Det är som om alla som hade lätt med första absolut inte förstår att det kan ta tid. Och så vill de ge sig själva epitetet ofrivilligt barnlösa för att tycka synd om sig eller? Någon annan RIKTIGT ofrivilligt barnlösa som hajar vad jag menar?

Förresten undrar jag vad det är för hajp att ha tätt mellan barnen. Tycker var och varannan verkar köra under två år mellan barnen. Är det nån statuspryl eller? Jag vill gärna ha minst 3 år och det lär det bli med tanke på våra svårigheter att bli gravida! Jag tror inte på grejen att syskonen leker bättre med varandra om det är tätt. Tror alla i familjen blir överbelastade bara!

• Svar på tråden Folk som TROR de är ofrivilligt barnlösa
  • Orka

Många kloka svar. När jag tänker efter så tror jag att anledningen till att jag blev extra provocerad var att det hela verkligen framställdes som ett reportage om ofrivillig barnlöshet. Och jag tyckte det var magstarkt att göra så med ett syskonförsök efter 9 mån.

Alla har rätt till sina känslor! Då kan jag ha rätt till mina. Jag tror alla ofrivilligt barnlösa kan skriva upp på att det ibland dyker upp mörka tankar och avundsjuka på andra par. Då är det skönt att kunna gnälla av sig här för att kunna bli mer ödmjuk i det riktiga livet. Jag tycker definitivt jag blivit mer ödmjuk av denna resa men det märks kanske inte så bra när jag vill gnälla av mig här. Som jag skrev: det är gnälltimme. Det var ett (lite otydligt) sätt att meddela att alla ofrivilligt barnlösa får gnälla av sig här.

• Orka
    999 skrev 2017-09-06 00:05:11 följande:

Min man och jag har försökr få barn i 4 år. Vi har fått beskedet att vi inte kan få barn, varken naturligt eller med IVF. Vi kommer aldrig bli föräldrar. Och här sitter du och gnäller över att det tog 2,5 år och att ni slutligen fick barn med IVF?

Allt är relativt.

Förstår inte vad du menar med att jag gnäller över att det tog 2,5 år? Jag skrev ju att det känns som kort tid nu i efterhand. Då faktiskt med tanke på alla som kämpar på år efter år. Men jag förstår din poäng. Allt är relativt. Jag tycker självklart att ni har det värre än mig. Många tycker inte man ska prata om vem som har det värst men vi är ju människor och Vi jämför oss alltid med varandra.
  • Orka

Det där med försäkringskassan var ju en bra förklaring. Varför är det så förresten? Det blir ju som att priviligera tätt mellan syskon. Förstår inte grejen. Kanske för att skydda ekonomin hos en utsatt grupp?

• Orka

Jag menar ekonomin hos en utsatt grupp, vilket man skulle kunna bli ekonomiskt om inte SGI-skyddet fanns för tätt mellan syskon.

• Orka

Jag var inne i en tråd för ofrivilligt barnlösa. Många där som hadeförsökt i MÅNGA år. Där var det en som skrev ungefär så här "Förstår er PRECIS. Vi har försökt med syskon i sex månader nu och jag är helt förkrossad". Det blev en livlig diskussion då där vissa tyckte hen skulle lämna tråden och vissa tyckte alla som ville skulle få vara med. Jag skrev inget men tyckte personen borde lämna i respekt för trådstartaren. Jag vet att det är tufft även efter sex månaders försök, men tycker en kan låta bli att kalla sig ofrivilligt barnlös innan en försökt över ett år.

• Orka
    Bjoer skrev 2017-09-07 14:49:41 följande:

Nu ska vi se. Du HAR barn och kallar dig ändå ofrivilligt barnlös och sen gnäller du på att andra kallar sig ofrivilligt barnlösa fast de har barn. Är det bara jag som ser ironin i det hela?

Nja jag skrev att jag har ett FÖFLUTET som ofrivilligt barnlös. Sen skrev jag att vi "är" oförklarat barnlösa. Det borde väl ha stått att det inte hittades någon förklaring till att vi då VAR ofrivilligt barnlösa. Förresten kan jag nog med gott samvete kalla mig sekundärt barnlös för vi har försökt på egen hand i över ett år med syskon nu. Om man har fastställda problem eller är äldre kan jag ställa upp på att kalla sig ofrivilligt barnlös redan efter några få försök. Eller om man börjar bli äldre och inte hittar en partner. Så jo det finns en massa personer som gärna får kalla sig ofrivilligt barnlösa i mina ögon.
  • Orka

Timo och Kasperina, ni lyckas beskriva detta så mycket bättre än jag gör! Det är precis det där att någon vill göra anspråk på att förstå ens situation fast de uppenbart inte gör det. Förstår att inte orkade behålle dem som vänner!

Svar på tråden Folk som TROR de är ofrivilligt barnlösa