Är den nya generationen mesigare/latare?
Som jag skrev innan, ytterst få i min grundskoleklass var tvungna att städa hemma. När jag pluggade till civilingenjör så var det väldigt, då menar jag väldigt många nykläckta teknologer som inte tvättade sina kläder själva, åt alla måltider på högskolans fik och matsal. Då var det även under den tiden grabbarna gjorde lumpen, något borde de lärt sig där tycker man.
Mitt ex mamma åkte hem och städade hos honom några gånger per halvår. Fast det var killarna det :).
Jag använder inte mig som referens där, för vi var tvungna att vara med varje veckostädning (vilket dock inte gav något spill på mina syskon som levde i kaos under sin studietid), tog hand om familjens tvätt från det jag var 15 år, arbetade varje helg, alla ledig tid från det jag var 15 år (det var först när jag fick min första fasta anställning jag var ledig mer än två veckor under sommaren), läste på gymnasiet och sedan på teknisk högskola.
Men det underbara är att mina curlade klasskamrater ändå lyckades att sköta både hem och arbete som vuxna.
Och när det gäller den där länken, nja, han överdriver nog lite grann. Ungdomsarbetslösheten är inte så hög. Däremot finns det säkert en för stor grupp som inte klarar av att hantera arbetslivet.
Vad jag satsade på med mina barn (och som jag trodde var bra) var att visa dem hur det skulle se ut. Dvs. jag kunde tvätta åt dem och även vika tvätten och lägga tillbaka i deras garderober. Nån gång har jag visat dem också hur man kan vika och sagt att man ska hänga upp så att det inte blir skrynkligt. Min mamma behövde inte lära mig mer. Som vuxen gjorde jag ungefär som hon hade gjort. Förutom att man inför egna förbättringar, eller också förenklingar. Men man måste inte verkligen öva på sånt. Man förstår ju också principen. Och jag blir så förbannad på mellansonen nu, för att jag har förklarat för honom: Om du bara torkar golvet en gång i månaden eller varannan månad så kommer du inte att få den helt rent. Då kommer det att krävas nån slags storstädning sen. Gör man det minns varannan vecka, så slipper man ju det. Varför gör han inte det?
Och äldste sonen som också har lärt sig att man har allt sorterat i garderoben har efter att han bott hemma igen i något år inte lyckats än att lägga sina kläder i nån garderob. De ligger i högar i hans rum. Det är ingen bra idé, men jag har försökt få honom att lägga dem i garderoben. Och två flyttkartonger står mitt i rummet istället för i krypvinden direkt bredvid. Jag har "hintat" men om han inte vill....
Jag trodde verkligen: Ger man ett gott exempel, så kommer de att se det som det "normala" och göra så också. Uppenbarligen funkar det inte med alla.