• LFF

Är den nya generationen mesigare/latare?

Eftersom ni bor i Stockholm med omnejd så förstår jag att dina barn inte har körkort. Det är ju liksom inte nödvändigt!

Själv tog jag körkortet när jag var 34. Orsak? Vi kikade på ett område där det var hyfsat nödvändigt med körkort om man hade barn (som vi då försökte få) som skulle till/från förskolan. 

Få de hemmavarande vuxna betala för sig eller bor de gratis? Om de bor gratis förstår jag varför de inte försöker hitta något eget. De har ju full service hemma. 

Det är ju ni föräldrar som uppfostrat barnen. Så om felet ligger någonstans så är det ju på er *missförstå mig rätt*

Nu vet jag inte när du studerade och började jobba men jag gick ut högskolan 2001 och det var då faan inte lätt att hitta jobb då. Inte bostad heller. Och det har ju då inte blivit enklare nu. 

• LFF
    sextiotalist skrev 2017-09-07 14:53:45 följande:
    Brunnar och sådant är också något man gärna missar.
    Köket är ju bakom spisen och fläkten något som ungdomarna missat (upptäckte en väninna när hon hjälpte ett av sina barn med flyttstädning).
    Efter att ha jobbat en sommar som flyttstädare kan jag säga att är MÅNGA som glömmer att göra rent både brunnar och bakom spisarna. Inte bara "lata" ungdomar.
    AndreaBD skrev 2017-09-07 14:23:28 följande:
    Visst, jag minns också några lata och bortskämda ungar från den tiden. Själv brukade jag inte behöva hjälpa att just städa (förutom som undantag). Däremot att diska, handla och annat. Men även de sakerna som man inte alls hade gjort - jag hade ALDRIG tvättat med en tvättmaskin. Vad gör man? Man läser bruksanvisningen. Laga mat hade jag inte heller gjort. Man testar sig fram. Eller numera googlar man efter recept.

Vad jag satsade på med mina barn (och som jag trodde var bra) var att visa dem hur det skulle se ut. Dvs. jag kunde tvätta åt dem och även vika tvätten och lägga tillbaka i deras garderober. Nån gång har jag visat dem också hur man kan vika och sagt att man ska hänga upp så att det inte blir skrynkligt. Min mamma behövde inte lära mig mer. Som vuxen gjorde jag ungefär som hon hade gjort. Förutom att man inför egna förbättringar, eller också förenklingar. Men man måste inte verkligen öva på sånt. Man förstår ju också principen. Och jag blir så förbannad på mellansonen nu, för att jag har förklarat för honom: Om du bara torkar golvet en gång i månaden eller varannan månad så kommer du inte att få den helt rent. Då kommer det att krävas nån slags storstädning sen. Gör man det minns varannan vecka, så slipper man ju det. Varför gör han inte det? 

Och äldste sonen som också har lärt sig att man har allt sorterat i garderoben har efter att han bott hemma igen i något år inte lyckats än att lägga sina kläder i nån garderob. De ligger i högar i hans rum. Det är ingen bra idé, men jag har försökt få honom att lägga dem i garderoben. Och två flyttkartonger står mitt i rummet istället för i krypvinden direkt bredvid. Jag har "hintat" men om han inte vill....

Jag trodde verkligen: Ger man ett gott exempel, så kommer de att se det som det "normala" och göra så också. Uppenbarligen funkar det inte med alla.

Oj oj oj, min mamma städade och "visade" mig hur man gjorde och hur det skulle se ut. Jag hatade (och hatar fortfarande) att städa. Det såg ut som om Stormen Katrina gått igenom mitt rum mer eller mindre konstant. 

Flyttade hemifrån och inte sjutton blev det bättre då. Men, jag har alltid haft ett system i mitt kaos. Fråga mig vart något finns och jag vet exakt vart det ligger även om det ser ut som om man inte kan hitta ett skit.

Jag älskar att ha det rent och snyggt omkring mig, absolut, men jag hatar att göra det. Nu har jag själv små barn och då blir det ju mer automatiskt att man städar eftersom annars kan det hamna olämpliga saker i små munnar (det började redan när vi skaffade hund för en herrans massa år sedan). Men kul att städa? Aldrig i helvete. Torka golven varannan vecka? Hell no! Inte ens en gång i månaden. Och inte fasen har vi det skitigt ändå. Att få till dammsugning en gång i veckan är tillräckligt jobbigt att få till. 
  • LFF
    sextiotalist skrev 2017-09-07 16:20:08 följande:
    Det är tråkigt att städa 9 ggr av 10, men den tionde gången kan jag tycka det är kul, roligast är när det är riktigt kaotiskt innan, då verkligen ser man skillnaden efteråt. Att småvifta med dammtrasan och jaga obefintliga dammkorn, nja, inte riktigt min grej.
    Absolut. När det är kaos så ser man ju faktiskt att något händer när man faktiskt städar!

Enda gången genom alla år som jag städat frivilligt är när jag varit irriterad och arg på någon/något. Då är städning terapi! 

Just ja, jag städade hellre än pluggade också... Konstigt vad andra saker kan bli intressanta när man ska plugga till en tenta.
Svar på tråden Är den nya generationen mesigare/latare?