Jag är bara jag skrev 2017-09-04 17:47:21 följande:
Vi kämpade drygt 10 år innan vi fick barn. Det korta svaret på hur man orkar är för att man måste! Vill man ha barn måste man ju kämpa tills det går. Spontant, IVF, ÄD, adoption eller surrogat- vägarna är många. Vad gäller att orka umgås med gravida och bebisar så säger jag bara att det är inget man måste orka alls! Vi umgicks inte med såna, jag gick sönder inombords bara av att se dom så jag kunde inte. Klumpiga kollegor fräser man ifrån till! Det angår INGEN annan om eller när man "skaffar" barn och det är sanslöst oförskämt att fråga!
Håller 100% med. Man orkar för att man måste. Man mår inte bra. Man får kämpa på. För vissa är vägen ganska kort (tar sig på första IVF-fösöket), för andra är vägen mycket, mycket längre och tyvärr mår man sämre för varje motgång/misslyckat försök. Efter ett tag måste man dessutom börja ta massa beslut kring hur man ska fortsätta (om det inte lyckas alltså!): ge upp IVF? Köpa fler IVF-försök? Adoption? Alternativ behandling utomlands? Äggdonation? Osv. Jag tycker att det jobbigaste är att det inte finns några garantier gällande om man lyckas i slutändan eller inte. Det är oerhört tufft, verkligen en stor livskris. Och man behöver inte umgås med vänner som har barn eller är gravida. Man får försöka förklara varför man inte orkar. Många förstår, men vissa förlorar man tyvärr på vägen. Förlåt om jag målar upp det svart! Men det är ganska svart
Tack och lov lyckas i alla fall 60-70% av alla inom sina tre landstingsfinansierade försök! Det är ändå rätt så bra siffror! Önskar dig all lycka! <3