• huskur

Äter jag för mycket?

Anonym (Korven) skrev 2017-09-02 16:04:27 följande:

Tack för era svar! Ja, man kan nog kalla mig viktstabil. Skulle dock vilja gå ner ca 4 kg men tydligen inte tillräckligt mycket för att göra något åt det Men det kändes helt fel att få i sig en falukorv på egen hand på så kort tid och tänkte att om det objektivt sett är för mycket mat så har vi anledningen till att jag väger lite mer än jag vill. Har nämligen fått för mig att jag nog äter större portioner än de flesta, men så svårt att veta.... Om jag börjar jobba på portionsstorlekarna kanske jag går ner ner mina 4 kg "automatiskt"

Aha. Men testa denna kollen då. Jag gjorde det på mig och fick en del uppstrukturering där. 

www7.slv.se/Matdagbok/LoggaInPublikUndersokning.aspx
  • huskur

Jag vet inte hur mycket en kalkonfalukorv väger. Har aldrig ätit någon sådan. 1 kg eller 400g? Det är ju liksom lite skilnad. Hur skall jag veta om du ätit för mycket om du inte säger hur mycket det var?

Men du lagade fyra portioner och har ätit upp tre portioner på tre måltider. Är väl inget konstigt med det? (Mer än att du äter samma mat så ofta.)

• huskur
    Anonym (Korven) skrev 2017-09-02 16:04:27 följande:

Men det kändes helt fel att få i sig en falukorv på egen hand på så kort tid och tänkte att om det objektivt sett är för mycket mat så har vi anledningen till att jag väger lite mer än jag vill. Har nämligen fått för mig att jag nog äter större portioner än de flesta, men så svårt att veta.... Om jag börjar jobba på portionsstorlekarna kanske jag går ner ner mina 4 kg "automatiskt"

Ja, alltså det vanliga är väl att man äter annat emellan. Alltså kanske kokt fisk  och ärtsoppa ena dagen och broccoligratäng och kycklingsoppa andradagen. Hade du ätit så, så hade falukorven räckt länge. Men mängderna beror ju på hur mycket du rör på dig under dagen. 

På matvanekollen väger man inte maten, utan kollar hur mycket det ser ut på talriken, eller anger mänd på annat sätt.
  • huskur
    Anonym (Korven) skrev 2017-09-02 19:48:25 följande:
    Testreggade dagen, mycket intressant. Tack för tipset! Sammanfattningsvis åt jag idag ca 200 kalorier för lite, för lite fibrer, för lite vitaminer och för mycket mättat fett.
    Men du ammar altså! Då behöver du ju extra! Hur mycket har jag dock ingen aning om. Finns säkert info om det någonstans.

Vitaminer och fibrer får du med grönsaker och frukt. Mindre mättat fett=mindre falukorv.Glad 
  • huskur
    Anonym (Korven) skrev 2017-09-02 18:16:10 följande:
    Så gör jag med. Har inte lyxen med diskmaskin så jag njuter de dagar maten räcker så att jag slipper diska kastruller Men visst finns det en poäng i att laga mat varje dag och frysa in, blir ju mer allsidig kost ...
    Har inte heller diskmaskin och gillar inte heller att diska eller laga mat i onödan. Men när jag lagar, så lagar jag rätt mycket på en gång och fryser in i portionsburkar. Tar upp ur frysen på kvällen eller efter frukost och ställer i kylen så tinar de av sig själva. Tar ingen tid från mig så att säga. Sen när jag kokar potatis/ris/pasta lägger jag i en grej och ångkokar grönsakerna där, och ovanpå det lägger jag talriken (med lagom glipa, så det inte kokar över!) med maten som tinat. Överst locket. = minimalt med disk och jobb. Under tiden det kokar gör jag sallad. Mat är gott!Glad
  • huskur
    Anonym (Korven) skrev 2017-09-02 18:16:10 följande:
    Men visst finns det en poäng i att laga mat varje dag och frysa in, blir ju mer allsidig kost ...
    När man fryser in behöver man inte laga mat varje dag, mer än kolhydrattillbehör i form av potaits/pasta/ris o.s.v.  Bara att ta upp en portionsburk ur frysen på kvällen och ställa i kylen.

Med tanke på att du ammar, så kanske den här länken är mer passande:
    www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/ammande
  • huskur
    Anonym (Korven) skrev 2017-09-02 21:31:31 följande:
    Mycket snygg och tids-och diskeffektiv lösning måste jag säga! Men vad är det för "grej" du lägger i? Jag har en "grej" för ångkokning som man ställer i kastrullen men den står bara några centimeter fr botten, så det kan ju inte vara en sådan?
    Jo, med ris funkar det bra och med potasien funkar den skapligt ovanpå potatisen. Vid pastakok blir det vattenkokt och iskar upp den efter ett tag. Man får experimentera lite. Men har faktiskt nyligen skaffat en som hängs i överkanten på kastrullen, har inte testat den ännu. 
  • huskur
    Anonym (Korven) skrev 2017-09-02 21:37:37 följande:
    Ska jag vara ärlig så fick jag resultatet 0 g på fiber. Nu är väl inte alla dagar som idag men fick en tankeställare.... tror på din idé med fler små mål, dels för att få in lite frukt (är ju inte jättegott om jag ska vara ärlig), dels för att magsäcken inte ska bli uttänjd av stora portioner. Tack för tipsen!
    Oj! 0 g fibrer! Ett svårslaget rekord!Skrattande Men då får det ju plats massvis med grönsaker och bröd och frukt. Mumsa på!Glad
  • huskur

På tal om grönsaker, så märkte jag tidigare att jag drog mig för att göra sallad. Kom på att det var för att jag inte gillade att dra fram en skärbräda och att det "tog lång tid" att skära, samt att jag tyckte det var jobbigt att röja plats på köksbordet för skärbrädan. (Mitt kök är inte byggt så välplanerat.)

Men jag upptäckte att det gick mycket fortare, enklare och blev mindre disk när jag istället använde kökssaxen, och helt enkelt klippte ner grönsaksbitar i en liten bunke, hällde på en liten skvätt olivolja och vinäger. Om kökssaxen hänger så att man inte behöver leta efter den, så försvinner ytterligare ett störningsmoment.

Om du ändå inte vill greja med salladen varje dag, och har plats i kylen, så kan du i stället göra en veckosallad som förvaras i kylskåpet i en stor bunke, och som man tar en slev av direkt ur kylskåpet till talriken. Olika recept på veckosallad finns på nätet.

Svar på tråden Äter jag för mycket?