Inlägg från: Anonym (Matvrak) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Matvrak)

Äter jag för mycket?

Aniiee skrev 2017-09-02 18:41:04 följande:

Det beror ju på så mycket. är 500 g korv för mycket? Tja, vi brukar räkna 100 g korv per portion, men å andra sidan beror det på hur matigt/maffigt resten var. Lite lök, paprika, zucchini och en halv burk bönor, ja det är rätt maffigt, men inte överdrivet. Kanske någon grädde på det? Då vill jag säga att du ätit kanske 5 normalportioner på 3 måltider, men å andra sidan kanske du behöver det för att du gör av med mer än normalmycket energi av någon anledning.

Risportionerna i Sverige (om män mäter enligt förpackningarna) är ju GIGANTISKA. Säger jag som är van vid att äta ris morgon, middag, kväll. Men jag är kanske inte så vansinnigt stor i maten ibland, heller. Men för mig och ugan blir 2 portioner ris enligt förpackningen mer än 3 portioner. Typ 3 1/4.

Sen beror det ju på andra saker också hur mycket som är normlat för dig. Vikt, hur mycket du rör dig, metabolism, allmänhälsa, övrig mathållning, osv......

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
    Gigantiska när det gäller allt utom soppa där 2.5 dl anses vara en portion oavsett om det är en slät tomatsoppa eller en gulaschsoppa.

Men Ts äter inte så mycket kalorier per portion så att hon äter mer är inte så farligt. Dock skulle jag rekommendera att lägga till mycket mer grönt till maten och dela stroganoffen i 4 eller 5 portioner.
Svar på tråden Äter jag för mycket?